En lugn hemmavecka! (2013-02-22)

Så var det då fredag igen.
Det var riktigt ruggigt att komma tillbaka till Shanghai efter sol och bad i Thailand. De första dagarna hade vi blåst och snöblandat regn. Jag ville knappt gå utanför dörren.
 
Onsdagen skulle jag ha gått på en Kulturkurs med SEA, men den blev tyvärr inställd pga sjukdom. Fast det kommer fler onsdagar.....det är totalt 10 tillfällen inplanerade.
Ut kom jag i alla fall......det var ju lunch med Svenska klubben!
Äntligen lite skönt Shanghai-väder också! 
Denna gången skulle vi träffas på Kebab on the Grill's nyöppnade restaurang i Central Palaza.
Central Plaza ligger på Huangpi Lu direkt väster om Peoples Park. Jag har gått förbi byggnaden många gånger och fascinerats av den blå färgen. Detta var den första gången som jag hade ett ärende hit.
Det var en mycket trevlig lunch, men själva restaurangen Kebab on the Grill är inte precis min favorit. Då finns det mycket bättre indiska restauranger i staden.
Huvudattraktionen på lunchen var nog Nannas lilla dotter.
 
Torsdagen hade jag en trevlig utflykt till tandläkaren och på fredagen blev det en utflykt till sjukhuset för att göra en hälsoundersökning. Sådant måste ju också skötas.......
Fast lite annat hann vi ändå med de dagarna.
På torsdagskvällen hade både Kurt och jag bokat upp oss på SEA's Lantern Festival, med rundvandring i Gamla Staden.
Vi hade inte några direkta förväntningar på detta, men det var verkligen en upplevelse.
Vi lotsades runt bland alla lyktor och symboler och fick samtidigt en inlevelsefull berättelse av vår guide Lisa Zhu om vad allting symboliserade och många av de bakomliggande historierna.
Här var givetvis mycket ormar, men även pioner för fruktsamhet och fiskar för rikedom. Här fanns allt som behövs för att man ska få ett bra år.
 
 
När vi kom in i staden fanns här mängder med olika sorters lyktor. Här fanns Pengaguden. Här fanns guden som symboliserar ett långt liv med sitt persikoformade huvud. Här fanns båten som är redo att ta oss med på färden in i det nya året.
 
 
 
På en del av lycktorna stod det gåtor. Var och en av dessa lycktor hade ett nummer så man kunde lämna in sina svar och hoppas på en lite vinst.
 
 
Vi stötte på en annan liten gubbe som nog blev minst lika mycket fotograferad som all neonen.
 
När vi kom till Sicksack bron, var en hel saga på display. Sagan om den Vita ormen som bestämde sig för att göra sig till människa för att se hur de levde. Hon blev kär i en man och ville fortsätta leva med honom. När det blev avslöjat att hon var orm blev hon tillfångatagen och hölls fången i 20 år under ett torn, innan hennes son och man befriade henne.
Kärlek och lyckligt slut, precis som det ska vara. 
 
.
 
Lisa var en helt fantastisk guide!
Visst var det ett trevligt område hon hade tagit oss till, men hennes sprudlande energi gjorde hela kvällen oförglömlig. Hoppas vi kan utnyttja henne vid fler tillfällen.
När vi hade gått över allting, så var det dags för lite förfriskningar. Nu skulle vi få smaka på lite traditionell kinesisk mat som man brukar äta vid nyåret.
Riktigt gott faktiskt!
Speciellt risbollarna med sesamfrö-fyllning!
 
På fredagen gav både Kurt och jag oss iväg till United Family Hostpital på fastande mage, för att göra hälsoundersökning. Inte så roligt kanske, men skönt att man kan få det gjort.
Jag hann ändå med en liten sväng till mahjongen med min nya mahjonggrupp. Inte så mycket spelande, men det blev en trevlig och god lunch på Organic Kitchen, Fuxing Lu.
Fick dessutom en härlig promenad hem igen. Äntligen lite skönare väder!
En promenad genom mysiga kvarter i French Concession.
 
Idag är en hemmakväll framför datorn för mig och Kurt är ute med leverantörer.
Fast vad gör det.......imorgon tidigt, åker vi till Xiamen. Kurt ska jobba måndag och tisdag, men helgen har vi tilsammans.
Har inte bestämt ännu om datorn får följa med eller ej........
Åter i Shanghai på tisdag kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0