Söndag i Xiamen!

Utvilade och med en god frukost i magen startade vi söndagen med ny energi.
Nu började vi med innerstaden och Xiamens gågata Zhongshan Lu.
Det var en hel del hus i kollonial stil, med affärslokaler på nedre plan och bostäder i de övre planen.
Fast.....när man gick in på tvärgatorna så fanns där mycket av det Kina som vi är vana vid.

Nu kände vi oss färdiga med denna delen av staden.
Vi såg på kartan att det fanns ett stort område med en havsvik och parker inne i staden också.
Här skulle finnas en hel del restauranger. Varför inte söka sig dit för att äta lunch.
Det fick bli taxi!
Taxi är billigare i Xiamen än i Shanghai. Här börjar de på 8 yuan och det blev aldrig mer än 10 kronor vart vi än åkte.
Det var ett mycket lugnt område vi kom till. Förstår inte varför inte fler människor söker sig hit.
Det var inte så Top Secret som det verkade........
När vi kom dit, forsade tidvattnet in. Det var mestadels fiskare som höll till här.....och fångst blev det.
Bougainvillea ser man överallt, det är nämligen Xiamens stadsblomma.
Det finns fina promenadstråk utmed vattnet och ett snäpp upp ligger Yundang Lu som är kantad med små restauranger med uteserveringar.

Här satte vi oss och åt lunch på en liten Italiensk restaurang.
Hela staden känns så västerländsk så man glömmer nästan bort att man är i Kina. Trots det finns här inte så mycket västerlänningar. Det finns en internationell skola i Xiamen med totalt 400 elever och utav dem är det bara 20% icke asiater.

Efter lunchen tänkte vi ta en taxi tillbaka mot hotellet. För att hitta några taxi bilar fick vi gå tillbaka ut mot kusten.
Här fanns också fina stränder....Ett tillhåll för barnfamiljer med hinkar och spadar.

Vi kom tillbaka mot bargatan där vi hade varit kvällen innan.......
....och kom förbi början till det stora parkområdet med havsvatten som den lilla restauranggatan låg vid.
Här var det lätt att hitta en taxi

Nu skulle vi ta en båt ut till Gulangyu eller Piano ön som den också kallas. Namnet Piano ön, har den fått eftersom Kinas enda Piano museum finns här......som vi valde att inte besöka.
Det kostar 8 kronor tur och retur att åka ut till ön.....rätt överkomligt.
Det var söndag, vackert väder och mycket folk.....men jag gillar denna ön.
Mannen som står uppe på klippan är General Zheng Chenggong som körde ut de Holländska kolonisatörerna och återtog Taiwan.
Detta är Sunlight Rock....hit upp gick vi inte på söndagen när det var klart väder..... dumt nog.
Vi valde strandpromenaderna, men det var inte så dumt det heller.......
Nu började det bli dags att tänka på returen. Klockan 19 hade vi lovat att vara redo på hotellet igen. Kurts kollegor, Shitong och Tina skulle komma från Sverige och vi skulle ut och äta middag med leverantörerna. Ja, det här var ju en kombinerad affärs och semesterresa för oss.
Middagen åt vi på en mycket exklusiv Hot Pot restaurang. Där maten tillagades åt oss vid bordet.
Måndag imorgon....då är det arbete som gäller för Kurt och jag ska på utflykt och titta på Hakka hus.