Så var jag då tillbaka igen.....(2014-01-18)

Igår vid lunchtid stegade jag in i lägenheten till Kurt.  
Det känns som om jag kommer till en helt ny värld! ......och det gör jag ju!
I Sverige är det barn, barnbarn och landsbygd som gäller.....här är det liv och rörelse i storstan, men ack så tyst i lägenheten.
 
Det blev en lugn och mysig lördag. En lätt middag på en enkel kinarestaurang, en kvällspromenad, inköp av några nya DVD-filmer och så slapp i soffan. Skönt!
På söndagen var Kurt tyvärr tvungen att flyga till Mongoliet, så nu är här riktigt tyst. 
Trots det fick jag en härlig söndag!
Jag är lätt i både kroppen och huvudet efter min 9 dagars detox, och fylld av positiv energi.
Så snart Kurt hade stuckit, begav jag mig ner till gymmet. Sedan blev det en nyttig lunch innan jag gav mig ut på promenad. Att det var klarblå himmel, och kändes friskt och krispigt i luften gjorde ju inte saken sämre.
 
Jag började med "vår" fina park, Jing'An Sculpture Park.
Vakterna var visst på gott humör idag, så barnen fick leka på gräsmattorna.
Det var gott om folk i parken.....och jag var inte den enda som hade kameran i beredskap.
Ett av träden hade redan slagit ut i blom. Där flockades verkligen fotograferna!

Efter parken gick jag vidare upp mot Nanjing Lu.
Här har det hänt en del.....bygget som är på gång mellan Nanjing Lu och Maoming Lu syns faktiskt över planket! Det gjorde det inte när jag stack i november......och det syns inte så lite heller.
 
 
Det går fort framåt med byggena här!
Igår berättade Kurt för mig vad han hade hört om migrantarbetarnas tuffa villkor inom byggbranschen. De arbetar 12 timmars skift 7 dagar i veckan. Den enda ledighet de får är en månads semester i samband med det kinesiska nyåret. Då betalas merparten av deras lön ut som en klumpsumma......om de har tur....
Det är inte ovanligt att frestelsen blir för stor för byggherren, som helt enkelt försvinner med pengarna. När Tetra Pak har byggen på gång kräver de därför av byggherren att arbetarnas löner sätts in i en fond för att säkra dem. Hur mycket de tjänar hade han inte hört något om.
 
Tyvärr, grubblade jag inte vidare på detta utan slank inom GAP för lite shopping.
Jag hittade några tröjor. När jag skulle betala fick jag höra om deras erbjudande; Om jag provade ett par av deras jeans så fick jag 30% rabatt på mina inköp.
Jag behövde inte köpa jeansen, bara prova dem!
Det blev en bra timpenning!
 
Nu behövde jag bara handla mat, sen bar det hemåt igen.
Visst har vi en fin park här på Ladoll också?
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0