Karin åker - Annika o Bosse kommer

 
Vi var inte tillbaka i lägenheten förrän vid 2-tiden på lördagsnatten, men några timmars sömn blev det i alla fall innan Karin behövde gå upp för att packa ihop sina saker och ta flyget tillbaka till Sverige.
Nu var det bara till att komma i ordning lite i lägenheten och invänta Annika o Bosse som skulle komma från Sverige på måndagsmorgonen.
 
Finair flyget kom som beräknat....t o m lite tidigare. Hem till lägenheten och checka in, lite lätt förtäring, och sen var frågan hur mycket kraft det fanns kvar i resenärerna.
Vi bestämde oss för att börja med Jing'An Templet som inte ligger så långt härifrån.
Det var liv i templet idag också, precis som sist jag var här. Munkarna hade lite sermonier och det var gott om folk som kom hit för att tända incents och be.
Härifrån gick vi genom Jing'An parken. Jag ville visa dem restaurangen Bali Laguna även om vi inte kommer att äta där. Det är för kallt att sitta ute på kvällarna nu, och det är ju uteserveringen som är deras främsta attribut.
Vi styrde kosan mot Hengshan-Möllervillan. Det  kunde kanske smaka med lite Afternoon Tea idag. På vägen dit gick vi förbi ett gäng arbetare som åt sin lunch på gatan.
Visst ser det skräpigt ut, men det är så här man gör i Kina. När städpatrullen har varit här kommer det att vara rent och fint igen. Här skapas det arbetstillfällen!
Det blev lite längre att gå till Hengshan-Möller villan än jag hade tänkt mig. Vi tog en liten genväg/senväg in i några små gränder som jag inte hade testat förut. Alltid spännande tycker jag!
Det här var riktigt välmående kvarter!
 
Äntligen framme, nu var det skönt att få sätta sig ner en stund.
Härifrån gick vi vidare till mitt lilla nagelställe om de nu skulle känna för att bli lite ompysslade.
Ja, varför inte.....
Annika blev rejält ompysslad och Bosse fick faktiskt sitt livs första pedikyr.....fast nagelack struntade han i.
 
Nu tyckte vi det fick räcka med äventyr för denna dagen, så vi gick raka vägen hem. Snart skulle ju Kurt komma hem från jobbet och det kunde vara skönt för resenärerna att få sträcka ut sig lite innan middagen.
Det blev en enkel middag uppe i "byn", på Nanxiang Steamed Bun restaurant, idag. 
Dumplings är faktiskt riktigt gott! Jag börjar fatta det nu..........
På vägen hem kom vi förbi vår park. Som vanligt hade de inline-skola för de små barnen, men det dansades även Linedance här. När vi tittade närmare såg vi ytterligare ett gäng som buggade.....till kinesisk musik.
Denna gången lyckades Kurt faktiskt få mig till att dansa. Vår bugg funkade till musiken! Gissa om det var populärt att vi blekansikten dansade!
Det blev en tidig kväll i kväll.....vi var alla rätt utmattade.
 
Tisdagsmorgonen började vi på skräddarmarknaden i Ludjiabang. Bosse ville sy upp en kavaj och några skjortor. Denna gången gick jag efter en rekommendation som jag fått av andra taitais (fruar) i Shanghai. Jason på andra våningen i stånd 282, skulle vara bra. Vi får väl hoppas att Bosse blir nöjd.
Jag hade tänkt plocka upp mina linnebyxor och linne-linne, men det blev inte godkänt denna gången heller.
 
Jag brukar ha Ludjiabang som utgångspunkt för min favoritpromenad, så det fick det bli nu också.
Alla dessa gamla kvarter...........
Jag har gått i de här kvarteren så många gånger, men ändå kan jag inte låta bli att ta kort. Så många olika gränder att gå i och så mycket som händer i gränderna. Men nu började vi bli hungriga.... Dags för lunch!
Visst finns det mat att köpa i de här gränderna också, men det ser inte så frestande ut. Det fick bli en sallad på Element Fresh i Xintiandi idag också. Jag ursäktar mig med att det är trevligt att visa kontrasterna i staden.
Efter lunchen tittade vi in på Bird and Fish market och tog också en titt på Antikmarknaden på Dongtai Lu.
Nu drog vi oss så sakteliga hemåt. På vägen blev det ett litet stopp till för att ta en kopp kaffe på C'est la Vie.
Eftersom vi var någotsånär utvilade efter denna lilla paus, föreslog jag att vi skulle göra ett första litet besök på faken. Bara titta lite, så man vänjer sig.....Vi gick rakt igenom utan att handla, men nu vet de i alla fall vad de har att förvänta sig nästa gång.
Vi hann hem och vila benen en liten stund innan Kurt kom hem, sen gick vi ner till Sichuan Citizen för att äta en god middag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0