Måndag igen!

Nu har Kurt och jag haft en härlig helg tillsammans och nu är det uppåt igen!
Lördagen började mycket lugnt. Vi gick och drog hemma hela förmiddagen. En sväng till gymmet, och så gjorde vi oss redo för att sticka ner till Svenska Klubbens Lördagsdrink. Idag skulle vi hålla till på Boxing Cat Brewery, 82 Fuxing Xi Lu, i French Concession. Skönt att kunna promenera till Lördagsdrinken!
Vi följde Nanhui Lu ner till Weihai Lu.
Det är ett trevligt kvarter med renoverade Lilongs(Shanghais namn för Hutong). Här finns både små restauranger och affärer som nog kunde vara värda att ta sig en titt på. Tyvärr brukar jag bara traska förbi. Ett litet underverk såg vi när vi gick här......
Är det inte otroligt att ett träd uppe på husväggen kan bära frukt!? Fast det är kanske inte så bra för det nyrenoverade huset....
.
Vi gick förbi Hengshan Möller Villan som ser ut som ett sagoslott....
....och ett ställe som vi definitivt inte vill hamna på.
Rätt var det var satt det en hund framför oss på trottoaren.
Hon gick bara inte att motstå! Så social och kelsjuk!
Nu var vi nere i French Concession. Här finns så mycket mysig bebyggelse!
Vad sägs om detta lilla hus?
Det är verkligen representativt för området.
Efter nästan en timmes promenad, var vi framme vid Boxing Cat Brewery.
Det blev en riktig helkväll!
De flesta stannade kvar och åt middag och kvällen avslutades med en dryg timmes allsång. Vi får väl se om Svenska klubben är välkommen tillbaka eller ej.
Roligt hade vi i alla fall!
Jag säger bara "Rock'an Roll tralalala"!
.
Söndagen var inte så dum den heller faktiskt! Idag bestämde vi oss för att besöka Shanghais Akvarium. Akvariet ligger på Pudong-sidan precis vid Oriental Pearl Tower.
Vi kom dit vid 11-tiden och upptäckte då att vi precis hade missat alla matningarna.
Det kan vara bra att tänka på om man kommer dit en annan gång.
Det kostade 160:- för vuxen och 110:- för barn.
Det var ett hyfsat akvarium. Jag hade nog förväntat mig mer eftersom fiskar har så stor symbolisk betydelse här i Kina. Fast å andra sidan så ser Kineser överlag, inte på levande varelser på samma sätt som jag gör.
Jag kände mig lite betryckt under den första delen av akvariet. Det var inte mycket utrymme fiskarna hade att röra sig på.
Förutom fiskar fanns här Kinesisk Alligator och en del Pingviner, och jag kan ju knappast påstå att de hade det bättre.
Här hade de visst lite matrester kvar........
.
Visst såg vi mycket intressant också. Bl a Arapaiman, som är Kinas största sötvattensfisk med fjäll.
Här fanns sjöhästar, med en konstig sorts fisk i samma akvarium som såg ut som sjögräs.
Här fanns även andra sorters sjöhästar, sandålar, en kinesisk Draködla och mängder med olika sorters Maneter.
Sista delen av akvariet var utformad som en tunnel.
Inte för att det fanns oändligt med plats för fiskarna här heller, men det kändes som ett definitivt lyft.
.
När vi kom ut ifrån akvariet efter ca 1 och en halv timme så regnade det. Det blev till att ta en taxi raka vägen till South Bund Fabric Market. När vi kom ur ur taxin hamnade jag mitt framför denna underbara torgvagnen.
Här skulle vi hämta upp kläderna som vi beställde förra söndagen.
Det blev så bra hos Joyce och Rita i bås 129, så nu har Kurt beställt en blazer till.
.
Vädret var fortfarande lite ostadigt när vi kom ut, så det blev taxi en gång till. Denna gången till Masala Art på Dagu Lu. En Indisk restaurang som Frida var och åt på när hon var här i julas. Enligt henne en helt underbar restaurang! Ja, jag är benägen att hålla med henne.
Det var en mysig, avslappnande stämning, trevlig service och mycket god mat. Problemet var bara att vi åt för mycket.
Mätta och dästa gav vi oss hemmåt. Slappade och tittade på film.
.
Idag är det måndag och jag har varit på SEA's Morning Coffee som anordnas en gång i månaden. Massor med kvinnor (även några män) samlas för att dricka kaffe, prata, handla och får information om produkter och tjänster som kan vara önskvärda när man bor i ett främmande land.
Av någon anledning så kommer det alltid massor med folk till dessa träffar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback