Xiamen - Här skulle jag gärna bo! (23-02-13)

Så är vi då tillbaka från vår lilla utflykt till Xiamen.
Xiamen ligger i Fujian provinsen och i klart väder kan man se över till Taiwan.
Hela staden Xiamen utgörs av en ö. Precis utanför Xiamen ön ligger ytterligare en liten ö - Gulangyu Island. Den tillhör också Xiamen. Det var på den här lilla ön, som de flesta västerlänningar bosatte sig under Opiumkriget i slutet på 1800-talet. På Gulangyu (eller Piano Island) fanns det konsulat från 13 olika länder (fler än i Shanghai). Engelska konsulatbyggnaden var först. Den byggdes redan 1844. Både i Xiamen och Gulangyu finns det massor med vackra villor i kolonial stil. Det är svårt att förstå att man verkligen är i Kina.

Vi kom till Xiamen vid 11-tiden på lördagen och blev hämtade av Wu Ann, en affärsbekant till Kurt. Först fick vi checka in på vårt fina hotell, Swiss International, med utsikt över havet och Gulangyu.
Sen gav vi oss till Nan Pu Tuo Templet för rundvandring. Fast först lite lunch....
På tempelområdet ligger det en liten restaurang som serverar Maigre mat. Hade aldrig hört talas om detta förr, men det är vegetarisk mat. De gör mat som ser ut som, och smakar som kött, men det är bara vegetariskt. Det var förvånansvärt gott.....och vackert! Alla maträtterna var små konstverk!

Mätta och nöjda, var vi nu redo att gå runt och titta på templet. Fast först tog Kurt en liten paus på bänken framför detta fantastiska träd. De kallar dessa träd för skäggiga träd, men jag vet inte vad de heter egentligen. Det hänger rötter från kronan som sedan växer fast i marken. Xiamens stadsträd är det i alla fall!
Här har Kurt fått sällskap av chauffören och Ann.

Templet ligger fantastiskt vackert framför en bergsvägg. Här kan man klättra upp och få en fin utsikt över staden.  Fengshuin var det nog inget fel på, för det var mycket vatten framför templet också.

Här och var under klippblocken hade folk ställt sina egna ikoner för stå nära gudarna.

Templet låg alldeles intill Xiamen University som är ett av de mest välrenomerade universiteten i Kina.
Universitetsområdet var som en liten stad för sig, med bostäder, banker, affärer och restauranger.......
och givetvis parkområden!

Denna byggnaden är den nyaste på Universitetsområdet och är byggd för att hedra författaren Lu Xun.
Elevhemmen är inte lika nybyggda, men rätt charmiga.....Enligt Ann brukar det vara ca 7 elever per rum.

När vi kommit igenom detta området var vi nere vid stranden.
Det är förbjudet att bygga utmed strandremsan på Xiamen-ön. Den ska vara tillgänglig för alla!
Det var flera mil med stränder och strandpromenader.
När vi började bli trötta på allt gående, satte vi oss på ett litet tea ställe och drack Gongfu Tea och Ann höll i tea fixandet.
Sen var det bara att fortsätta norrut tills vi blev upphämtade av chauffören.

Chauffören plockade upp oss och vi körde ytterligare en bit norrut utmed stranden. Det brukar gå ett Marathon lopp utmed denna stranden och in till stadskärnan. Tänk att kunna springa nästan ett helt marathon utmed en kust!
Nu var det dags för middag och Ann ville ta med oss till en Seafood restaurang.
Denna restaurangen låg vid den södra stranden.
Här var det bara till att välja vad man ville ha för fisk eller skaldjur. Där fanns en hel del som jag hoppades att Ann inte skulle välja.......
Jag åt så gott jag kunde, men jag får nog erkänna att jag inte riktigt njöt av maten.
Efter middagen sa vi hejdå till Ann och chauffören och så tog Kurt och jag en sväng på bargatan som låg precis intill. Här var det Live musik i varje bar.....bara till att välja.
Vi satte oss ner en stund. Tog en öl och lyssnade på musiken.....men vi var rätt trötta.
Det hade hänt mycket sedan vi gick upp kl 5 på morgonen i Shanghai.
Kurt hade nog gärna velat gå in på The Key där han varit tidigare.....fast det kändes lite för hippt för en trött gammal tanta som jag.