Kurt har fyllt år!

Jomenvisst, nu har han fyllt år igen, maken!
Inte lika mycket uppståndelse som förra året när han fyllde jämnt, men det blev en mysig dag ändå. Lite sång och paket på morgonen och på kvällen tog vi en skön promenad ner till Anfu Lu och den lilla italienska restaurangen Settebello.
Kurt hade aldrig varit där, så det var kul att få visa honom en ny restaurang på sin födelsedag.
Mysfaktorn är hög! Det var knappast någon där när vi kom, men det fylldes på rätt snabbt.
Mycket smakrik mat och gott vin fick vi. Lite mer exklusiv än Bella Napoli, som har blivit vår Italienska kvarterskrog.
Det var en härlig kväll, så vi kunde inte riktigt bestämma oss för om vi skulle gå hem eller ta taxi......vi började gå.....
Det blev promenad hela vägen hem.....med ett stopp vid Cantina Agave för en liten förfriskning på deras uteservering.
 
Så var den födelsedagen över........fast jag har ju hunnit med lite annat också den här veckan.
På torsdagen firade vi av Nera som också har fyllt år.
Vi bestämde oss för att äta på Nova nere vid Cool Docks No.2 eftersom det skulle vara en vacker dag.

 
Det var en vacker dag, men tyvärr har inte den riktiga värmen kommit ännu så kvällarna är kyliga.
Vi valde att sitta inomhus. Det blev ett riktigt trevligt firande av födelsedagsbarnet.
När vi kom ut från restaurangen hade neonljusen tänts på byggnaderna.
 
Vädret har varit underbart denna veckan och jag har fått flera härliga promenader.
Under dessa promenader har jag kommit till insikt om att jag inte är någon turist i Shanghai längre. Förr tog jag promenader för promenadernas skull..............nu har jag alltid ett mål.
 
I tisdags gick jag med Cathrin till bokklubben som skulle vara på Chinese Handreading Room på Shaoxing Lu. Cirka en timmes promenad.
Ett mysigt café och lite trevlig samvaro.
Härifrån promenerade vi i gemensam tropp till Tianzifang vid Taikang Lu.
På vägen tog vi kort på detta underbara frukt- och blomstånd....visst blir man sugen.
Vi träffade också en liten hund som låg helt oberörd mitt på trottoaren. Han väntade nog på att husse skulle komma tillbaka. Oss var han inte det minsta intresserad av.
Det var verkligen inte långt att gå till Taikang Lu. Det var en bra promenad för mig.....den knöt ihop några lösa trådar vad det gäller känslan för staden.
Nu kom vi västerifrån till Taikang Lu och svängde in Tianzifangs första gränd. Efter bara några meter stötte vi på en nyöppnad restaurang på högersidan. Tyvärr, tyvärr har jag tappat bort det visitkort jag tog.....
Ett sådant mysigt ställe! Jag vill definitivt hit igen!
Här fanns lite av varje på menyn.....enkel mat som pizza, nachos, quesadillas och mycket mycket mer....
Att sedan denne trevlige kypare bjöd oss på saltlakrits från Sverige gjorde ju inte saken sämre.
Saltlakrits från Lakritsfabriken i Ramlösa!!!
Det blev inte så mycket promenerande i gränderna denna gången. Vi är inga turister längre....vi har alla varit här förut.
Det blev taxi hem för Cathrin och mig.
 
På onsdagen gick min promenad ner till Lakeville och Yogan.
Ännu en underbar dag.............
En sådan här vacker dag träffas gärna herrarna i hagen för att leka med sina fåglar.
 
Efter yogan ruschade jag vidare till Simply Thai vid Xintiandi.....
Här skulle jag träffa Ann-Louise för lunch och sedan skulle vi vidare till Barnklädesmarknaden. Hon ska bli plastfarmor, så nu gäller det att köpa billiga barnkläder.
Det gick lite trögt i början, men vi kom igång.........
 
Torsdagen hade jag tänkt ta det riktigt lugnt....men men....nu blev det så att jag lite oväntat skulle ha Mahjongen på fredagen. När jag såg mig omkring i lägenheten insåg jag att jag definitivt behövde städa!!!
Fast visst kan man hinna med mycket på en dag bara man sätter fart.
Förutom att städa och handla, hann jag med både gymmet, manikyr och pedikyr.
Viktiga saker i mitt nya liv!
 
Som vanligt blev det en mycket trevlig Mahjong-träff!
Mahjongen är veckans höjdpunkt!
Så mycket snackande, så ibland kan man glömma bort att spela.
Efter mahjongen blev det lunch på Bella Napoli.......
..........och så vidare till skräddarmarknaden på Ludjiabang.....och så vidare till Fejken
.
När vi kom till Fejken möttes vi av mestadels stängda stånd. Polisen var där och gjorde en razzia. Idag var de ute efter väskor och klockor, enligt en affärsinnehavare som vi pratade med.
Det får bli Fejk en annan dag istället.
 
Ett säkert tecken på att våren är här, ser vi på vår innergård.
Nu har de tömt dammen och skrubbar stenarna för fullt.
Alla de gröna algerna ska bort!
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0