Phnom Penh (2014-02-08)

Lördag morgon och det var dags att checka ut från Sokha Beach Resort i Sihanoukville.
Vi skulle bli hämtade 8.30 för att köra till Phnom Penh.
Detta blev verkligen en intensiv dag. Vi hann inte ens med lunch!
Bilresan tog ca 4 timmar, så vi var inte i Phnom Penh förrän närmare 12.......och vi hade mycket att se! Guiden föreslog att vi skulle stanna vid ett bageri och köpa lite bröd....och så ge oss direkt på sightseeingen.

Medan vi åt lite vatten och bröd i bilen, körde vi till "The Killingfields", eller som det egentligen heter Choeung Ek Genocidal Center. De hade byggt en Stupa som minne av alla som mördats. Den var full med kranier, och även kläder och annat som hittats i gravarna.
Hit kom lastbilar 2 till 3 gånger i månaden med 20-30 bakbundna fångar med ögonbindel. De leddes direkt till någon av de grävda gravarna. De fick lägga sig på knä med huvudet i riktning mot graven, och så sköts de i ryggen. När de blivit skjutna spreds det kemikalier typ DDT eller liknande över dem. Detta gjordes dels för att försäkra sig om att de dog, men också för att det inte skulle lukta för mycket om liken så folk som arbetade i trakten skulle bli misstänksamma.

Vissa av massgravarna var speciellt utmärkta. En där alla blivit halshuggna, en annan där alla var kvinnor och barn....de flesta av dessa kvinnor var dessutom nakna.
Ett speciellt träd var också utmärkt. Det hade använts för att avrätta barnen. Barnen slungades mot trädet för att dödas. Då sparade man ju dessutom på ammunition.
Människor avrättades här fram till den 7 januari 1979......det är inte så länge sedan......

Efter The Killingfields åkte vi till S-21. En skola som gjordes om till fängelse och tortyrkammare av Röda Khmererna.
När man tog över detta fängelset från Röda Khmererna hittade man 14 lik i byggnaden. De har begravts på skolans gård.
Ute på gården fanns också "galgen". Det som tidigare varit ett gymnastikredskap för eleverna.
Här hängdes fångarna upp i benen. Hängande upp och ner, förhördes de tills de blev medvetslösa. Då sänktes de så de doppade huvudet i det skitigt gödselvattnet som fanns i krusen. På så vis kvicknade de till så de kunde fortsätta förhören.
Eftersom fångarna ofta försökte ta livet av sig genom att hoppa från balkongerna, hade man satt taggtråd utmed hela framsidan.
Det var 2 personer som överlevde denna fängelsevistelsen. Den ene för att han var duktig på att laga skrivmaskiner, och han lever än idag.
Efter detta hemska ställe åkte vi till ett mycket vackert ställe, The Royal Palace.
Här satt kungen i husarrest under hela tiden Röda Khmererna var vid makten. Tack vare det är palatset och alla dess klenoder fortfarande orörda.

Man kunde se att Kungen var hemma för flaggan var i topp.....fast givetvis bodde han i en angränsande byggnad som inte var tillgänglig för allmänhet.

Det blev väldigt många bilder på detta templet.......men det är nog det vackraste palats jag har sett. Jag blev mycket imponerad! Tänk om Röda Khmererna hade förstört detta.

En del av palatset tjänstgjorde också som museum.
Den här bilden visar färgerna på tjänstefolkets kläder. En färg för varje dag......på söndagar bär man rött, måndagar orange o.s.v.
Detta museum var riktigt trevligt, fast inte så stort. Det visade mest hur människor levde.

Nu skulle vi vidare till nationalmuseet som låg alldeles intill.

Det var vackra byggnader här också, men annars var det mest reliker från Ankor.....och där hade vi ju varit.
Vi blev i alla fall förevigade framför denna Garuda.
Nu var klockan 5 och allting stängde. Guiden kunde slappna av.....han hade visat oss vad han skulle.
Fast vi skulle inte flyga tillbaka förrän 00.15, så lite tid till hade vi ju på oss. Han tog oss till Centrum Marknaden som var rätt imponerande, med sina stora kupolbyggnader.

Kommer man från Shanghai så är det kanske inte denna sortens shopping man är ute efter, så vi hade snart tittat klart.
Nu skulle vi äntligen få äta middag istället. Vi hade hört att det var trevliga områden utmed floden, så vi ville gärna äta där. Guiden tog med oss till en riktigt mysig restaurang.

Här satt vi länge och väl och åt en utsökt 3-rätters middag med drink och vin.
En härlig avslutning på en underbar semester.
Nu började nog guiden undra vad vi höll på med.
Han skulle vänta på oss vid bilen.....fast så här länge hade han nog inte tänkt att det skulle ta.
Nåväl, vi var mätta och nöjda!

Innan vi skulle tillbaka till flygplatsen ville han visa oss Nattmarknaden.
Det var verkligen något nytt för oss. Så mycket folk som kom dit för att äta......både västerlänningar och kambodjaner.

Jaha.....så var det då slut på denna semestern.
Nu fick vi ändå åka till flygplatsen till sist, efter en helt fantastisk semester som varit både lärorik och avkopplande.