Snart måndag igen!

Visst hann jag få mina händer och fötter fixade inför helgen.
För 259:- fick jag professionell behandling av 2 personer i en dryg timme. Det var det värt!
Nu vågar jag visa mig i storstan igen.....
Nåja, de är ju inga trollkarlar, fast det känns bra i alla fall.
 
När jag skulle gå ifrån nagelstället, blev det helt plötsligt väldigt mörkt.
Nu gällde det att skynda sig hemåt. Tjocka åskmoln hade tornat upp sig.
Jag hann trots allt en bra bit innan jag fick ta skydd under takåsarna.
 
 
Det var riktigt roligt att stå och titta på folk som kämpade sig igenom regnet.
Efter drygt 20 minuter började det lätta något och jag tog mig skuttandes fram utmed husväggarna tills jag kom till vår affär. Det gällde ju att få middagsmat med sig hem så jag slapp gå ut igen.
Det var ett mycket behövligt regn som rensade upp den tryckande luften rejält!
 
På fredagen var det dags för den efterlängtade Mahjongen. Denna gången skulle vi vara hos Annika som bor ute vid Shanghai Zoo. Ganska långt ut....
Vi skulle samåka från Central Residence i French Concession. Jag ville inte börja med att svetta ner mig så jag valde faktiskt att ta en taxi dit. Cirka 20 minuter räknade jag med att det skulle ta......det tog 50 minuter! Det hade inte tagit längre tid att gå......
Detta är en av anledningen till att jag undviker taxi!
 
När vi kom fram till Annika var emellertid detta elände glömt och det var lika trevligt som vanligt.
Efter Mahjongen tog vi oss till restauranggatan vid Hongmei Lu för att äta lunch.
Det blev en liten restaurang som heter Mexico Lindo. Riktigt gott och prisvärt!
 
När vi skulle hem igen hoppade jag av nere i French Concession för att ta en promenad hem. Det var lite tunga moln denna dagen också, så jag gick rätt fort och hoppades på att inte bli fast i regnet.
Kurt o jag hade bestämt oss för att gå ut och äta på kvällen, men under min raska promenad blev jag så svettig så jag ville bara komma hem. Det blev en sväng inom City Shopen för att handla middagsmat istället. Jag plockade på mig lite mat och gick till kassan för att betala. Fast.....jag hade ju inte kortet idag och inte nog med kontanter.....jag ursäktade mig och sa att jag skulle komma tillbaka med mitt kort för att betala.
Nu hade jag ju tänkt sticka upp till Kurt på kontoret, som ligger strax intill, och hämta kortet. Inte fick jag tag på någon Kurt nu inte.......Hoppas de inte känner igen mig nästa gång jag kommer till affären...... jag gick aldrig tillbaka för att betala och hämta maten.
Blöt av svett ännu en gång, kom jag hem och ville inte gå ut igen. Det blev hemkört från Element Fresh och ännu mer film.
 
På lördagen hade vi bara 2 saker inplanerade. Gå till gymmet och så var det dags för Beatles-afton på Abbey Rd. Det blev en mycket lugn skön slappedag.
Vi blev verkligen överraskade när vi stack näsan utanför dörren första gången. Idag var det svalt och skönt ute! Bara 29° och den tryckande luften var borta!
Det blev en riktigt behaglig promenad ner till Lördagsdrinken på Abbey Rd.
Vi skulle få lyssna på Shanghai Beatles från Japan!
 
Det var så skönt ute så vi bara stegade på utan att tänka på vart vi gick. När vi kom ner till Yongkang Lu insåg vi att vi hade gått för långt. Fast visst är det en mysig gata!
 
Vi kom i alla fall fram till Abbey Rd till sist.
Kurt och jag var helt inställda på att dansa......och visst dansade vi!
Det var inget stort dansgolv, men jag tror att de flesta som var där med Svenska Klubben kom igång och dansade till sist.
Klockan hann bli 2 innan vi tog en taxi hem till Ladoll med Cathrin och Hans
 
Idag, söndag, ville jag äntligen komma ut till Decathlon i Pudong.
Decathlon är en gigantisk sportaffär. Kedjan har 4 affärer här i Shanghai, men vi tänkte bege oss till den som ligger vid Longyang Lu. Vi var lite oroliga för att vi inte skulle hitta, men det hade vi inte behövt vara. 
Det blev 2:ans tunnelbana till Longyang Lu, vi gick ut genom exit 9, och där låg det. 
Här finns det mesta för idrott och friluftsliv.  I första hand var jag ute efter en yogamatta, fast vi hittade lite träningskläder också till en billig peng.
När vi var klara här tog vi tunnelbanan tillbaka igen till East Nanjing stationen. Härifrån promenerade vi hemåt i det behagliga vädret. Det kryllade av folk på Nanjing Lu!
Det var nog fler än vi som tyckte det var skönt att äntligen kunna njuta av att vara ute.
Vi satte oss på en liten uteservering, åt en lätt lunch och tittade på folk, tåg och vackra byggnader.
 
Sen fortsatte vår vandring hemåt genom stora och små gator, och slutligen vår fina park.
 
I parken var trädgårdsarbetarna samlade för att plocka ogräs ur gräsmattan.
 

Även på vårt compound Ladoll, satt folk ute och njöt av det svala vädret.
 
 

Nu hade vi några timmar till övers, innan vi skulle träffa Håkan och Tore för att gå ut och äta söndagsmiddag.
De skulle välja, och valet föll på en vegetarisk restaurang....
Restaurangen ligger bara 5 minuter från Ladoll, i korsningen Jiangning Lu och Fengxian Lu.
Nu har jag fått ytterligare en favoritrestaurang!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Trackback
RSS 2.0