Sista dagen innan Beijing

Idag planerade vi att hinna med gymmet, hämta på glasögonmarknaden, besöka Taikang Lu och Barnmarknaden på Pu'an Lu. Lite väl optimistiskt, alldra helst eftersom Kurt o jag skulle ha kinesiska klockan 5.

Gymmet fixades av Elin o Mattias direkt på morgonen. Taxi till glasögonmarknaden och hämtningen gick också bra.
Fast....när vi skulle ta taxi härifrån så surnade jag till. Glasögonmarknaden ligger precis vid järnvägsstationen och taxichaufförerna försöker visst skinna turisterna. De ville inte sätta på taxametern utan föreslog istället ett pris som låg högt över standard. Jag fick förslag på både 30, 60 och 100 yaun(kr) för att ta oss till Taikang Lu, innan jag fick tag på en taxi som gick med på att sätta på taxametern....då kostade det 17 yuan.

Taikang Lu är ett av mina favoritställen i Shanghai. Fast.....nu såg jag att det egentligen heter "Tian Zi Fang". Det är ett litet område med små gränder, fullt av caféer, restauranger och mysiga affärer.
Vi hann med både lunch och kaffe innan vi i ilfart drog hemåt. Klockan hade redan hunnit bli 4.....vart tog tiden vägen?
Det blev ingen barnmarknad idag heller.

Efter kinesiskan körde vi vidare på den trevliga idéen att beställa hämt-mat. Nu skulle vi testa Sherpa's! Sherpa's är knutna till mängder med restauranger och tar bara 15 yuan för hemkörning från valfri restaurang. Så.... ikväll blev det Thaimat från "Simply Thai".
Mycket gott....och framför allt smidigt!
Nu är det packat och klart för att ta tåget till Beijing imorgon bitti!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0