En titt på olika Lilongs med SEA

Torsdag morgon hade jag bokat upp både Pirkko, Hans och mig själv på en guidad tur med SEA till en del av Shanghais Lilongs. Vår guide hette Fanny Hoffman-Loss och var en tysk arkitekt som bott i Kina en stor del av sitt liv. En mycket kunnig och duktig guide!
Vi skulle samlas i Okura Garden Hotel's lobby kl 10.
På vägen dit gick vi Taixing Lu, så jag fick visa Pirkko o Hans ett av våra närliggande Lilongs.
Fanny började med att berätta om området där Okura Garden Hotel ligger och byggnadernas historia.
Detta var i början ett tyskt rekreationsområde i den franska concessionen. När Tyskland och Frankrike gick i krig med varandra 1914, körde fransmännen bort tyskarna från området. Då revs också den tyskinspirerade byggnaden och fransmännen byggde en pampig byggnad i sin egen stil. Fanny visade en bild på hur det såg ut förr.
Det nedersta bilden är ett foto på hur den tyska byggnaden såg ut. Den översta bilden visar hur det nybyggda franska huset såg ut 1914.
Så här ser det ut idag, när de dessutom har byggt till lite extra rum på höjden. Fast....fronten är densamma.
Trädgården är sig mer eller mindre lik sedan denna tiden, enligt Fanny.
Vi började vår vandring med att gå söderut på Maoming Lu. I korsningen med Nanchang Lu såg vi denna vackra damen.
För ett antal år sedan blev statyn stulen av, vad det visade sig, tjuvar som enbart var ute efter värdet på metallen. Statyn ersattes då med en något moderniserad upplaga.
Tekniken går framåt!
Väl inne på Nanchang Lu kom vi in i dagens första Lilong.
Hon förklarade var namnet Lilong kom ifrån.
Li har 3 olika betydelser (minst....) det betyder 500m och ett Lilong kvarter är ofta ca 500m långt.
Li betyder också 50 till 200 familjer och det är så många familjer som brukar bo i en Lilong.
Li betyder dessutom "inne" som visar på att man bor inne i kvarteret och gemenskapen.
Long betyder gränd, så det behöver väl inte någon vidare förklaring.
Det finns många olika sorters Lilongs, villor, höghus eller de vanligare 2 eller 3 våningshus, fast de har en gemensam nämnare. Ingången ligger i söder och man kommer in direkt i vardagsrummet. Kök och badrum ligger på norrsidan och sovrum oftast på övervåningen.
Hur många man bor per kvadratmeter har skiftat mycket över åren, men är man nyfiken på hur många familjer det bor i ett hus kan man alltid titta på hur många brevlådor det sitter vid dörren.
Vår vandring gick vidare till Yongkang Lu. Denna gatan har jag helt missat innan. En mycket trevlig gata med många små restauranger.
Här finns dessutom en Lilong med ett litet museum. Det är en man som har gjort om sin lägenhet till ett Shikumen museum. Bara öppet på lördagar, men det är verkligen värt ett besök enligt Fanny. Ett mycket personligt museum. Det var för övrigt en mycket trevlig Lilong.
Härifrån följde vi Yongjia Lu österut mot ett kulturcenter som tidigare var en blomstermarknad. (Yongjia Lu/Shaanxi Lu)
Här finns som sagt förnärvarande ett relativt nybyggt kulturcentrum. I början på 1900-talet var det emellertid en kapplöpningsbana för hundar. Vi gick vidare till Ruijin Hotel där grundaren till denna kapplöpningsbana bodde på den tiden.
Jag har aldrig varit inne i denna hotellträdgården förut. Den var verkligen något utöver det vanliga här i Shanghai. Under Mao Tse Tungs tid användes hotellet som gästhus till många betydelsefulla internationella gäster. Fanny rekommenderade hotellet. Varför inte? Ett anrikt hotell i lugn miljö och med ett perfekt läge.
Vi hann med en Lilong till innan vi avslutade i det nyrenoverade Lilongområdet Sinan Mansion.
I denna Lilong hade de byggt på en extra våning på alla husen.
Sinan Mansion är precis som Xintiandi ett Lilongområde som har gjorts om till ett restaurangområde.
Det var perfekt att avsluta rundvandringen här. Nu var klockan 12.30 och vi var hungriga.
Det blev lunch på Shanghai Slim.
Efter lunchen passade Pirkko på att bekanta sig med en stilig gentleman och vi kikade runt lite på det trevliga området.
Vi kom fram till att vi inte alls var så långt ifrån ytterligare ett trevligt Lilongområde, Tianzifang, vid Taikang Lu. Detta området har gjorts till ett område med småbutiker och restauranger. En helt annan stil än Sinan Mansion och Xintiandi. Inte lika fint kanske, men mycket charmigare.
Det fick bli en kopp kaffe innan vi lämnade detta mysiga området.
Nu tog vi en taxi till Antikmarknaden på Dongtai Lu. En liten titt kunde vi ju ta innan vi tog en taxi hem igen. Det blev både Antikmarknaden, "Fish and Bird Market", Barnklädesmarknaden och så gick vi hem.
.....men det var inte jag som drev på, det var Pirkko!
Man ser ju så mycket roligt på vägen!
När vi gick från Antikmarknaden gick vi igenom Huaihai Park på Pu'An Lu. Vi korsade Huaihai Lu och så var vi ju precis vid Barnklädesmarknaden. Då måste vi ju bara titta in!
Sen tog vi en liten titt på kartan och Pirkko o Hans tyckte att vi lika gärna kunde gå hem också.
Det blev middag hemma idag också....men nu vardet Hans som stod för matlagningen.
Mycket gott!

Pirkko och Hans har kommit!

Nu har Pirkko och Hans kommit på besök!
Efter att de fått installera sig och vi hade ätit lite lätt, åkte kartan fram.....nu skulle vi göra upp planer.
Kul att få leka guide igen!
Det är mycket jag vill visa i denna härliga, livliga stad.....fast vi ska kanske starta lite försiktigt. Vi började med att ta en taxi ner till French Concession, för att promenera hem därifrån. På vägen hem gick vi förbi Hengshan-Möllervillan och passade på att dricka lite Afternoon Tea där.
På vägen tillbaka tog jag ännu en gång kort på en av mina små favoritgränder, stående på gångbron över Yan'an. Jag är fortfarande turist i Shanghai!
Nu tog vi en sväng till mina matvaruaffärer för att handla lite till kvällens middag.
Det fick bli en lite lugn hemmakväll för att göra sig redo för veckans sightseeing.

Pärlodling i Suzhou!

Nu är jag precis hemkommen från mig utflykt med SEA till Suzhou.
Det var ca en och en halv timmes bussresa dit. Jag hamnade bredvid Mary från Michigan och vi hann prata rätt mycket under de sammanlagt 3 timmarna i bussen.
En mycket trevlig ny bekantskap!
Vårt första stopp blev vid ett litet skjul, vid en kanal. Här bodde ett par som odlade pärlor. När vi kom dit plockade de upp några musslor för att visa oss.
Det var lite skrangligt att stå ute på deras brygga, så de fick ta med musslorna till framsidan så alla kunde se. Här demonstrerade maken hur man kunde avläsa hur gammal en mussla var genom att titta på årsringarna, precis som på ett träd. Efter att man planterat in den vävnad som ska bli till en pärla bör musslan ligga orörd i vattnet minst 5 år, så det är viktigt att kunna avgöra åldern. Skillnaden mellan sötvattenspärlor och saltvattenpärlor är att i sötvattensmusslorna kan man plantera in många "frön" och det blir många pärlor i en mussla. I saltvattenmusslorna blir det bara en pärla per mussla.....det medför givetvis att de är dyrare. Saltvattenpärlorna är också mycket rundare i formen. De pärlor vi fick se hade många olika former och färger.
Vårt nästa stopp var vid Pärlmarknaden där en kvinna visade oss hur man planterade in "embryo" i en mussla.
Man använder sig av en donatormussla, där man försiktigt skär ut en hinna som putsas till perfekt storlek. Sedan opereras dessa mycket små bitar försiktigt in i en mussla som man bara öppnar en liten glipa i för att inte störa musslan. Sedan läggs musslan tillbaka i vattnet och ska ligga så ostörd som möjligt i minst 5 år. En av de pärlor vi såg var ca 10 år. En mycket vacker och stor pärla!
Efter detta var det bara shopping som gällde. Visst fanns här många affärer, men det var verkligen tomt på folk. Jag var inte riktigt upplagd för shopping och inte Mary heller, så vi gick bara runt och tittade på dyrgriparna. Jag vågar nog påstå att jag kan köpa samma pärlor i Shanghai till ett mycket bättre pris.
Trevligt med en utflykt var det i alla fall, och lite har jag lärt mig om pärlor!

Tillbaka i Shanghai!

Torsdag och dags för Tai Chi!
Jag är så glad för att jag kom med på denna kursen. Vår instruktör är mycket professionell. Han lär oss inte bara rörelserna, utan varför man gör dem och tankesättet bakom Tai Chi.
Detta är kinesisk kultur som jag inte hade velat gå misste om!
Denna gången var det inte bara Kerstin och jag......fyra ny kvinnor kom med i gruppen.
Efter vår lektion fikade vi och sedan stack jag in en snabbis på Carrefour som ligger tvärs över gatan från vår Tai Chi sal.
Carrefour är en gigantisk fransk matkedja där många av mina vänner brukar handla. Det har legat lite långt bort för mig, men kommer jag nu hit en gång i veckan så får jag ju passa på.
På fredagen hade jag ett tandläkarbesök, så tyvärr det blev ingen Mahjong för mig. Dessutom skulle jag vara fastande efter frukosten eftersom jag skulle göra en coloscopi på lördagen.........alltså ingen lunch heller med Mahjong-gänget.
Fast.....hänga med till Fabric för att hämta upp kläderna som vi hade beställt....det kunde jag göra. Klockan 2 mötte jag upp med mina vänner utanför South Bund Fabric Market.
Det här är rolig shopping!
Jag hade väl kunnat sy upp kläder i Hong Kong också, men här vet jag ju vilken skräddare man kan lita på. Dessutom har jag bra smakråd med mig.
Det blev 2 chanel-jackor á 350:- , 2 linneklänningar á 280:- och en kavaj för 300:-. Allt skräddarsytt med bra passform! Så här kan det se ut efter en shoppingdag i Shanghai!
På lördagen klockan 10 skulle jag infinna mig på sjukhuset för att göra en coloscopi. Det var en del av hälsoundersökningen och den visade att jag verkar vara frisk på alla sätt och vis.
Precis som jag känner mig!
Fast det fick bli en mycket lugn helg.......
Idag, måndag, har jag väntat på vatten hela dagen.......
Under tiden har jag städat, tvättat och förberett lite påskmat.
Det blir ju Påsk här i Shanghai också!
Imorgon ska jag på utflykt med SEA igen så då kommer inget husligt att bli gjort.

Själv i Hong Kong!

Jaha.....så har då Kurt stuckit till Tetra Pak kontoret i Hong Kong.
Vad ska jag ta mig för?
Lite planer hade jag.....jag ville sätta mig någonstans där jag hade fri Wi-fi så jag kunde komma in på min iPhone och så ville jag köpa en iPad.
Om man ska köpa en iPad någonstans så är det i Hong Kong. Det blir ju lite skillnad när man slipper varuskatten på 17%.
Jag gick uppför Nathan road och kikade lite i affärerna. Det slutade med 5 basplagg för lite drygt 500 och en iPad. Det blev en besvikelse när jag märkte att jag trots fritt Wi-fi inte kunde komma in på nätat på min telefon. Jag hade inte rätt abonnemang. Man får ju abstinensbesvär!!!
Jag drog mig tillbaka till hotellet och gick in på deras dator istället. Här kunde jag åtminstone kolla min mail. Sen höll jag mig på rummet och läste tills det var dags att gå ut på middag med Kurts affärskontakter.
Lite besviken var jag på mig själv, för att inte ha utnyttjat dagen bättre, men det var ändå rätt skönt att ta det lugnt.
Det blev en sen middag. Vi fick invänta Kurts kollegor Shitong och Marco som kom med ett försenat flyg från Europa. Sedan bar det av till en "Seafood" restaurang på Kowloon sidan tillsammans med leverantörer.
Restaurangen låg alldra längst ut på udden i Kowloon, öster om centralorten.
Vilket ställe!!
Mr Chan väntade på oss på restaurangen. Nu var det bara till att bestämma vad vi skulle äta.
En sådan middag!
Jag börjar som sagt uppskatta den här maten mer och mer.
Dessutom ett mycket trevligt sällskap!
På onsdagen skulle Kurt träffa leverantörerna för lite allvarligare diskussioner och jag visste precis vad jag skulle göra.
Idag skulle jag gå på Hong Kong Museum of History.
Jag hade tid på mig fram till lunch då jag åter skulle träffa Kurt och leverantörerna, för att sedan köra direkt till flygplatsen för återfärd till Shanghai.
Museumet öppnade kl 10 och jag var där i god tid före öppnandet. Det ligger på Kowloon sidan och det var inte långt för mig att gå dit från hotellet. Jag strosade runt i området tills museumet skulle öppna.
Ett riktigt trevligt område!
Här ligger också Hong Kongs Science Museum och även ett universitet efter vad jag förstod. Ingången till Historiska Museumet låg uppför dessa trappor.
Museumet är väl värt ett besök och inträdet till den permanenta utställningen är gratis.
Fast till min besvikelse jag hann inte igenom alltihop.
Museumet är indelat i två våningar. Nedre våningen gäller prehistoriskt om hur landet bildades och även historien om de olika etniska grupper som hör hemma i området.
Den andra våningen som jag verkligen hade sett fram emot att besöka rörde sig om Opiumkriget, japanernas invasion osv. Tyvärr hann jag bara skanna av den andra våningen lite snabbt innan jag vid 12-tiden var tvungen att ta mig över till Hongkongön för att möta upp med Kurt och övriga.
Det är ett mycket trevligt museum som är väl värt att besöka....men man ska ha tid på sig!
Nu skulle jag snabbt ta mig till IFC byggnaden på Hongkongön där företaget hade sitt kontor. Bredvid "The Mac Store" skulle vi ses och den är ju inte så lätt att missa.
Mötet drog ut på tiden, så det blev en snabblunch innan vi i ilfart åkte ut till flygplatsen.
Vi hann i alla fall med planet utan problem.
Klockan 7 var vi hemma i lägenheten och klockan 8 skulle vi träffa Marco och Shitong igen. Nu skulle vi bli presenterade för Shitongs blivande fru Amber.
En mycket trevlig bekantskap på alla sätt!
Nu ska hon flytta hem till Shitong och leva som expat fru i Lund. Det klarar hon säkert galant efter att ha bott på Irland i 12 år. Nu ska hon koncentrera sig på att lära sig svenska, som kommer att bli hennes 5:te språk.
Klockan han bli midnatt innan vi var hemma igen, efter en mycket trevlig kväll!

Ocean Park och Soho!

Klockan var drygt 2 när vi blev avsläppta i Aberdeen.
Ocean park såg ut att ligga så nära att vi skulle kunna gå dit, men icke....det fick bli en taxi. Ocean Park är ett kombinerat nöjesfält, djurpark och akvarium.
Det var öppet mellan 10 och 7, så lite tid hade vi i alla fall på oss.
För 200:- ingick allt!
Vi började med Akvariet och "The Sichuan Treasures" med bla Pandor och apor.
Först blev vi lite förskräckta när vi såg en bur med en olycklig panda, men det var nog bara en tillfällig förvaring.....man förväntar sig ju det värsta när det gäller djur här i Kina.
När vi gick vidare fick vi verkligen förtroende för både djurskötare och inkvartering.
Parken är delad i 2 delar och för att ta sig till andra delen (andra sidan berget) fick man åka linbana.
Linbanan var en attraktion i sig, men kön för att åka var inte lika attraktiv.
Idag var det måndag...Vi hade precis pratat om att det inte var så mycket folk idag, men här fanns definitivt en trång sektor.
Nåväl, över skulle vi i alla fall. Vi gick "The Old Hong Kong Street" bort mot linbanan.
På denna sidan hittade vi The North Pole och The Arctic Zone. Vi hann med The North Pole, men sedan fick vi bråttom för att hinna till Delfinshowen. Det var ju en av huvudanledningarna till att vi var i Ocean Park idag.
Sista föreställningen var halv 5 och det fick vi inte missa.
Matningen av sälarna i The North Pole var inte heller så dumt att titta på.
Detta var verkligen en föreställning i vår smak! Helt underbart!
Så mycket samförstånd mellan djur och människor.
Efter showen hade vi tänkt gå till The Arctic Zone, men det gick inte.
Denna delen av parken stänger klockan 6 för att alla ska hinna tillbaka till utgången.......
....och ta linbanan tillbaka.... Nu kan vi tala om en trång sektor!
Helt plötsligt kryllade det av folk. Alla på väg mot samma mål. Vi hamnade mycket långt bak i kön. För att lätta på trycket hade de satt in shuttlebussar, som skulle ta folk runt bergsknallen tillbaka till huvudingången. Vi valde det alternativet. Det blev till att köa nedför den ena rulltrappan efter den andra för att komma ner från berget och så äntligen på en buss. Väl tillbaka till huvudentren var det inga problem att få en taxi tillbaka till Central.
Lite vackra vyer var det allt från rulltrapporna också.
Nu bad vi taxichauffören köra oss direkt till Soho, som lär vara ett trevligt restaurangområde i Central. Det var det!
Problemet var bara att välja vilken av alla de trevliga uteserveringarna man skulle sätta sig på.
Valet föll på en liten Italiensk restaurang.
Mycket nöjda efter en lång och innehållsrik dag, var det nu dags att ta färjan tillbaka till Kowloon.
Imorgon ska Kurt jobba!

Måndag i Hong Kong!

Vi vaknade upp till ännu en disig dag.
Fast idag visste vi vad vi skulle göra.
Klockan 10 skulle vi vara i Aberdeen för att åka ut med Tetra Paks båt.
Det blev färja över till Hongkongön och så taxi ut till Aberdeen ifrån färjeläget.
Aberdeen hade jag tänkt mig som en liten fiskeby, men så litet var det ju inte.....och det var inte båten heller.......
I Aberdeen ligger den berömda Jumbo Floating Restaurang. Enligt vår skeppare så är det en ren turistfälla. Han hade planerat vår lunch på ett helt annat ställe.
Vi drog ut från hamnen och körde sakta längs kusten.
Nu fick vi se Deepwater Bay, Repulse Bay(där piraterna hade haft sina gömställen) och Ocean Park utifrån. Innan vi kom fram till Stanley styrde vi kosan mot Lamma Island där vi skulle äta lunch.
Vi hade befarat att det skulle vara kallt ute på havet, men ack vad vi bedrog oss. Det ser kanske inte ut så på bilderna, men solen tittade faktiskt fram och badkläderna kom på.
Vi njöööööt!
Nu kom vi in i hamnen på Lamma ön. Det här var verkligen en fiskeby!
Har fanns massor med flottar med små hus på. Det var fiskeodlingar! Visst levde man på turismen här också. Den ena fiskerestaurangen avlöste den andra.......
Restaurangen vi åt på var sponsrad av Tetra Pak och flera andra stora företag. Vi var de enda som åt där....priset var nog lite högre än de andra restaurangerna.
Vi fick perfekt service och gott var det!
Jag börjar äntligen uppskatta Seafood!
När vi hade ätit färdigt tog vi en liten promenad och tittade på de andra restaurangerna och småbutikerna. Det var helt inriktat på mat här. Ägarinnan till restaurangen förklarade att själva byn egentligen låg på andra sidan ön. Det hade funnits en skola, men den hade stängts eftersom det inte fanns så många barn kvar här. Det finns reguljär färjetrafik hit, men ingen bro.
Här hade vi lätt kunnat tillbringa mer tid, men nu var det dags att återvända till Bauhinia Princess.
Vår skeppare hade på förslag att åka till Stanley och låta oss bada, som vi hade pratat om tidigare.
Fast.....vi var nog inte så pigga på att bada ändå. Vi styrde kosan tillbaka mot Aberdeen och så begav Kurt och jag oss till Ocean park. Det är mycket man vill hinna med här i Hong Kong.

Ny dag i Hong Kong!

Söndag morgon och alldeles disigt.....
Vi som hade räknat med strålande sol och varmt.
Vi kände oss lite vilsna, visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss av dagen. Att vi skulle över till Hongkongön hade vi i alla fall bestämt. Efter en stadig frukost traskade vi bort till Star Ferry för att åka över.
Enkla färjor, men inte är det dyrt heller. Lite drygt 2 kronor per resa. Det finns biljettautomater vid ingången där man trycker fram en liten polett. När alla är ombord, lättar sjömannen på förtöjningarna och kastar loss.
Färjorna lägger till vid Central Pier. Härifrån kan man följa inglasade gångar över gatorna för att komma till de andra pirerna, in mot centrum eller till IFC Mall som är den näst högsta byggnaden i Hong Kong. Det var nätt och jämnt att vi såg IFC genom dimmorna.
När vi steg i land på ön visste vi inte riktigt i vilken riktning vi skulle gå, men då såg vi den stora röda bussen!
Varför inte?
För 350:- (minus 20% för dåligt väder rabatt) köpte vi ett 24 timmars kort på Big Bus Tours.
Det var ett mycket bra val!
Nu fick vi en fin överblick över ön. Vi började att köra österut utmed kusten, mot Convention Center och Golden Bauhinia Square. Convention Center byggdes för att fira Kinas övertagande av Hong Kong. Utanför byggnaden finns en förgylld blomma....det är en Bauhinia som är Hong Kongs nationalblomma. Den finns även finns med på Hong Kongs flagga.
Det var många ståtliga och mindre ståtliga byggnader som vi såg när vi satt där uppe i dubbeldäckaren.
Byggnader i all sin ära, men här slår Shanghai Hong Kong på fingrarna.
När vi kom till Viktoria Park hoppade vi av bussen. Här verkade det vara mycket på gång!
Man kan hoppa av bussen vid vilket stopp man vill och varje halvtimme kommer det en ny buss att hoppa på, för att fortsätta resan.
Det kryllade av folk i parken. Det visade sig vara Hong Kong Flower Show. Grupper av folk stod och förberedde sig lite överallt, för att uppträda.
Kanske inte riktigt vad vi var ute efter idag. Vi strosade runt och tittade på folk, men det var alltför krylligt.
Jag behöver i alla fall inte vara rädd för att tappa bort Kurt....hans syns väl.
Nej, en halvtimme här räckte.....nu åkte vi vidare mot The Peak.
The Peak är något av ett måste när man kommer till Hong Kong. Helst ska man välja en klar dag, men vi hade inte så mycket val. Man åker en bergbana/tåg uppför branten. Priset för bergbanan ingick i vårt turkort med bussen och vi blev avsläppta precis utanför stationen. Det var en lång kö, men det gick rätt snabbt ändå.
Det var en mäktig vy som mötte oss däruppe, även om det var disigt.
Givetvis fanns här mycket shopping möjligheter (det är ju ändå Kina.....), men också en hel del restauranger med härlig utsikt. Vi åt en god lunch och sedan gick vi en liten runda på ca 3km runt toppen på berget.
Efter vår lilla promenad, blev det bergbanan ner igen för att fortsätta bussresan.
Big Tour Bus har tre olika linjer. En blå på Kowloon, en röd i Central (som centrala Hongkongön kallas) och en grön på landsbyggden, dvs södra Hongkongön.
Här vid The Peak korsade linjerna varandra och vi valde att övergå till den gröna linjen.
Nu kom vi till den allra finaste delen av Hong Kong enligt mig......
Här ligger flera små fiskebyar och fina stränder.
Vi valde att hoppa av bussen i Stanley. Stanley är kännt för sin marknad och sin restauranggata utmed stranden. Marknaden var vi inte så intresserade av....... men så mysigt att få sätta sig ner och ta en öl!
Här passade vi på att äta middag också. Lite tidigt kanske, men det var så skönt att sitta i solen, som faktiskt visade sig för oss nu.
Klockan 17.45 gick den sista Röda Bussen ifrån Stanley, så vi fick dra oss mot hållplatsen och åkte tillbaka in mot Central.
Vi blev avsläppta nere vid Central Pier, men inte ville vi lämna ön ännu.......
Vi drog oss in mot centrum. Det var rätt bra att följa de inglasade loftgångarna först, så man kom bort från de stora gatorna. Väl inne i centrum upptäckte vi att det fanns små röda vägskyltar som visade gator med restauranger eller bargator. Mycket bra för oss!
Nu var vi inte intresserade av mat, så vi följde skyltarna mot Lan Kwai Fong som skulle vara en bargata.
Här satte vi oss på baren Muse, tog ett par drinkar och njöt av den ljumma kvällen.

Hong Kong next!

Lördag morgon - Kurt var allt lite jetlaggad, nyhemkommen från Sverige.....fast han ger sig inte så lätt.
Klockan 7 var vi ute ur lägenheten och på väg till flygplatsen igen.
Det fick bli en lugn start på vårt Hong Kong besök.
Vi checkade in på vårt hotell, Kowloon Hotel, vid 13-tiden. Inte lika flotta rum som i Xiamen precis, men ett mycket centralt läge nära färjorna på Kowloon sidan.
Hong Kong består av den stora Hong Kong ön, många småöar och så fastlandet. På fastlandet finns Kowloon som är som en liten stad i sig, samt New Territories som hyrdes ut till Engelsmännen 1898 som en utvidgning av Hong Kong. New Territories hann vi inte utforska på denna resan, men här finns säkert en hel del intressant att se. Bl a en del gamla små städer med stadsmurar.
Denna dagen bestämde vi oss för att hålla oss i Kowloon. Vi tog en promenad ner mot hamnen. Tittade på det gamla klocktornet från 1915, som tillhörde järnvägsstationen. Gick Avenue of Stars. Hälsade på Bruce Lee och tittade på alla kinesiska stjärnors handavtryck. Vi kollade var färjorna, som vi skulle åka med till Hong Kong ön fanns. Här ligger även ett stort Kulturcentrum där vi stannade ett tag för att titta på en "Student Talen Show".
Efter titten nere vid vattnet, drog vi oss tillbaka mot hotellet igen och gick den stora affärsgatan Nathan Road. Här kryllar det med folk! Visst är det gott om folk i Shanghai, men de 6 miljoner som bor här, har klämt ihop sig på en mindre yta. Vi var nog inte riktigt i form för så mycket folk idag, så vi drog oss undan in i Kowloon Park.
En härlig park med massor av aktiviteter på gång och en stor utomhuspool!
Klockan 8 varje kväll är det en lasershow (A Symphony of Lights) nere vid hamnen. De spelar musik och laserstålar från skyskraporna på båda sidor sundet sprider sitt ljus i takt med musiken. Det var vi ju bara tvugna att se!
Vi drog oss neråt hamnen igen för att hinna äta en bit mat innan showen började. Här hittade vi en mysig takterass i Harbour City (Hong Kongs största shoppingmall) där vi kunde titta solnedgången medan vi åt.
Här hade vi också utsikt mot Hong Kongs högsta byggnad, International Commerce Center.
När klockan närmade sig 8 gick vi ner till The Avenue of Stars, för att få bästa möjliga utsikt över showen.
Vi var inte ensamma precis....... Kan inte påstå att jag var så imponerad. Jag tycker faktiskt att Shanghais Skyline slår Hong Kongs med hästlängder.........även utan lasershow.
Kanske är jag lite partisk....Shanghai har blivit Min Stad!
Fast visst är det vackert och upplyst här också..........och precis som i Shanghai, så släcks allting ner kl 10 på kvällen.
Enligt kinesiska läkare är det väldigt viktigt att man sover mellan kl 11 och kl 4 på natten. Det är då levern arbetar!
Dags att gå till sängs kära vänner!

Våren kom av sig! (2013-03-15)

Ja, så var det då söndag morgon, snålblåst och kallt.
Om vi inte hade haft middagen med våra vänner på kvällen, så hade vi nog inte kommit ut alls den dagen. Det blev i alla fall en mycket trevlig middag!
Vi hade bestämt oss för att testa en restaurangskola nere i gamla World Expo området.
Det var verklig gourmetmat, med viner som kompletterade maten perfekt....fast inte billigt....
På måndagen skulle Kurt åka till Sverige. Han stannade hemma och jobbade på förmiddagen tills det var dags att resa. Sen stack han och så var det dags för min gynekolog undersökning. Nu är det bara en undersökning kvar sen finns nog inte så många fler delar att undersöka hos mig.
På tisdagen skulle jag iväg på en SEA tur, men den blev inställd.......
Det gjorde mig absolut ingenting!
Då kunde ju jag hänga med gänget på picknick till Century park!
Ja, våren skulle faktiskt göra en blixtvisit på tisdagen, så då bokades det in en picknick.
Nu kunde jag också hänga med!
Vem vet när körsbärsträden har blommat över.....
När vi satt och fikade hade vi sällskap av ett annat gäng som satt och rensade ogräs. Det kan nog ta några timmar att rensa denna gräsmattan.
Det var en helt underbar dag i Century park....och precis lagom med folk!
När vi var nöjda med parken åkte vi till Tygmarknaden (South Bund Fabric Market). De andra tjejerna hade beställt en del som skulle hämtas upp.
Det här är en del av Shanghai-livet som jag har missat lite.....
Jag har mer använt Tygmarknaden som utgångspunkt för mina promenader genom de kinesiska kvarter som ligger här.
Nu hängde jag med veteraner på att få kläder uppsydda!
....och givetvis beställde jag också en del....
Två Chanel jackor, en kavaj och två linneklänningar. Ska bli mycket spännande att se resultatet!
Klockan var rätt mycket innan jag kom hem till mitt tomma hem.
På onsdagen hade jag också bokat in en SEA-tur, men nu blev det inte cancellerat.
Vi skulle till ett Footbinding Museum.
Jag var lite osäker på var det låg, så jag var där i god tid. Vi stod i en gatukorsning och väntade på resten av folket.
Idag var det kallt! Det blåste snålblåst som gick ända in i märgen! Tyvärr var det fler som inte riktigt visste var vi skulle vara, så vi fick vänta rätt länge......
När vi väl kom in på museumet var vi riktigt genomkylda.
Museumet visade sig vara en privat samlig i en lägenhet. Ägarens favoritskor var hans egen mammas skor, om det nu eventuellt var det som fick honom att börja samla. Vi fick en lite föreläsning om fotbindningens historia, samtidigt som vi fick titta på alla dessa små konstverk och de verktyg som användes för att förstöra flickornas fötter.
Det tros att denna sed började på 930-talet, då en kejsare var mycket förälskad i en av sina konkubiner, som var en duktig dansare. För att få en sensuell dans, valde denna konkubin att dansa på tåspetsarna. Då bestämdes att alla kvinnor av värde, borde gå på detta sätt.
Denna lilla fascinerande sko var skapad så att det skulle bli små avtryck i form av en Lotusblomma, var än kvinnan gick.
Efter museumet åkte Christel och jag till Peoples 7 på Julu Lu och åt lunch.
Christel är en ny bekantskap som jag träffade på Lantern Festival första gången. Hon är tyska ursprungligen, men har bott utomlands i 17 år, varav 6 år i Göteborg. Hon pratar mycket bra svenska!
Peoples 7 var också en ny bekantskap, som jag bara hört berättas om tidigare.
Man måste ringa dem för att komma in på restaurangen, eftersom man måste ha dagens kod.
När man kommer dit sticker man in händerna i små hål, enligt koden, och så öppnas en lönndörr. Helmysig, men udda restaurang, som ändå hade traditionell kinesiska mat.
Vi satt i gott och väl 2 timmar och pratade, sen var det hög tid för mig att fixa naglarna.
Tänk att det har blivit en så viktig del av livet......Jag kan ju inte åka till Hong Kong utan att ha fått pedikyr och manikyr!!
Klockan var 6 innan jag kom hem igen, fast det var ju ändå ingen hemma och väntade på mig.
På torsdagen var det dags för min första Tai Chi lektion.
Jag gick upp tidigt på morgonen så jag hann med en sväng till gymmet också.
Det var en bit att ta sig ut till lektionen, men det var det värt. En mycket behaglig lärare!
Det var bara Kerstin och jag där i torsdags, men det kommer flera. Det är inte bara TaiChi vi får lära oss utan även det bakomliggande tankesättet. Mycket intressant!
Efter vår Tai Chi var det inte så länge innan jag skulle träffa Mahjongdamerna på middag. Vi träffades redan klockan fem på Da Marco, för att grunda med lite mat innan Vinmahjongen hos Lena.
Da Marco (103 Dong Zhu An Bang Lu) var också en nyhet för mig. Lär vara bästa Italienska restaurangen i stan! En mycket trevlig middag och dito för Vinmahjongen på kvällen!
Nu ska Cathrin och jag strax iväg och hämta första omgången kläder på tygmarknaden.
Ikväll kommer Kurt och imorgon bär det av till Hong Kong.
Livet leker!

Söndag igen! (2013-03-10)

Så är det då söndag igen efter en helt ordinär, men mycket trevlig vecka i Shanghai. På måndagen hade jag inte något på schemat förutom att träna, stryka och rent allmänt stöka här hemma. Kurt skulle åka till Beijing den dagen, men hann ändå hem och åt lunch med mig innan han stack.
Jag hade sett fram emot att vara hemma, men det blev rätt långtråkigt. Inte minst kvällen blir lång när man är ensam..
Stackars Kurt..... så många ensamma kvällar han har haft när jag har varit i Sverige.
På tisdagen skulle jagträffa Cathrin och Lena. Cathrin hade aldrig varit i väskaffären Label 88 (3213 Honmei Lu), där de gör sina egna väskor. Mycket snygga väskor i fint skinn som kostar mellan 400 och 700 kronor. Mer än på Fejken, men vad hade man fått betala i Sverige??.....och så är det ju inte en kopia!
Det blev faktiskt jag som köpte en väska till härifrån.....jag känner inte igen mig själv....jag är ju ingen väskmänniska!?!
Vi tittade också in till Mu Galleri som ligger precis intill. Här har de möbler och inredningsprylar som jag är riktigt sugen på att köpa med mig hem till Sverige. Fast det får bli precis innan vi flyttar....vi har ju ingenstans att förvara det.
Nu var det dags för lunch! Vädret var underbart, så vi satte oss på Big Bamboo's uteserveringen, som ligger på restauranggatan vid Hongmei Lu.....och här blev vi sittande.......
Vi hann ändå in en sväng till Pärlmarknaden som ligger precis intill. Jag hade tappat ett örhänge, så jag behövde fylla på förrådet. Ja, man kan nog kalla det ett förråd. Jag köpte 5 par örhängen för 100 kronor....då är det äkta pärlor och silver som gäller.
Nu kände Lena att det var dags att dra sig hemåt, men Cathrin och jag fortsatte ut till Blomstermarknaden. Den ligger ju också i dessa krokarna. Det var länge sedan jag var här, men jag skulle ju ha Mahjongen hemma hos mig på fredag, så varför inte piffa upp lägenheten lite.
På onsdagen skulle jag egentligen haft Kulturklass, men den blev inställd. Synd....det skulle vara Kinesisk Historia och Kultur. Det lockade mig mycket mer än ceremonierna runt tee tillagning. Klockan ett skulle jag i alla fall träffa några vänner på Rose Garden i Hengshan-Möller Villan för att dricka Afternoon Tea. Det blev en härlig promenad dit. Jag fastnade för 2 olika små hus på vägen dit. Ett litet hus med en tillbyggnad på taket och så givetvis en av French Concessions små mysiga affärer.
Fast ändå trevligare var det att sitta och prata med goda vänner i denna mysiga lilla trädgård.
Trevlig kväll blev det också! Kurt var hemma igen, och vi gick ut och åt Teppanyaki med Håkan och Tore.
Torsdagen var inte lika rolig. Jag städade hela förmiddagen och sedan var det taxi ut till tandläkaren för att fixa min trasiga tand. Jag tappade en bit av en tand när vi var i Thailand, och nu skulle det göras en krona. Drygt två timmar i stolen denna gången och en timme nästa. Fast visst är det skönt att man kan få det fixat här i Kina. Det var en mycket duktig tandläkare. Jag blir ordentligt besiktigad här. Ett par läkabesök till har jag på gång, men bröstcancer verkar de ha avskrivit mig från i alla fall. Skönt! .
Så var det då fredag och dags för Mahjong. Vi var bara 4 idag, men det räckte ju gott. Efter mahjongen gick vi till Nova för att äta lunch. Vi hade bokat på uteserveringen, för idag var det sommar. Vi fick ett bord i solen först, men det var på tok för varmt....vi fick flytta in i skuggan.
Här satt vi till klockan 4 och bara pratade.....Inte kände jag för att gå hem och laga mat nu....inte för att gå ut och äta heller.... det blev en mysig hemmakväll. Vi beställde hem pizza och tittade på film.
Så var det då lördag och 30 grader varmt!
Var kom det ifrån? Vart tog våren vägen?
Idag skulle Kurt och jag gå på guidad tur på Urban Planning Museum. Vi har varit där en gång förut, men fick inte så mycket ut av det då. Nu skulle Spencer Dodington ge oss lite mer kött på benen.
Vi gick givetvis dit. Bara en dryg halvtimmes promenad, men det var varmt....och vackert!
Som vanligt var det mycket givande att få en rundtur med Dodington. Han pratade både om det gamla Shanghai och planerna inför framtiden.
Två givande timmar tillbringade vi på museumet. Sedan blev det en härlig, men svettig promenad i sommarvädret.
Sen satt vi länge och väl och åt lunch på den italienska restaurangen Nolita på Dagu Lu.
Detta är definitivt en ny liten favorit. Mycket god mat och trevlig service! .
Nu gick vi hem och vilade en stund innan det var dags för Lördagsdrinken med svenska Klubben. Egentligen hade vi inte lust att ge oss ut igen, men vi hade lovat........
Det skulle vara på Kabb i Xintiandi denna gången. Återigen ut på promenad......
...och visst var det trevligt! Denna gången var det lite nyanlänt folk här. Ett par trevliga smålänningar som i nog kommer att träffa igen!
Nu sitter jag här söndag morgon och både vår- och sommarvärmen har försvunnit. .
Visserligen 8 grader varmt, men det blåser och är riktigt ruggigt. Idag ska vi ta det lite lugnt på dagen, fast det blir middag på en restaurangskola ikväll, tillsammans med några av de trevligaste människorna i Shanghai.

Tillbaka i Shanghai

Denna veckan har jag haft fullt upp med att komma ifatt med bloggandet om Xiamen.
Fast det har ju hänt lite annat denna veckan också.........
I onsdags var det dags för min Kulturklass med SEA. Det var tillagning av tee som gällde.
Först fick vi en allmän information om olika téer, och sedan skulle vi lära oss seremonin runt tillagning av Longjing tee. Detta tee växer i områdena runt West Lake, vid Hangzhou, och är ett mycket välkänt och omtyckt tee.
Först visade vår vackra lärare hur vi skulle göra.......
................och sen fick vi försöka själva.
På onsdag ska vi få en lektion i Kinesisk historia och kultur. Det ser jag verkligen fram emot!
Fast................. det kommer nog att bli rätt komprimerat på 2 timmar.
Torsdagen tillbringade jag mest i taxi och på sjukhuset. Det blev fortsatta undersökningar efter min hälsokontroll. De upptäckte en liten förändring i mitt ena bröst vid mammografin, så nu var det magnetröntgen som gällde. Jag har inte fått något svar ännu......
På torsdagskvällen blev det ytterligare en duvning i Kinesiska. Jag är verkligen glad över att vi kommit igång igen, men det får nog räcka med 1 gång i veckan.
Fredagen var det dags för Mahjong med min nya trevliga grupp. Vi skulle vara hos Stina som bor lite i utkanten av Shanghai. Det tog nästan en timme att köra ut, men det var som att komma till ett villasamhälle i Sverige.
Ett stort fint hus med trädgård!
Efter Mahjongen gick vi till en fräsch liten restaurang och åt lunch.
Jag var inte hemma igen förrän vid 4-tiden. Då var det bara till att invänta Kurt.
Vi skulle fira att Kurt hade jobbat exakt 2 år för Tetra Pak Kina.
Det blev en god middag på Bella Napoli i deras nyöppnade lokaler på Nanhui Lu.
Så gott med lite västerländsk mat efter all kinamat i Xiamen.
Så har det då blivit helg igen. Vi bestämde oss för att åtminstone börja lördagen lugnt. Jag ville skriva färdigt bloggen och Kurt hade jobb. Förutom en sväng till gymmet så höll vi oss hemma tills det var dags för Lördagsdrinken. Idag skulle vi träffas på Abbey Road. Det blev en mycket trevlig kväll med en hel del sång! Dessa tre herrarna har hittat ett gemensamt intresse.
Ett ord.....och så kommer någon av dem på en sång.
.....eller så kan man ta mobilen till hjälp.....
Vi kvinnfolk hjälpte till så gott vi kunde!
Söndag morgon vaknade jag tidigt och gick upp för att avsluta bloggandet om Xiamen.
Det verkar bli en underbar dag och då vill jag ju inte sitta här inne och kura.
Idag skulle vi hämta Kurts kavaj på skräddarmarknaden. Det blev taxi ner och promenad hem.
Det är så härligt med de här promenaderna.....man vet aldrig vad man kommer att stöta på.
Den här mahjongspelande gruppen var så mysig. Papiljotter i håret och tvätt på tork! Man är hemma, fast på gatan.
Vi råkade också komma mitt i en duvmarknad på Daji Lu. Vet inte om detta är något återkommande eller bara denna dagen, men aldrig har jag väl sett så många duvor!
En del verkade vara prisbelönta duvor, som t o m hade fått pokaler.
En del slaktades snabbt och effektivt, och plockades på plats. Bara till att välja fågel!
Vad denne mannen skulle med sina duvor vet jag inte....
Här såldes också mängder med ägg......
Det har verkligen varit en njutbar dag idag, även om det har varit lite kallt.
Nu började vi närma oss Xintiandi och klockan började närma sig lunchdags.
Vi satte oss på Kabb's uteservering och njöt.
Efter lunchen tänkte vi ta ett ryck på barnmarknaden för att leta sommarkläder till alla tvillingpojkarna.....Tyvärr har det inte kommit in några sommarkläder....... Kurt hade tänkt ta med sig en del när han ska till Sverige nästa vecka, men det får bli till nästa sverigeresa.
Nästa stopp på vår promenad blev Fejken, för Kurt behövde en ny resväska.
Jag börjar nästan gilla Fejken......
När vi skulle börja förhandla om priset så tittade försäljaren på mig och sa...
- Du bor i Shanghai eller?
- Ja, det gör jag.
- Så om jag säger ett pris på 580:- så tycker du det är hutlöst?
- Ja, det tycker jag!
Han skruvade på sig, och till sist sa han 380:-.
- Nej, sa jag...jag ger inte mer än 200:-.
- Okey då!
Vi gick upp till lilla Jenny på andra våningen också, för att se om hon hade några jackor åt Kurt.
Det hade hon......Här behöver jag inte ens om att pruta. Hon ger mig ett vettigt pris med en gång.
Jag handlat mycket av henne!
Nu behövde vi bara gå en sväng till mataffären och fruktaffären också innan vi drog oss tillbaka till lägenheten igen.
Söndagkväll och slappekväll! .

En sista dag i Xiamen

Tisdag - Egentligen skulle Kurt jobba idag också, men de hann färdigt med vad de skulle redan på måndagen. Vi behövde inte åka till flygplatsen förrän kl 2, så det blev tid för lite sightseeing idag också. Nu var Kurts kollegor Tina och Shitong också lediga så vi utgick ifrån vad de ville göra. Shitong som kommer från Kina ville inget hellre än att prata med sin flickvän på telefon, men Tina var pigg på att se lite av staden.
Vi bestämde oss för att ta en liten tur över till Piano ön igen.
Tyvärr regnade det idag, men det var rätt mysigt att komma ut ändå.
Vi kom till kyrkan där Lin Yu Tan hade varit präst. Min guide Nancy från dagen innan hade berättat om hans liv och böcker. Han skrev på engelska om sitt liv på ön och enligt henne var det mycket bra böcker.
Denna gången gick vi lite andra stråk än vad Kurt och jag hade gjort på lördagen. Bl a gick vi upp på Sunlight Rock.
Tyvärr var det inte någon Sunlight idag och utsikten var nästan obefintlig. Fast...... på en skylt står det att om man inte har varit uppe på Sunlight Rock så har man inte varit i Xiamen.
Nu har vi varit i Xiamen!
Det var dessutom ett fint litet tempel precis vid uppgången till utsiktsposten.
Det finns mycket att se på denna ön. Fågelparken hade vi också missat förra gången. Kanske inte någon större upplevelse, men lite småmysigt....och Mandarin ankan är en av mina favoriter. De har ett starkt symboliskt värde här i Kina, eftersom de lever i par hela livet.
Det fanns en viss fördel med att det regnade........det var inte alls lika mycket folk.
Klockan 2 skulle vi bli upphämtade på hotellet för att åka till flygplatsen. Det var bara till att masa sig tillbaka. Nöjda, men trötta, var vi tillbaka i Shanghai igen vid 7 tiden på kvällen.

Hakka hus i Nanjing

På måndagen skulle Kurt jobba och jag skulle bli upplockad av en guide och chaufför för att åka ut till Nanjing och titta på Hakka hus. Det äldsta Hakka huset byggdes (308-338). De byggdes av Hankineser som flydde norrifrån eftersom de var rädda för Mongolerna. De kallades för "Gästerna från Norr". De byggde vanligtvis sina hus i cirkelform för att kunna skydda sig mot fienden. De byggdes av lera med invävd bambu och andra träd och kvistar. Väggarna är mycket tjocka! På nedre plan har de köket, andra plan är förråd och så bor de på de övre planet, eller planen. De har inga fönster utåt i köken eller förråden.....också detta av säkerhetsskäl.
På vägen till Nanjing passerade vi stora bananplantager och min guide Nancy tyckte att vi skulle stanna och förse oss med lite solmogna bananer som färdkost.
Jag fick smaka på röda bananer. Det var en nyhet för mig.....mycket söta och goda.
Det var inte så vacker natur vid bananplantagerna, men det blev bara bättre och bättre.
Det tog ca 2,5 timme innan vi var framme vid Nanjing och sedan en hel del körning på serpentinvägar för att komma ut till de första husen.
Husen låg verkligen på klippsluttningarna.
Det var full aktivitet vid husen. Grönsaker skalades och tillreddes och låg på tork lite överallt.
Det första huset vi kom till var Hechang Lou och var byggt 1354. De förstördes under kriget 1930 och byggdes upp igen på sin ursprungliga plats 1953. Huset är 12,3m högt och har 22 rum på varje våning. Alla husen har en brunn i mitten. Det var givetvis viktigt att ha vatten innanför murarna om man skulle bli anfallen. Vi var inne i både runda, fyrkantiga och ovala Hakka hus, eller Tulou hus som de själva kallade dem.
Nu gav vi oss iväg från denna byn för att uppsöka en annan by där det äldsta och största Tulou huset finns. Denna byggnaden har mycket god Fengsui med berg norrut och vatten i söder. Den är 5 våningar hög, har 270 rum och är 18,2 m hög. Här har alla kök en egen källa, förutom den som finns i gemensamhetshuset i mitten.
Det blev en sen lunch efter att ha tittat på alla dessa hus, och sedan var det dags att köra hemåt igen. Vi hade ju lovat att jag skulle vara hemma vid 5-tiden. Även denna kvällen skulle jag få vara mer på middagen med leverantörerna. Mycket trevligt!