SEA lunch och Mahjong!

Så var det då fredag!
Igår, torsdag, var jag på den efterlängtade SEA lunchen.
SEA arrangerar en lunch varje månad på olika restauranger. Tyvärr har jag bara varit på en lunch med dem tidigare. Då gick jag dit själv....trodde det skulle vara en möjlighet att mingla, men det var fel......
Det är definitivt mycket trevligare att gå i grupp!
 
Cathrin och jag slöt upp hemma på Ladoll och tog en promenad ner till Bund 3, där restaurangen Hakkasan skulle ligga.
Det var en härligt varm dag, med soldis!
Så kom vi då ner till The Bund. Jag hade fått för mig att restaurangen skulle ligga i samma hus som "M on the Bund", så jag drog iväg med Cathrin alldeles för långt söderut. Det visade sig att restaurangen Hakkasan ligger i samma hus som "Mr & Mrs Bund" på Bund 3. Förvillande lika namn, eller hur?
Hakkasan är en exklusiv Michellinrestaurang med kantonesisk mat, som finns på flera ställen i världen.....men bara i miljonstäder. Den första restaurangen öppnades i London och det är där som stjärnkocken håller hus.
När vi kom till restaurangen bjöds vi på prosecco och lite tilltugg samtidigt som vi fick information om restaurangen och dess upplägg.
 
Hakkasan har ett mycket genomtänkt koncept, både vad det gäller inredning, personalens kläder, viner och givetvis mat. Det ska se likadant ut var man än kommer i världen.
De hade en liten uppvisning av de olika designerklänningar som personalen använder.
Somelieren pratade och förklarade hur de valde ut sina viner och så vi fick gå en runda i köksregionerna.
Utsikten är det heller inget fel på....men de har ingen takservering.
Så var det dags för lunch!
Vi blev serverade den ena delikatessen efter den andra.
Men varför inte börja med en cocktail....det är ju ändå torsdag och klockan har hunnit bli 12!
Fizz on the Bund är en av deras Signature Cocktails.
 
Till huvudrätt serverades en kötträtt och en rätt med räkor, men de högg vi in på så snabbt så jag hann inte ta kort på dem.
Allting var mycket gott!
Vi betalade 250:- var för middagen, men det hade nog kostat betydligt mycket mer om det inte hade varit en SEA lunch. Nu fick de ju göra reklam för sin restaurang. 
 
När vi kom ut efter lunchen, stålade solen från en klarblå himmel. Diset hade lagt sig!
Nu skulle de andra vidare och sätta sig och dricka lite vin någonstans, men här sviktade jag.
Jag blir alldeles för trött av att dricka vin mitt på dagen.
Jag traskade hemåt istället i det fantastiska vädret.
Det blev faktiskt lite shopping på Uniqlo och Gap också på vägen.
 
.....men så var det då fredagen som jag hade tänkt skriva om....fast det har hunnit bli lördag nu.
Fredag och Mahjong!
Vi skulle vara hos Cathrin idag, så det var bara till att springa tvärs över gården.
Jag hade med mig ett extra mahjongspel och ett par klaffstolar.............idag skulle vi vara många!
11 stycken blev vi totalt! Så många har vi aldrig varit!
Det blev 2 spel vid matbordet och ett spel vid mahjongbordet.
Lena fick sida bredvid och titta, eftersom det var hennes första gång.
Efter spelandet traskade allihop iväg till Nova på Dagu Lu för att äta lunch.

Sedan var det dags för följetongen "Fabric", dvs skräddarmarknaden.
Vi väntade ett tag i solen på att Lydias chaufför skulle komma och hämta oss.
 
När man har börjat beställa på Fabric, så får man ju komma tillbaka för att hämta. Många gånger behöver man göra lite justeringar, eller så hittar man något nytt man vill sy upp.....och så fortsätter det lätt.... vecka efter vecka.
Förra fredagen hade jag både justeringar som skulle göras och jag beställde nytt.
Så......denna fredagen skulle jag bara hämta upp allting.  Det gjorde jag också!
Fast när jag kom hem och provade igen, märkte jag att mitt ena linne inte alls var så som jag hade tänkt mig. Så lätt att missa när man står där i kaoset och provar.
Kurt hängde med mig tillbaka på lördagen.
Nu ska jag hämta resten på tisdag...............Hoppas, hoppas allt är rätt då!
 
På fredagskvällen var vi ute och åt en god middag med Nera och Ronnie på Chartres Garden på 855 Huashan Lu. För en gångs skull fick vi en suveränt god köttbit!
En stor bit oxfilé med en rejält bit gåslever på.
Ni får ursäkta de suddiga bilderna.......det var inte lätt att få bra ljus här inne.
Det blev promenad både till och från restaurangen. Hem hade vi tänkt ta en taxi, men vi såg inte en enda.....mycket besynnerligt.....Det brukar krylla av taxibilar i Shanghai!
Det var lika bra att vi inte fick någon taxi. Det hade varit synd att missa denna kvällspromenaden.
En helt underbar kväll att promenera i!
Vi gick Huashan Lu norrut till Jing'An Templet och så Nanjing Lu hem.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0