En underbar vecka i Thailand

Så är vi då tillbaka igen efter en helt fantastisk resa till Thailand.
En repris på resan vi gjorde i maj.....alltså tillbaka till Katathani Resort på Kata Noi Beach i södra Phuket.
Det blev nattflyg både dit och hem. Vi kom fram vid 4-tiden på lördagsmorgonen och hade inte bokat något rum till den natten. Vi fick helt enkelt hålla till i Lanta-rummet tills de började servera frukost klockan 6.
Här finns duschar och toaletter, och även skåp så man kan låsa in sina tillhörigheter. Vi sträckte ut oss en stund på britsarna innan det var dags för frukost.
Här finns det mesta man kan önska sig till frukost.
Efter frukosten gick vi ner solstolarna och sov vidare tills vårt rum blev färdigt.
Hela resorten sträcker sig utmed Kata Noi Beach som är en allmän strand. Där finns tre stora poolområden nere vid stranden och en pool där vi hade vårt rum.
Vi låg vid poolerna och solade, och utnyttjade all komfort som fanns där......
...........fast vi badade mest i havet!
Eftersom vi varit här tidigare så hade vi redan fått några favorittillhåll på kvällarna.
Vår favoritrestaurang på området, är Fisherman's Wharf. Här får man verklig gourmetmat och förnämlig service till ett mycket överkomligt pris.
Man kan sitta under bar himmel och titta ut över havet när man äter. Två av kvällarna åt vi här.....varav den ena på Valentine's day.
Då blev det bl a flamberad fisk!
Ett par gånger åt vi också buffée på Chom Thalay, den största restaurangen på området. Ena gången bjöds det på en föreställning med en trollkarl. Mycket trevligt! ..... men bäst var när vi fick dansa till Storbandet!
Bara vi på dansgolvet, men oj vad vi röjde!
Vårt absoluta favorittillhåll är ändå Café Opera nere i byn.
En ung svensk/thailändsk kille är ägare till restaurangen. Här är det lika gott vare sig man beställer svensk eller thailändsk mat. Mycket billigare än på vår resort........de gör en perfekt Mojito och har en helt fantastisk trubadur. Kan man önska sig mer?
Nino Obenza från Filippinerna kommer faktiskt att vara i Sverige i april - maj. Mest i Stockholm, men eventuellt så drar han sig även ner mot sydligare breddgrader.
Här kom vi också åt att dansa en hel del. Sista gången vi var där så röjde de undan en del bord så vi fick lite extra dansgolv. Då fick vi hjälp på dansgolvet utav ett mycket trevligt par från Australien. De dansade tills de blev övermannade av denne lille trevlige försäljaren.

Det var mysigt att bara strosa runt på vår fina resort också. Solnergångarna var fantastiska och det var upplyst och vackert i området. Ett par gånger utmanade jag Kurt på boule. Jag lät honom vinna, men inte alltför överlägset........ Han blir ju så glad när han vinner!

En utflykt tog vi oss tid till. Det blev en tur till Phang Nga Naturreservat. Här finns fantastiska kalkstensklippor och bl a den klippa som användes i James Bond filmen; A Man with A Golden Gun.

Vi tog en Speedboat ut till området, för att hinna med att kajaka runt till de olika sevärdheterna.

Vi blev lite besvikna först när vi insåg att vi inte fick paddla själva, men det var nog bäst så. Vi var inne i flera grottor som man aldrig hade kunnat ana från utsidan.
Det fanns gömda laguner inanför bergen. Vi såg apor, kom till en Mangrove grotta, och fick överhuvud taget en helt fantastisk naturupplevelse.

Nu var det dags att ta vår snabbåt igen till James Bond ön.

James Bond ön skulle jag verkligen vilja kategorisera som en ren turistfälla. Det hade vi kunnat vara utan!
En klippa precis som de andra och en strand som inte var finare än någon annan....bara knökafull med folk och försäljare. Men nu har vi varit där!

När vi hade avverkat James Bond ön var det dags för lunch. Lunchen skulle vi äta i, eller snarare på Pan Yee byn. En muslimsk by som också kallas för "The Floating Sea Gypsy". Varför, förstod vi när vi kom dit.
Det var verkligen en flytande by!
När vi skulle gå till lunchstället fick vi lova guiden att följa honom hela tiden och att inte försöka gå runt själva inne på området.....då går ni vilse sa han.....och det låg nog något i det.
Visst var det arrangerat för turister här också, men ändå mycket mer i min smak......
....och så fick vi en riktigt god lunch.

Efter lunchen skulle vi bara göra ett stopp till, innan det var dags att återvända.
Nu skulle vi få ta ett efterlängtat dopp på Na Ka island.
Vi hann precis bada och lägga oss ett tag för att sola, innan det började regna.
Det blev till att ta skydd i baren.
Vi blev lite fundersamma över vad de där tupparna och elefanterna representerade, men sedan la vi märke till att det traskade runt en hel del fjäderfä på ön......några elefanter såg vi aldrig.
Efter detta stopp, drog vi raka vägen till Royal Phuket Marina där båtfärden hade startat. Här väntade bussarna på oss för att ta oss tillbaka till hotellen.

Vi kom till Katathani en lördagmorgon kl 4 och vi reste en söndag kl 2 på morgonen. Så.....den natten hade vi inte heller något hotellrum. Det blev till att utnyttja Lanta-rummet. Vi checkade ut från vårt rum direkt efter frukost, ställde undan våra väskor och gick ner till stranden. Det var riktigt skönt att inte tänka på att man skulle upp på rummet och göra sig iordning inför kvällen. Vi stannade på stranden tills solen gick ner.
Sen blev det en dusch i Lanta-rummet och en middag i byn. Klockan 22.30 blev vi hämtade för att köra till flygplatsen. Planet var bara 1 timme försenat, så vi var hemma i lägenheten igen vid 11-tiden.