Tillbaka i Shanghai! (2014-02-09)

Söndag morgon kl 6.30 stegade vi in i vår lägenhet i på Beijing Xi Lu igen.
Det blev inte så mycket gjort den dagen. Jag sorterade visserligen alla kort vi tagit och började förbereda mig lite inför bloggskrivandet. Inte förrän igår, en dryg vecka senare, blev jag klar med bloggen från Kambodja. Nätet är segt och jag får vänta länge på varje kort som ska laddas ner. Ibland måste jag publicera och gå in och börja på nytt. Det är anledningen till alla halvfärdiga bloggar som jag har lagt ut.....om ni nu skulle undra.
 
Nåväl, livet här i Shanghai har varit i full gång mellan bloggskrivandet.
I måndags var det dags för SEA Coffee Morning. Först hade jag inte tänkt gå, men Lena skulle ha en nykomling med sig.....och det är alltid spännande.
Dessutom skulle det vara på ett nytt ställe idag. JC Mandarin, där vi alltid brukar hålla till, ska renoveras och är stängt. Nu skulle vi vara på Kathleen's 5 som ligger i det gamla klocktornet vid Peoples Square.
 
Äntligen fick jag bekräftat att det är denna byggnad som är det enda som är kvar sedan Peoples Square's tid som kapplöpningsbana i början 1900-talet.
 
Kathleen's 5 ligger högst upp i denna byggnad.
Det är alltid trevligt med Coffee Mornings, men detta stället var ett alldeles för litet. Bara ett fåtal fick plats att sitta.  Dessutom räckte inte maten.
Vi får väl se vad de hittar på till nästa månad.
 
Efter Coffee Morning skulle vi visa nykomlingen Åsa våra favoriter på Fejken.
Vi gick till Panny och Åsa fick ta sig en titt på klockor och bälten bakom kulisserna......eller ska vi säga kläderna?
 
Sedan gick vi till Jenny som är billigare än Ullared....Hon pratar dessutom mycket bra svenska.
 
....och givetvis tog vi oss en titt på väskor. Även här fick vi gå in i det ena kassavalvet efter det andra.
Det tar sin lilla tid när man kommer igång på detta stället. Sen var det bara till att rusa hem för att fixa mat till gubben.
 
Vad jag gjorde på tisdagen kan jag inte komma ihåg.....Det är därför man helst inte ska vänta så länge med att skriva blogg. Förmodligen satt jag väl hemma och skrev då.....
 
Fast jag kan se i almanackan att jag var på lunch med Svenska Klubben på onsdagen.
Denna gången var vi på ett ställe som heter Fortune Cookie. Amerikanskt/Kinesiskt ställe.....Trevligt, men kanske inte ett ställe som jag längtar tillbaka till. Cathrin och jag slog följe och gick dit. Vi hade tänkt gå tillbaka också, men då regnade det. Det blev en taxi till Portman och Cityshopen, så vi fick fixa lite inköp.
Jag hade faktiskt redan rusat en runda bland matbutikerna på morgonen. Det är jag som ska ha Mahjongen på fredag så jag måste ju proviantera lite.
 
På torsdagen hade vi en heldag ute i Hongqiao. Först Pärlmarknaden, sedan lunch på Hongmei Lu och så vidare till Blomstermarknaden.
Det tog tid på Pärlmarknaden. De håller på att bygga om där och många stånd är stängda. Det borde ju innebära mindre att köpa....men inte!!!
De som håller öppet är ivriga på att få göra affärer och säljer mycket billigt. Nu gjorde vi kap!!!  ....så bra, så vi bestämde att vi skulle träffas här igen på måndagen.
På blomstermarknaden beställde jag äntligen mitt smyckeskåp. Om jag nu köper så mycket smycken så måste jag ju ha lite ordning och reda på dem. ...........och så är det faktiskt en snygg möbel också. Jag ska få det hemlevererat den 31 mars.
 
På fredagen var det så dags för Mahjong igen. Jag lånade upp Cathrins mahjongbord så vi skulle få plats att spela.
Efter mahjongen blev det lunch på Nova på Dagu Lu.
På hemvägen gjorde jag lite komplementerande inköp så jag kunde laga en god Valentine's middag till Kurt. Vi avslutade kvällen med att se filmen "Killingfields of Cambodia".....kanske inte så romantisk, men givande och bra så här efter en Kambodja semester.
 
......och så hade redan veckan gått.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0