Konungariket Kambodja (2014-01-29)

Innan jag börjar berätta om vår tur till Kambodja, vill jag ge en liten kortfattad historik för landet med början på 800-talet e.k. Då var Kambodja ett blomstrande rike med huvudstaden Ankor, som låg i den nordligaste spetsen av den stora sjön Tonlé Sap.  Fram till 1300-talet byggdes mängder av tempel i detta området, men sedan började civilisationen brytas ner efter krig med grannländerna, framför allt krig med Thailand. På 1400-talet beslöts att man skulle flytta huvudstaden till Phnom Penh som låg i den södra spetsen av sjön. På så vis skulle man komma längre ifrån sina ärkefiender Thailändarna. Staden Ankor och hela det kulturella området övergavs och blev mer eller mindre bortglömt och överväxt av djungel fram till slutet av 1800-talet. Då hade Kambodja blivit en fransk koloni (1861 - 1953) och det var franska arkeologer som upptäckte Ankor och började restaureringsarbetet.

Vietnamkriget var starten till mer elände för Kambodjanerna. Då bombade amerikanerna Kambodja för att försöka hindra den nordvietnamesiska arméns och FNL-gerillans operationer i landet. 1970 hjälpte USA Lon Nol att störta kung Sihanouk och ta makten. Kung Sihanouk lierade sig med kommunisterna, men makten över kommunisterna togs snart över av de Röda Khmererna och Pol Pot. 1975 intog Röda Khmererna Phnom Penh och grundade Demokratiska Kampuchea. Kungen sattes i husarrest i det kungliga palatset i Phnom Penh och Pol Pot blev landets nye ledare. Man räknar med att mellan 1,7 och 3 miljoner människor avrättades eller svalt ihjäl under deras styre. 1979 drevs Röda Khmererna ut i djungeln, men fortsatte med gerillakrigföring mot regeringen. 1993 hölls ett FN-stött val i Kambodja, men inte förrän Pol Pot dog 1998 blev det lugnt i landet. Det är fortfarande mycket fattigt och korrumperat, dessutom är stora delar av landet är fortfarande minerat. Förhoppningsvis går de nu ändå en ljusare framtid till mötes.

På onsdagskvällen kom vi till Siem Reap, som är turistcentrat för Ankors Arkeologiska Park. Vi blev körda direkt till vårt hotell, Navuto Dreams Resort & Spa.

Ett mysigt litet hotell i utkanten av staden.

Nästa morgon blev vi väckta tidigt av tuppen som gal utanför hotellet. Det var bara till att gå upp och äta frukost.
Vi blev lite besvikna först när vi upptäckte att det inte var frukostbuffé, men det var inte långvarigt. Förutom denna smarriga frukostbricka, kunde vi välja till omelett, ägg, bacon och müssli. Mer kunde vi inte önska!

Vi skulle inte träffa vår guide förrän klockan 10, så vi hade t.o.m. tid att lägga oss vid poolen en liten stund innan vi behövde dra.

Idag skulle vi utforska 3 av de mest kända templen i Angkor området.
Vi började med Angkor Wat!

Ankor Wat är det mest berömda templet. Det pryder t.o.m. Kambodjas flagga.
Templet började byggas år 1115 under Suryavarman II styre, och pågick i 35 år. Det sysselsatte 386 000 människor och 30 000 elefanter. Detta är definitivt det mäktigaste av de tempel vi besökte. Arbetet med att återuppbygga templet med alla de delar som har rasat, pågår för fullt.....sten för sten.....
Vid denna tiden var det Hinduism som rådde i Kambodja och detta templet byggdes år Vishnu.
Först gick vi in genom en av portarna.
Templet är omgärdat av vallgravar, som gav intryck av att vara en stor sjö.
Det var mäktiga parkområden runt templet.......
......och givetvis fanns här även en hel del apor. Till min stora förtjusning!
Hela templet är smyckat med utsnidningar i sten. Angkor Wat är först och främst känt för sina över 2000 Apsara danserskor.
När man slutade bygga på templet efter de 35 åren, så berodde inte det på att man var färdig. Det berodde på att det kom en ny regent till makten. Då slutade man helt enkelt bygga och den nye regenten påbörjade sitt eget projekt någon annanstans. På grund av det kunde man på sina håll se att det bara var en skiss gjord i stenen, som på bilden nedan......
En annan symbol som prydde, och vaktade, de flesta tempel vi var på var Naga. En orm med flera huvuden.

Näste regent som kom till makten var Jayavarman VII. Han ville införa Buddism istället för Hinduism i landet. Fast som en duktig regent ville han inte påtvinga någon religion på sitt folk. Han byggde därför Bayon templet som hade både hinduistiska och buddistiska inslag. På varje torn var det fyra leende ansikten, ett i varje väderstreck. Dessa ansikten skulle få folk att vilja övergå till Buddismen, som Jayavarman ansåg vara den fredligaste religionen. Det är inte lätt att fånga känslan bilderna, men det var verkligen ett harmoniskt tempel, och min absoluta favorit.

Även på detta tempel fanns det en del stenar att lägga på plats.
Så var det då dags att åka vidare.....
....och nu var vi redo för lunch.

Detta var första gången vi åt Amok, en av Kambodjas nationalrätter.
Det blev mycket Amok under denna resan, och det var lika gott var vi än åt det.
Det fanns en del hängmattor vid restaurangen. Tyvärr var alla upptagna.....annars hade vi kanske behövt en liten siesta.

Vi drog vidare till nästa tempel istället.
Nu var det dags för Ta Prohm. Detta är det tempel där man har utfört minst röjning av träd, i och utanför templet. Här spelades filmen Tomb Raider med Lara Croft in. En klassiker tydligen, som jag har missat totalt. Fast......det var inte mindre mäktigt för det.....
Här känner man verkligen att man går in i skogen för att hitta templet.

De stora fikusträden hade verkligen fått grepp om templet!
Träden både håller ihop templet och bryter sönder det.

På vissa ställen har de stagat upp tempelmuren för att den inte ska tryckas ihop av trädrötterna.
Så vart då den första dagen med tempel avslutad och det var dags att ge sig tillbaka till hotellet för att fräscha upp sig lite.
Ikväll skulle vi äta middag med Lena och Stefan. Vi hade bokat semester till samma ställe utan att ha planerat det. Dessutom var det Lenas födelsedag idag!
Det blev en tuctuc in till stan.
Vi skulle träffas på PUB Street.....och det var inte svårt att hitta.
Det blev en mycket trevlig kväll i ett Siem Reap, anpassat för turister.

Imorgon väntar oss en ny dag med mer tempel och The Landmine Museum.