Kashgar

Nu är vi tillbaka efter en fantastisk resa till Kashgar, Tashkurghan och Turpan i Xinjiang, samt Dunhuang i Gansu.
En veckas rundresa utmed Sidenvägen. Vi började med att flyga till Kashgar. Himlen var molnfri under hela flygresan, så vår sightseeing började redan där. Jag kunde inte slita blicken från utsikten utanför fönstret.
Vi blev mötta på flygplatsen av Alim som skulle vara vår guide de första dagarna. Efter en snabb incheckning på vårt hotell, tog han oss med ut på stan för att visa oss runt.
Vi började med Craft Street.
Det var svårt att tro att det fortfarande var Kina vi var i. Majoriteten av invånarna i Xinjiang är Uygurer och ser sig inte alls som kineser, men så är också Xinjiang är en autonom provins i Kina. Förutom Uygurer, finns här flera andra minoriteter såsom bl a Kyrgyz och Tadjiks. De flesta av minoriteterna är muslimer och det genomsyrade hela samhället.
När vi traskat runt inne i stan en tag, så kom vi till Idkah Mosque. Denna mosken har sitt ursprung från 1442.

Efter detta besöket åt vi en god middag och så var det slut på sightseeingen för dagen. Det blev en liten kvällspromenad i parken mitt emot hotellet i förhoppningen att få se lite dans. Någon dans från Xinjiang såg vi inte. De vågar inte samlas för att dansa sina traditionella danser. Det var soldater lite överallt som vaktade. Soldaterna var utrustade med både automatvapen, batonger och sköldar. Det var uppror i Xinjiang 2009 och nu försöker Kina förhindra alla folksamlingar. De vaktade t o m kvinnorna som dansade Linedance.

Nästa morgon blev vi upphämtade av vår guide Alim och körda till Abakh Hoja Tomb från 1700-talet.
Denna graven är mer känd som Xiang Fei's grav. Den enda conkubinen som var Uygur bland de 41 fruar som Kejsare Qianlong (Qing Dynastin) hade. Dessutom var hon kejsarens favorit.
Efter detta besöket gav vi oss tillbaka till stan för att gå på alla marknaderna, eller bazarerna kanske man ska kalla dem. Nu började staden sjuda av liv!
Vi började med att titta lite på den lokala bazaren innan vi drog iväg till den stora kreatursmarknaden.
Här såldes bl a pantertassar och ormar.
Tuppar, som var ämnade för tuppfäktning fanns det också gott om. Den mesta handeln sköttes av män. Här fanns knappast några kvinnor.
Visst....någon enstaka kvinna fanns det här.
Nu hade klockan blivit så mycket så Alim räknade med att kreatursmarknaden borde ha kommit igång ordentligt.
Det här var en häftig upplevelse. Så många djur! De stod visserligen bundna tätt intill varandra, men verkade trots det må rätt bra. Här såldes bl a getter, får, åsnor, hästar, kameler, kor och Jakar.
Vi stack allt ut lite från mängden, fast trots det så fick jag hjälpa till. Helt plötsligt fick jag i uppdrag att hålla en ko.
Jakarna var en ny bekantskap för mig. Kraftiga och tåliga kor! Det kan verkligen behövas i detta karga landskap.

Sunday Market i Kashgar har blivit delad i två delar. kreatursmarknaden hålls i utkanten av staden och resten av marknaden hålls i centrum. Så....nu bar det in emot centrum igen. Fast innan nästa marknadedel, behövde vi äta lunch.
På denna restaurangen fick vi äntligen höra lite Xinjianska takter. Om vår chaufför hade ställt upp, så var Alim redo att även visa oss lite Xinjiansk dans. Vi fick nöja oss med musiken.
Nu gav vi oss ut i folkvimlet för att titta lite mer på stan.
Det tillverkas massor med krukor här. Kanske inte så konstigt med tanke på all den lera som finns i regionen.

Mycket gott bröd gjorde de också. Detta brödet fick vi smaka. Det var nästan som dumplings med köttfärsfyllning, men brödet var mer i stil med deras Nan-bröd. Snäppet bättre än dumplings, tycker jag!
Nan-brödet bakades överallt!
Som jag sa, så såg vi inte så många kvinnor.....fast visst fanns de där.
Detta var ett ganska vanligt inslag i gatubilden. De använder tydligen Flakmopeder (Eldrivna) i någon sorts taxi-rörelse.
Mitt intryck av Kashgar är att det är en ganska röring och dammig stad med mycket energi.
Staden är omgiven av en stenöken, så dammet kommer de aldrig ifrån. Fast visst var den fin på många håll också
På torget försökte man tjäna lite pengar på turister genom att locka med kamelridning och att åka vagn efter en get. Denne lille get traskade runt helt fritt när han inte hade passagerare och valde då att gå bort och ställa sig hos kompisen kamelen.
Nu blev det en sväng till på den vanliga Sunday Market innan vi skulle ge oss till de gamla kvarteren.
De gamla kvarteren är omgärdad av vatten, så för att komma hit fick vi gå över en rätt lång bro.
Vid en första anblick, ser dessa kvarter helt öde ut, men det var de inte.....
Här bor byns bäste krukmakare, och här har han hela sin verksamhet.
Här har man fin utsikt och i båset till höger har man även plats för sina får.
Lite kalkoner och höns spatserade också omkring i gränderna.
Nu var denna dagens sightseeing i stort sett slut. Dags att äta middag och varva ner lite.
Imorgon ska vår trevlige guide ta med oss till Tashkurghan för nya äventyr.