Yu Yuan Garden med Spencer Dodington

Igår var det åter igen en aktivitet med SEA. Vi skulle träffas vid Gamla Stan för att få en guidad tur i Yu Garden, The City Tempel of Shanghai och så en liten introduktion till vad Taoism egentligen är.
Kurt och jag har varit här flera gånger, men mest blivit irriterade på att det varit så turistiskt. 
Fast vi hade ju missat de fina bitarna!
Det mesta av gamla stan är faktiskt byggt runt 1994 och det är ju inte så gammalt......Det är bara byggt för turister. Förr fanns det en ringmur runt denna del av staden, men den blev nerriven när kommunisterna tog över. Det finns bara en liten rest kvar vid ena sidan av Fuyou Lu. Shanghai har blivit näst intill totalt nedbränt vid ett flertal tillfällen, men av någon anledning så har Yu Garden skonats. 
Det sägs att den tjänade till någon sorts ris depå under kulturrevolutionen.
Spencer Dodington tyckte inte om att man kallade Yu Garden för "garden". Han menar att detta var ett feudalt hem och inte bara en trädgård........ Det var i alla fall en underbar trädgård, fina byggnader och massor med kringelkrokar att vandra runt i. Detta hem lär ha byggts på 1500-talet. Vad ska man ute i Guyi Garden att göra när man har detta inne i Shanghai?
Efter Yu Garden, besökte vi The City Tempel of Heaven. Vi blev inte så långvariga här, men jag skulle gärna vilja komma tillbaka och titta lite närmare på det. Det är ett aktivt tempel och inte bara en turistfälla.
Vad jag också kom fram till under denna rundvandring var, att jag måste hitta böcker och läsa mer. Spencer berättade så mycket intressant, men det är ju omöjligt att komma ihåg allt.
När vi var klara här så gick Lydia och jag, tillsammans med en ung amerikansk kvinna och åt lunch. Mycket trevligt!

Jag kom ändå hem i vettig tid. Jag hann både, slappa, träna och läsa kinesiska. Det blev en produktiv eftermiddag/kväll också.

Idag har Cathrin och jag varit på Pearl City. Det var nytt för Cathrin och jag är ju ingen hejare på smycken......men det var mycket trevligt och jag lyckades göra av med pengar här också. Vi tog en snabb lunch innan vi stack tillbaka. Cathrin skulle ha sin första lektion i Kinesiska kl 14. Passade mig perfekt! Det är skönt att hinna med lite hemma också....som bloggen t ex. Nu ska jag plugga lite mer kinesiska. Jag känner att jag verkligen vill ta tag i det ordentligt......Även om jag inte ska ha någon mer lektion förrän jag kommer tillbaka från Sverige. Hoppas nu bara att den viljan håller i sig......


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0