Redan onsdag!

Så har några dagar gått igen utan att jag har skrivit. Det har varit mycket vardag, men även lite social samvaro.
Måndagen fick bli en provianteringsdag. Man får lägga in några sådana dagar ibland.
Det var en underbart vacker dag! Jag kunde inte låta bli att ta kort på Kurts arbetsplats när jag gick förbi. Här sitter han någonstans på 29de våningen.
Kunde inte låta bli att ta kort på kvinnan och hunden utanför vår lokala kina-affär heller.
Detta strävsamma par håller alltid till utanför affären. Varför har jag aldrig lyckats få reda på. Jag försökte fråga henne om det var okay att jag tog ett kort, men hon sov för djupt.
.
Måndagskvällen blev en utekväll för Kurt och mig. Vi började med middag på Sichuan Citizen och gick sedan vidare till JZ Club. Det var ju måndagskväll och då brukade vår svenske kapellmästare hålla till där. Vi kom dit vid 9 tiden och hoppades på att få ett bord framme vid orkestern. Tyvärr, tyvärr, där var fullt. Vi blev hänvisade till övervåningen. Vi väntade i en timme på att de skulle dra igång med musiken, men någon svensk kapellmästare kom det aldrig. Hans uppgift i Kina hade varit att dra igång storbandsjazz. Det hade han visst lyckats med för det var ett helt kinesiskt band.
De var härlig musik även om det kanske inte var riktigt den jazz som vi är vana vid. Storband var det i alla fall, fast med många olika musikchangrar inblandade. De hade en riktigt duktig sångare också som ryckte in mellan vaven.
Efter ett tag drog vi oss ändå ner så vi stod framför orkestern. Man får ju lite mer inlevelse då.
.
Tisdag morgon var det dags för SEA:s TCM (Traditional Chinese Medecin) tur. En rundvandring på ett kinesiskt apotek och museum i stan. Vi skulle få lite insikt i traditionell kinesisk medecin. Apoteket skulle ligga nere i Gamla Stan, men jag blev lite orolig när jag insåg att gatorna inte var utsatta på min karta. Jag som hade tänkt gå dit!
Det blev till att printa ut lappen från SEA och visa den för en taxichaufför. Jag blev avsläppt i Gamla Stan, men fick ändå fråga mig fram om vart jag skulle.
Detta apoteket skulle jag till! Tack och lov att jag hade vägbeskrivningen på kinesiska! Det var ett stort apotek på nedre plan. Museum, medecintillverkning och läkarmottagning på de övre planen.
Vi började med museumet där apotekschefen, en universitetsprofessor, en läkare i TMC samt Rose från USA förklarade hur det kom sig att man använder all denna alternativmedecin och vad de olika medecinerna hjälper mot.
Efter museumet fick vi se hur de blandade sina medeciner. Den medecin som blandas här hjälper mot hälsporre och tinitus.
Efter detta visade läkaren hur man känner på pulsen för att undersöka en person.
Man börjar med vänster handled eftersom det är närmast hjärtat. Man känner med tre fingrar och med vart och ett finger känner man olika organs funktion. Sedan känner man på pulsen på höger hand med tre fingrar som representerar ytterligare tre organ. På detta vis kan man avgöra vilket organ man har problem med.
Låter det som hokus pokus? Vi fick även rådet att vi alltid bör sova mellan 11 och 3 på natten, för det är då levern arbetar. Nja, riktigt allt vad det gäller kinesisk medecin tror jag nog inte på, men det finns säkert mycket som fungerar. Vi fick också ett litet träningspass för att öppna upp kroppen och få igång cirkulationen. Det tror jag på!
.
Klockan 12 var rundturen över och klockan 1 hade jag bestämt träff med Cathrin för att äta lunch på Nova i andra änden av staden. En timme på mig att promenera dit i det härliga vårvädret. Jag gick ut ur Gamla Stan och promenerade i nord-västlig riktning.
Först igenom de ursprungliga kvarteren med sin kommers och små uteserveringar.
Utmed Antikmarknaden........
.....förbi det fashionabla Xintiandi och den stora affärsgatan Huihai Lu.
Korsade Yan'An......
........och så var jag nästan framme.
.
Det var en mycket trevlig lunch! Vi satt och pratade tills de verkade vilja bli av med oss.
.
Tisdagen blev hemmakväll med middag och film och idag har också bara varit en hemmadag. Jag bakat, gjort müssli och hunnit med en sväng till gymmet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback