Början på en ny vecka!

Eftersom det var så billigt på Pärlmarknaden, så bestämde vi oss för att passa på att handla en gång till innan de stängde helt för renoveringen. Vi skulle ses vid Hongmei Lu kl 13.30.
Jag hann med en sväng till nagelstället på Jiaozhou Lu först.
Halv 10 gav jag mig hemifrån för att gå dit i regnet. Det tog inte någon halvtimme att gå......jag var tidig och de hade inte öppnat ännu.
Det blev till att vänta i grårusket.
In i det här lilla hålet skulle jag, Elle Nail. Fast gallret var fortfarande för.
Prick 10 öppnades grindarna och jag tillbringade två och en halv timme med njutbar behandling.
Det blev lite stressigt när jag skulle iväg. Nu hade jag bara en timme på mig att gå hem, äta och ta en taxi till pärlan. Jan hann!
Jag handlade inte fullt lika mycket som sist.....men det blev en del ändå.
 
Idag har jag också varit ute i ruskvädret.
Jag hade anmält mig till en "Promenad i Xujiahui" arrangerad av SEA, med Spencer Dodington. Det brukar alltid vara givande, men trots det tvekade jag lite innan jag gav mig hemifrån. Regnet vräkte ner!
 
Jag bestämde mig i alla fall snabbt för att inte promenera dit. Det blev tunnelbana till Xujiahui stationen.
Xujiahui är definitivt utanför mina domäner och på tunnelbanestationen hade jag heller aldrig varit. Här fanns 18 utgångar!
När jag kom upp från tunnelbanan hade jag inte en aning om var jag var.
Efter mycket irrande i regnet hittade jag till slut fram till Hengshan Picardi Hotel, i korsningen Hengshan Lu och Wanping Lu, som var dagens mötesplats.
Dodington berättade att ända fram till 1993 så var detta slutet på Shanghai.
Xujiahui var bara som en liten vattenstad.
Xujiahui, eller Zi-ka-wei som det heter på Shanghainesiska, betyder egentligen familjen Xu's hem vid flodkorsningen. Det var 3 stora floder som möttes; Zhaojiabang, Puhuitang och Licongjing floderna. Ett perfekt ställe för industrier! Nu har alla vattenlederna gjorts om till gator.
 
Ursprungligen var det vetenskapsmannen Xu Guangqi, som bosatte sig här, och gav namn åt platsen. Han var en ärad, kristen vetenskapsman som levde under Ming dynastin och dog 1641. Han levde efter en kristen tro, uppblandad med taoism och värderingar från Ming dynastin.
Vi började vår färd genom Xujiahui Park som tidigare var industrimark.
 
Det är meningen att parken ska se ut som en miniatyr av Shanghai. Jag har faktiskt lite svårt att se det....
Denna delen ska föreställa "Gamla Stan".
I andra änden av parken har de sparat en gammal skorsten från en industri.
 
Med början, 1847 bosatte sig många Jesuiter i området och det har setts som en kristen del av Shanghai. Jesuiter värderar utbildning och kultur högt, och drev många skolor för fattiga. På 1900-talet hade området blivit ett viktigt kulturellt område.
Vi passerade många gamla byggnader från denna tid. Bland annat ett gammalt kloster som numera är restaurang. På 201 North Caoxi Lu ligger "Ye Olde Station Restaurang", förr St Ignatius Convent från 1931.
Det är en Shanghainesisk restaurang där de har bevarat interiören mycket fint. Vi kom inte åt att se trädgården, men tydligen ska där stå tågvagnar som de har inrett till privata matsalar.
 
Vi fortsatte Caoxi Lu söderut mot Puhuitang Lu. Då såg vi Shanghai Film Group på Caoxi Lu's vänstra sida. Detta är ett intressant ställe tyckte Dodington. Det fanns nämligen många små filmstudior i detta området tidigare, innan allting flyttades utanför stan. Shanghai Film Group är som ett museum över dessa små studior.
 
Vi svängde till höger in på Puhuitang Lu istället och kom till ett f.d. barnhem och skola som drevs av Jesuiter (Tushanwan, eller Tou-se-we på Shanghainesiska). De var kända för att undervisa mycket i målning och hantverk. Inför World Expo 2010 gjordes det om till ett museum. Det har en utställningsyta på över 900m².
 
Kanske inte så konstigt att Wending Lu som ligger alldeles intill, blivit Shanghais konstnärsgata.
Vi svängde norrut på Wending Lu upp till Nandang Lu. Nu kom vi till Guangqi Park, som är en minnespark på 13 200m². Parken grundades 1641 då Xu Guangqi dog och blev begravd här.
 
Det kändes lite udda att hitta en Ming grav mitt inne i Shanghai!
 
En helig väg, som är kantad med tjänstemän, hästar, tigrar och får i sten, leder fram till graven.
 
Det är 10 valv i graven, och här ligger alltså Xu Guangqi begravd tillsammans med sin fru, samt 4 barnbarn och deras fruar. De måste ha haft egna barn också, men jag misstänker att det var döttrar och det berättigar väl inte till en sådan här fin minnesgrav.
 
....och givetvis måste det finnas en staty över Xu Guangqi i parken.....
 
 
Så kom vi då till slutet på vår promenad.
Xujiahui Cathedral, eller St. Ignitius Katedral.
Alldeles intill katedralen låg ytterligare några byggnader som hörde till katedralen, men de var av ett något modernare snitt.
 
Det är alltid lika givande att gå dessa promenader med Spencer Dodington, vare sig det regnar eller ej.
 
Nu hade han dessutom planerat det så bra, så vi hade tunnelbanestationen precis bakom oss.
Det blev raka vägen hem för att värma sig.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0