Ny dag i Hong Kong!

Söndag morgon och alldeles disigt.....
Vi som hade räknat med strålande sol och varmt.
Vi kände oss lite vilsna, visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss av dagen. Att vi skulle över till Hongkongön hade vi i alla fall bestämt. Efter en stadig frukost traskade vi bort till Star Ferry för att åka över.
Enkla färjor, men inte är det dyrt heller. Lite drygt 2 kronor per resa. Det finns biljettautomater vid ingången där man trycker fram en liten polett. När alla är ombord, lättar sjömannen på förtöjningarna och kastar loss.
Färjorna lägger till vid Central Pier. Härifrån kan man följa inglasade gångar över gatorna för att komma till de andra pirerna, in mot centrum eller till IFC Mall som är den näst högsta byggnaden i Hong Kong. Det var nätt och jämnt att vi såg IFC genom dimmorna.
När vi steg i land på ön visste vi inte riktigt i vilken riktning vi skulle gå, men då såg vi den stora röda bussen!
Varför inte?
För 350:- (minus 20% för dåligt väder rabatt) köpte vi ett 24 timmars kort på Big Bus Tours.
Det var ett mycket bra val!
Nu fick vi en fin överblick över ön. Vi började att köra österut utmed kusten, mot Convention Center och Golden Bauhinia Square. Convention Center byggdes för att fira Kinas övertagande av Hong Kong. Utanför byggnaden finns en förgylld blomma....det är en Bauhinia som är Hong Kongs nationalblomma. Den finns även finns med på Hong Kongs flagga.
Det var många ståtliga och mindre ståtliga byggnader som vi såg när vi satt där uppe i dubbeldäckaren.
Byggnader i all sin ära, men här slår Shanghai Hong Kong på fingrarna.
När vi kom till Viktoria Park hoppade vi av bussen. Här verkade det vara mycket på gång!
Man kan hoppa av bussen vid vilket stopp man vill och varje halvtimme kommer det en ny buss att hoppa på, för att fortsätta resan.
Det kryllade av folk i parken. Det visade sig vara Hong Kong Flower Show. Grupper av folk stod och förberedde sig lite överallt, för att uppträda.
Kanske inte riktigt vad vi var ute efter idag. Vi strosade runt och tittade på folk, men det var alltför krylligt.
Jag behöver i alla fall inte vara rädd för att tappa bort Kurt....hans syns väl.
Nej, en halvtimme här räckte.....nu åkte vi vidare mot The Peak.
The Peak är något av ett måste när man kommer till Hong Kong. Helst ska man välja en klar dag, men vi hade inte så mycket val. Man åker en bergbana/tåg uppför branten. Priset för bergbanan ingick i vårt turkort med bussen och vi blev avsläppta precis utanför stationen. Det var en lång kö, men det gick rätt snabbt ändå.
Det var en mäktig vy som mötte oss däruppe, även om det var disigt.
Givetvis fanns här mycket shopping möjligheter (det är ju ändå Kina.....), men också en hel del restauranger med härlig utsikt. Vi åt en god lunch och sedan gick vi en liten runda på ca 3km runt toppen på berget.
Efter vår lilla promenad, blev det bergbanan ner igen för att fortsätta bussresan.
Big Tour Bus har tre olika linjer. En blå på Kowloon, en röd i Central (som centrala Hongkongön kallas) och en grön på landsbyggden, dvs södra Hongkongön.
Här vid The Peak korsade linjerna varandra och vi valde att övergå till den gröna linjen.
Nu kom vi till den allra finaste delen av Hong Kong enligt mig......
Här ligger flera små fiskebyar och fina stränder.
Vi valde att hoppa av bussen i Stanley. Stanley är kännt för sin marknad och sin restauranggata utmed stranden. Marknaden var vi inte så intresserade av....... men så mysigt att få sätta sig ner och ta en öl!
Här passade vi på att äta middag också. Lite tidigt kanske, men det var så skönt att sitta i solen, som faktiskt visade sig för oss nu.
Klockan 17.45 gick den sista Röda Bussen ifrån Stanley, så vi fick dra oss mot hållplatsen och åkte tillbaka in mot Central.
Vi blev avsläppta nere vid Central Pier, men inte ville vi lämna ön ännu.......
Vi drog oss in mot centrum. Det var rätt bra att följa de inglasade loftgångarna först, så man kom bort från de stora gatorna. Väl inne i centrum upptäckte vi att det fanns små röda vägskyltar som visade gator med restauranger eller bargator. Mycket bra för oss!
Nu var vi inte intresserade av mat, så vi följde skyltarna mot Lan Kwai Fong som skulle vara en bargata.
Här satte vi oss på baren Muse, tog ett par drinkar och njöt av den ljumma kvällen.