Söndag i Xiamen!

Utvilade och med en god frukost i magen startade vi söndagen med ny energi.
Nu började vi med innerstaden och Xiamens gågata Zhongshan Lu.
Det var en hel del hus i kollonial stil, med affärslokaler på nedre plan och bostäder i de övre planen.
Fast.....när man gick in på tvärgatorna så fanns där mycket av det Kina som vi är vana vid.

Nu kände vi oss färdiga med denna delen av staden.
Vi såg på kartan att det fanns ett stort område med en havsvik och parker inne i staden också.
Här skulle finnas en hel del restauranger. Varför inte söka sig dit för att äta lunch.
Det fick bli taxi!
Taxi är billigare i Xiamen än i Shanghai. Här börjar de på 8 yuan och det blev aldrig mer än 10 kronor vart vi än åkte.
Det var ett mycket lugnt område vi kom till. Förstår inte varför inte fler människor söker sig hit.
Det var inte så Top Secret som det verkade........
När vi kom dit, forsade tidvattnet in. Det var mestadels fiskare som höll till här.....och fångst blev det.
Bougainvillea ser man överallt, det är nämligen Xiamens stadsblomma.
Det finns fina promenadstråk utmed vattnet och ett snäpp upp ligger Yundang Lu som är kantad med små restauranger med uteserveringar.

Här satte vi oss och åt lunch på en liten Italiensk restaurang.
Hela staden känns så västerländsk så man glömmer nästan bort att man är i Kina. Trots det finns här inte så mycket västerlänningar. Det finns en internationell skola i Xiamen med totalt 400 elever och utav dem är det bara 20% icke asiater.

Efter lunchen tänkte vi ta en taxi tillbaka mot hotellet. För att hitta några taxi bilar fick vi gå tillbaka ut mot kusten.
Här fanns också fina stränder....Ett tillhåll för barnfamiljer med hinkar och spadar.

Vi kom tillbaka mot bargatan där vi hade varit kvällen innan.......
....och kom förbi början till det stora parkområdet med havsvatten som den lilla restauranggatan låg vid.
Här var det lätt att hitta en taxi

Nu skulle vi ta en båt ut till Gulangyu eller Piano ön som den också kallas. Namnet Piano ön, har den fått eftersom Kinas enda Piano museum finns här......som vi valde att inte besöka.
Det kostar 8 kronor tur och retur att åka ut till ön.....rätt överkomligt.
Det var söndag, vackert väder och mycket folk.....men jag gillar denna ön.
Mannen som står uppe på klippan är General Zheng Chenggong som körde ut de Holländska kolonisatörerna och återtog Taiwan.
Detta är Sunlight Rock....hit upp gick vi inte på söndagen när det var klart väder..... dumt nog.
Vi valde strandpromenaderna, men det var inte så dumt det heller.......
Nu började det bli dags att tänka på returen. Klockan 19 hade vi lovat att vara redo på hotellet igen. Kurts kollegor, Shitong och Tina skulle komma från Sverige och vi skulle ut och äta middag med leverantörerna. Ja, det här var ju en kombinerad affärs och semesterresa för oss.
Middagen åt vi på en mycket exklusiv Hot Pot restaurang. Där maten tillagades åt oss vid bordet.
Måndag imorgon....då är det arbete som gäller för Kurt och jag ska på utflykt och titta på Hakka hus.

Xiamen - Här skulle jag gärna bo! (23-02-13)

Så är vi då tillbaka från vår lilla utflykt till Xiamen.
Xiamen ligger i Fujian provinsen och i klart väder kan man se över till Taiwan.
Hela staden Xiamen utgörs av en ö. Precis utanför Xiamen ön ligger ytterligare en liten ö - Gulangyu Island. Den tillhör också Xiamen. Det var på den här lilla ön, som de flesta västerlänningar bosatte sig under Opiumkriget i slutet på 1800-talet. På Gulangyu (eller Piano Island) fanns det konsulat från 13 olika länder (fler än i Shanghai). Engelska konsulatbyggnaden var först. Den byggdes redan 1844. Både i Xiamen och Gulangyu finns det massor med vackra villor i kolonial stil. Det är svårt att förstå att man verkligen är i Kina.

Vi kom till Xiamen vid 11-tiden på lördagen och blev hämtade av Wu Ann, en affärsbekant till Kurt. Först fick vi checka in på vårt fina hotell, Swiss International, med utsikt över havet och Gulangyu.
Sen gav vi oss till Nan Pu Tuo Templet för rundvandring. Fast först lite lunch....
På tempelområdet ligger det en liten restaurang som serverar Maigre mat. Hade aldrig hört talas om detta förr, men det är vegetarisk mat. De gör mat som ser ut som, och smakar som kött, men det är bara vegetariskt. Det var förvånansvärt gott.....och vackert! Alla maträtterna var små konstverk!

Mätta och nöjda, var vi nu redo att gå runt och titta på templet. Fast först tog Kurt en liten paus på bänken framför detta fantastiska träd. De kallar dessa träd för skäggiga träd, men jag vet inte vad de heter egentligen. Det hänger rötter från kronan som sedan växer fast i marken. Xiamens stadsträd är det i alla fall!
Här har Kurt fått sällskap av chauffören och Ann.

Templet ligger fantastiskt vackert framför en bergsvägg. Här kan man klättra upp och få en fin utsikt över staden.  Fengshuin var det nog inget fel på, för det var mycket vatten framför templet också.

Här och var under klippblocken hade folk ställt sina egna ikoner för stå nära gudarna.

Templet låg alldeles intill Xiamen University som är ett av de mest välrenomerade universiteten i Kina.
Universitetsområdet var som en liten stad för sig, med bostäder, banker, affärer och restauranger.......
och givetvis parkområden!

Denna byggnaden är den nyaste på Universitetsområdet och är byggd för att hedra författaren Lu Xun.
Elevhemmen är inte lika nybyggda, men rätt charmiga.....Enligt Ann brukar det vara ca 7 elever per rum.

När vi kommit igenom detta området var vi nere vid stranden.
Det är förbjudet att bygga utmed strandremsan på Xiamen-ön. Den ska vara tillgänglig för alla!
Det var flera mil med stränder och strandpromenader.
När vi började bli trötta på allt gående, satte vi oss på ett litet tea ställe och drack Gongfu Tea och Ann höll i tea fixandet.
Sen var det bara att fortsätta norrut tills vi blev upphämtade av chauffören.

Chauffören plockade upp oss och vi körde ytterligare en bit norrut utmed stranden. Det brukar gå ett Marathon lopp utmed denna stranden och in till stadskärnan. Tänk att kunna springa nästan ett helt marathon utmed en kust!
Nu var det dags för middag och Ann ville ta med oss till en Seafood restaurang.
Denna restaurangen låg vid den södra stranden.
Här var det bara till att välja vad man ville ha för fisk eller skaldjur. Där fanns en hel del som jag hoppades att Ann inte skulle välja.......
Jag åt så gott jag kunde, men jag får nog erkänna att jag inte riktigt njöt av maten.
Efter middagen sa vi hejdå till Ann och chauffören och så tog Kurt och jag en sväng på bargatan som låg precis intill. Här var det Live musik i varje bar.....bara till att välja.
Vi satte oss ner en stund. Tog en öl och lyssnade på musiken.....men vi var rätt trötta.
Det hade hänt mycket sedan vi gick upp kl 5 på morgonen i Shanghai.
Kurt hade nog gärna velat gå in på The Key där han varit tidigare.....fast det kändes lite för hippt för en trött gammal tanta som jag.

En lugn hemmavecka! (2013-02-22)

Så var det då fredag igen.
Det var riktigt ruggigt att komma tillbaka till Shanghai efter sol och bad i Thailand. De första dagarna hade vi blåst och snöblandat regn. Jag ville knappt gå utanför dörren.

Onsdagen skulle jag ha gått på en Kulturkurs med SEA, men den blev tyvärr inställd pga sjukdom. Fast det kommer fler onsdagar.....det är totalt 10 tillfällen inplanerade.
Ut kom jag i alla fall......det var ju lunch med Svenska klubben!
Äntligen lite skönt Shanghai-väder också!
Denna gången skulle vi träffas på Kebab on the Grill's nyöppnade restaurang i Central Palaza.
Central Plaza ligger på Huangpi Lu direkt väster om Peoples Park. Jag har gått förbi byggnaden många gånger och fascinerats av den blå färgen. Detta var den första gången som jag hade ett ärende hit.
Det var en mycket trevlig lunch, men själva restaurangen Kebab on the Grill är inte precis min favorit. Då finns det mycket bättre indiska restauranger i staden.
Huvudattraktionen på lunchen var nog Nannas lilla dotter.

Torsdagen hade jag en trevlig utflykt till tandläkaren och på fredagen blev det en utflykt till sjukhuset för att göra en hälsoundersökning. Sådant måste ju också skötas.......
Fast lite annat hann vi ändå med de dagarna.
På torsdagskvällen hade både Kurt och jag bokat upp oss på SEA's Lantern Festival, med rundvandring i Gamla Staden.
Vi hade inte några direkta förväntningar på detta, men det var verkligen en upplevelse.
Vi lotsades runt bland alla lyktor och symboler och fick samtidigt en inlevelsefull berättelse av vår guide Lisa Zhu om vad allting symboliserade och många av de bakomliggande historierna.
Här var givetvis mycket ormar, men även pioner för fruktsamhet och fiskar för rikedom. Här fanns allt som behövs för att man ska få ett bra år.

När vi kom in i staden fanns här mängder med olika sorters lyktor. Här fanns Pengaguden. Här fanns guden som symboliserar ett långt liv med sitt persikoformade huvud. Här fanns båten som är redo att ta oss med på färden in i det nya året.

På en del av lycktorna stod det gåtor. Var och en av dessa lycktor hade ett nummer så man kunde lämna in sina svar och hoppas på en lite vinst.

Vi stötte på en annan liten gubbe som nog blev minst lika mycket fotograferad som all neonen.

När vi kom till Sicksack bron, var en hel saga på display. Sagan om den Vita ormen som bestämde sig för att göra sig till människa för att se hur de levde. Hon blev kär i en man och ville fortsätta leva med honom. När det blev avslöjat att hon var orm blev hon tillfångatagen och hölls fången i 20 år under ett torn, innan hennes son och man befriade henne.
Kärlek och lyckligt slut, precis som det ska vara.

Lisa var en helt fantastisk guide!
Visst var det ett trevligt område hon hade tagit oss till, men hennes sprudlande energi gjorde hela kvällen oförglömlig. Hoppas vi kan utnyttja henne vid fler tillfällen.
När vi hade gått över allting, så var det dags för lite förfriskningar. Nu skulle vi få smaka på lite traditionell kinesisk mat som man brukar äta vid nyåret.
Riktigt gott faktiskt!
Speciellt risbollarna med sesamfrö-fyllning!

På fredagen gav både Kurt och jag oss iväg till United Family Hostpital på fastande mage, för att göra hälsoundersökning. Inte så roligt kanske, men skönt att man kan få det gjort.
Jag hann ändå med en liten sväng till mahjongen med min nya mahjonggrupp. Inte så mycket spelande, men det blev en trevlig och god lunch på Organic Kitchen, Fuxing Lu.
Fick dessutom en härlig promenad hem igen. Äntligen lite skönare väder!
En promenad genom mysiga kvarter i French Concession.

Idag är en hemmakväll framför datorn för mig och Kurt är ute med leverantörer.
Fast vad gör det.......imorgon tidigt, åker vi till Xiamen. Kurt ska jobba måndag och tisdag, men helgen har vi tilsammans.
Har inte bestämt ännu om datorn får följa med eller ej........
Åter i Shanghai på tisdag kväll!

En underbar vecka i Thailand

Så är vi då tillbaka igen efter en helt fantastisk resa till Thailand.
En repris på resan vi gjorde i maj.....alltså tillbaka till Katathani Resort på Kata Noi Beach i södra Phuket.
Det blev nattflyg både dit och hem. Vi kom fram vid 4-tiden på lördagsmorgonen och hade inte bokat något rum till den natten. Vi fick helt enkelt hålla till i Lanta-rummet tills de började servera frukost klockan 6.
Här finns duschar och toaletter, och även skåp så man kan låsa in sina tillhörigheter. Vi sträckte ut oss en stund på britsarna innan det var dags för frukost.
Här finns det mesta man kan önska sig till frukost.
Efter frukosten gick vi ner solstolarna och sov vidare tills vårt rum blev färdigt.
Hela resorten sträcker sig utmed Kata Noi Beach som är en allmän strand. Där finns tre stora poolområden nere vid stranden och en pool där vi hade vårt rum.
Vi låg vid poolerna och solade, och utnyttjade all komfort som fanns där......
...........fast vi badade mest i havet!
Eftersom vi varit här tidigare så hade vi redan fått några favorittillhåll på kvällarna.
Vår favoritrestaurang på området, är Fisherman's Wharf. Här får man verklig gourmetmat och förnämlig service till ett mycket överkomligt pris.
Man kan sitta under bar himmel och titta ut över havet när man äter. Två av kvällarna åt vi här.....varav den ena på Valentine's day.
Då blev det bl a flamberad fisk!
Ett par gånger åt vi också buffée på Chom Thalay, den största restaurangen på området. Ena gången bjöds det på en föreställning med en trollkarl. Mycket trevligt! ..... men bäst var när vi fick dansa till Storbandet!
Bara vi på dansgolvet, men oj vad vi röjde!
Vårt absoluta favorittillhåll är ändå Café Opera nere i byn.
En ung svensk/thailändsk kille är ägare till restaurangen. Här är det lika gott vare sig man beställer svensk eller thailändsk mat. Mycket billigare än på vår resort........de gör en perfekt Mojito och har en helt fantastisk trubadur. Kan man önska sig mer?
Nino Obenza från Filippinerna kommer faktiskt att vara i Sverige i april - maj. Mest i Stockholm, men eventuellt så drar han sig även ner mot sydligare breddgrader.
Här kom vi också åt att dansa en hel del. Sista gången vi var där så röjde de undan en del bord så vi fick lite extra dansgolv. Då fick vi hjälp på dansgolvet utav ett mycket trevligt par från Australien. De dansade tills de blev övermannade av denne lille trevlige försäljaren.

Det var mysigt att bara strosa runt på vår fina resort också. Solnergångarna var fantastiska och det var upplyst och vackert i området. Ett par gånger utmanade jag Kurt på boule. Jag lät honom vinna, men inte alltför överlägset........ Han blir ju så glad när han vinner!

En utflykt tog vi oss tid till. Det blev en tur till Phang Nga Naturreservat. Här finns fantastiska kalkstensklippor och bl a den klippa som användes i James Bond filmen; A Man with A Golden Gun.

Vi tog en Speedboat ut till området, för att hinna med att kajaka runt till de olika sevärdheterna.

Vi blev lite besvikna först när vi insåg att vi inte fick paddla själva, men det var nog bäst så. Vi var inne i flera grottor som man aldrig hade kunnat ana från utsidan.
Det fanns gömda laguner inanför bergen. Vi såg apor, kom till en Mangrove grotta, och fick överhuvud taget en helt fantastisk naturupplevelse.

Nu var det dags att ta vår snabbåt igen till James Bond ön.

James Bond ön skulle jag verkligen vilja kategorisera som en ren turistfälla. Det hade vi kunnat vara utan!
En klippa precis som de andra och en strand som inte var finare än någon annan....bara knökafull med folk och försäljare. Men nu har vi varit där!

När vi hade avverkat James Bond ön var det dags för lunch. Lunchen skulle vi äta i, eller snarare på Pan Yee byn. En muslimsk by som också kallas för "The Floating Sea Gypsy". Varför, förstod vi när vi kom dit.
Det var verkligen en flytande by!
När vi skulle gå till lunchstället fick vi lova guiden att följa honom hela tiden och att inte försöka gå runt själva inne på området.....då går ni vilse sa han.....och det låg nog något i det.
Visst var det arrangerat för turister här också, men ändå mycket mer i min smak......
....och så fick vi en riktigt god lunch.

Efter lunchen skulle vi bara göra ett stopp till, innan det var dags att återvända.
Nu skulle vi få ta ett efterlängtat dopp på Na Ka island.
Vi hann precis bada och lägga oss ett tag för att sola, innan det började regna.
Det blev till att ta skydd i baren.
Vi blev lite fundersamma över vad de där tupparna och elefanterna representerade, men sedan la vi märke till att det traskade runt en hel del fjäderfä på ön......några elefanter såg vi aldrig.
Efter detta stopp, drog vi raka vägen till Royal Phuket Marina där båtfärden hade startat. Här väntade bussarna på oss för att ta oss tillbaka till hotellen.

Vi kom till Katathani en lördagmorgon kl 4 och vi reste en söndag kl 2 på morgonen. Så.....den natten hade vi inte heller något hotellrum. Det blev till att utnyttja Lanta-rummet. Vi checkade ut från vårt rum direkt efter frukost, ställde undan våra väskor och gick ner till stranden. Det var riktigt skönt att inte tänka på att man skulle upp på rummet och göra sig iordning inför kvällen. Vi stannade på stranden tills solen gick ner.
Sen blev det en dusch i Lanta-rummet och en middag i byn. Klockan 22.30 blev vi hämtade för att köra till flygplatsen. Planet var bara 1 timme försenat, så vi var hemma i lägenheten igen vid 11-tiden.
Söndagen var mycket seg!

Fika med Svenska Klubben

Torsdag kväll....och här sitter jag och väntar.....och väntar.....på att Kurt ska komma hem.
Det är lite strul på jobbet så här lagom innan Kinas viktigaste helg. På lördag är det Kinesiska Nyåret. Då går vi in i Ormens år.
Han borde komma snart nu.....Fläskpannkakan står och väntar.
Idag har jag varit på fika med Svenska Klubben på Baker & Spice, på IFC Mall i Pudong.
När man kommer in på IFC Mall blir man nästan överväldigad över hur pampigt där är.
....och givetvis, nyåret till ära, så hade de pyntat lite extra.
Det blev en mycket trevlig fika, som övergick i lunch!
Vi räknade inte med att det skulle komma så många idag, så vi var några som bestämde att gå tillsammans, fall i fall det skulle dyka upp någon nykomling.......och det gjorde det.....en!
När vi hade suttit och pratat ganska länge kom vi plötsligt på att vi har gemensamma bekanta. Hon är syster till Sofia Kvarnstrand som är gift med grannens son i Djuvanäs. Tänk att lilla Djuvanäs ska figurera så mycket här i Shanghai. En av sönerna i den andra gården bor ju också här.....t o m granne med oss!
När jag kom hem drog jag ner på gymmet, en sista gång innan ledigheten, och sen var det till att förbereda packningen. Imorgon bär det av till Thailand igen!
Så underbart skönt det ska bli!
Vi flyger inte förrän på kvällen, men det kommer inte att bli tid att skriva någon blogg.....imorgon är det Mahjong som gäller.
Nu kommer jag inte tillbaka förrän nästa söndag. Ha en trevlig vecka!

Dags att fixa naglarna!

Tisdag och äntligen skulle jag få manikyr och pedikyr igen!
Cathrin och jag hade bestämt oss för att sticka ner tillsammans. Vi skulle ta en lugn skön promenad dit och så lunch efter det.
Fast i det här vädret fick det faktiskt bli taxi.
Vi hade tänkt äta lunch på Le Saleya, där vi skulle möta upp med Lena. Det var stängt.....
Då bestämde vi oss för att gå till Coconut Paradise på Fumin Lu. De hade ingen ström.....
Då tog vi en taxi till Coconut Paradis som ligger på 378 Wukang Lu, på andra våningen. Här hade jag aldrig varit, men det var en av de bästa luncher jag ätit. Thailänsk mat!
Lite förträning inför nästa vecka när vi ska till Thailand.
Vi var nästan ensamma i restaurangen, men det var en mycket god luch i bästa tänkbara sällskap. Vi satt och pratade i flera timmar.
Till slut fick vi ändå bryta upp och ge oss ut i regnet.
Jag kom hem precis i tid för att fixa middag till min hårt förvärvsarbetande make.
Livet är hårt!

Måndag igen!

Nu har Kurt och jag haft en härlig helg tillsammans och nu är det uppåt igen!
Lördagen började mycket lugnt. Vi gick och drog hemma hela förmiddagen. En sväng till gymmet, och så gjorde vi oss redo för att sticka ner till Svenska Klubbens Lördagsdrink. Idag skulle vi hålla till på Boxing Cat Brewery, 82 Fuxing Xi Lu, i French Concession. Skönt att kunna promenera till Lördagsdrinken!
Vi följde Nanhui Lu ner till Weihai Lu.
Det är ett trevligt kvarter med renoverade Lilongs(Shanghais namn för Hutong). Här finns både små restauranger och affärer som nog kunde vara värda att ta sig en titt på. Tyvärr brukar jag bara traska förbi. Ett litet underverk såg vi när vi gick här......
Är det inte otroligt att ett träd uppe på husväggen kan bära frukt!? Fast det är kanske inte så bra för det nyrenoverade huset....
Vi gick förbi Hengshan Möller Villan som ser ut som ett sagoslott....
....och ett ställe som vi definitivt inte vill hamna på.
Rätt var det var satt det en hund framför oss på trottoaren.
Hon gick bara inte att motstå! Så social och kelsjuk!
Nu var vi nere i French Concession. Här finns så mycket mysig bebyggelse!
Vad sägs om detta lilla hus?
Det är verkligen representativt för området.
Efter nästan en timmes promenad, var vi framme vid Boxing Cat Brewery.
Det blev en riktig helkväll!
De flesta stannade kvar och åt middag och kvällen avslutades med en dryg timmes allsång. Vi får väl se om Svenska klubben är välkommen tillbaka eller ej.
Roligt hade vi i alla fall!
Jag säger bara "Rock'an Roll tralalala"!
Söndagen var inte så dum den heller faktiskt! Idag bestämde vi oss för att besöka Shanghais Akvarium. Akvariet ligger på Pudong-sidan precis vid Oriental Pearl Tower.
Vi kom dit vid 11-tiden och upptäckte då att vi precis hade missat alla matningarna.
Det kan vara bra att tänka på om man kommer dit en annan gång.
Det kostade 160:- för vuxen och 110:- för barn.
Det var ett hyfsat akvarium. Jag hade nog förväntat mig mer eftersom fiskar har så stor symbolisk betydelse här i Kina. Fast å andra sidan så ser Kineser överlag, inte på levande varelser på samma sätt som jag gör.
Jag kände mig lite betryckt under den första delen av akvariet. Det var inte mycket utrymme fiskarna hade att röra sig på.
Förutom fiskar fanns här Kinesisk Alligator och en del Pingviner, och jag kan ju knappast påstå att de hade det bättre.
Här hade de visst lite matrester kvar........
Visst såg vi mycket intressant också. Bl a Arapaiman, som är Kinas största sötvattensfisk med fjäll.
Här fanns sjöhästar, med en konstig sorts fisk i samma akvarium som såg ut som sjögräs.
Här fanns även andra sorters sjöhästar, sandålar, en kinesisk Draködla och mängder med olika sorters Maneter.
Sista delen av akvariet var utformad som en tunnel.
Inte för att det fanns oändligt med plats för fiskarna här heller, men det kändes som ett definitivt lyft.
När vi kom ut ifrån akvariet efter ca 1 och en halv timme så regnade det. Det blev till att ta en taxi raka vägen till South Bund Fabric Market. När vi kom ur ur taxin hamnade jag mitt framför denna underbara torgvagnen.
Här skulle vi hämta upp kläderna som vi beställde förra söndagen.
Det blev så bra hos Joyce och Rita i bås 129, så nu har Kurt beställt en blazer till.
Vädret var fortfarande lite ostadigt när vi kom ut, så det blev taxi en gång till. Denna gången till Masala Art på Dagu Lu. En Indisk restaurang som Frida var och åt på när hon var här i julas. Enligt henne en helt underbar restaurang! Ja, jag är benägen att hålla med henne.
Det var en mysig, avslappnande stämning, trevlig service och mycket god mat. Problemet var bara att vi åt för mycket.
Mätta och dästa gav vi oss hemmåt. Slappade och tittade på film.
Idag är det måndag och jag har varit på SEA's Morning Coffee som anordnas en gång i månaden. Massor med kvinnor (även några män) samlas för att dricka kaffe, prata, handla och får information om produkter och tjänster som kan vara önskvärda när man bor i ett främmande land.
Av någon anledning så kommer det alltid massor med folk till dessa träffar.

Fredag eftermiddag och deppigt

Ja, jag får nog erkänna att jag känner mig lite deppig nu...... Det var inte så lätt att komma tillbaka som jag trodde. Nu är man inte ny och spännande längre. Man behöver inte bli omhändertagen. En del vänner har flyttat och en del finns kvar, men de som finns kvar har fått ett fast umgänge och man är lite överflödig. ....och så får jag väl erkänna att jag saknar de där hemma alldeles otroligt mycket.
Nu ska jag inte överdriva och deppa ner mig! Visst har jag folk att träffa, och så är det helt underbart att få vara tillsammans med Kurt igen. Dessutom har jag flera spännande resor att se fram emot i vår!
Igår skulle vi till immigrationsmyndigheten och fixa nya uppehållstillstånd. Vi valde en helt perfekt dag!
17 grader varmt!!
Vi fick bära jackorna på armen.
När vårt ärende var klart, så var det inte mycket lönt för Kurt att gå tillbaka till jobbet......allra helst inte en sådan här dag. Vi satte oss på mitt lilla favoritcafé "C'est la Vie" och tog en kopp kaffe istället. Då är livet underbart!
Idag har jag haft Mahjongen hemma hos mig. Mycket trevligt!
Inte minst pga mitt strålande spel som kanske delvis berodde på lite tur....men det trevliga sällskapet är ändå det viktigaste.
Nu sitter jag här själv igen.......Kurt ska på Kickoff middag med företaget i Kunshan.
Fast sen har vi ju hela helgen framför oss!