Utflykt till Zhujiajio

Tisdag och dags för första utflykten med SEA (Shanghai Expat Association).
Med min medhavda lunch gav jag mig iväg till Baker&Spice vid Shanghai Center där vi skulle mötas kl 9.30. Vi var ca 20 personer som gav oss iväg på den dryga timmes långa bussresan.
Första stopp var Qingpu Museum. Här skulle vi få en känsla för Shanghais begynnelse. Det var väl värt den timme som vi stannade här innan vi gav oss vidare till vattenstaden Zhujiajiao.
Jag blev helt såld på staden! Visserligen var det en noga utvald dag.....en tisdag efter en helgdag.....Guiden varnade oss för att åka hit en helgdag. Då kryllar det av folk! Nu kunde vi strosa runt och ha staden nästan för oss själva tillsammans med invånarna.
Det var en mycket givande dag! Förutom att åka kanalbåt och att bara gå runt och njuta av staden, så var vi på ett postkontor och ett apotek, omgjorda till museum. Dessutom var vi inne i Mr Ma's hus och trädgård. Han var en av de mäktigaste personerna i staden på sin tid (dog 1924). Han kom från en annan ort där hans anseende inte var alltför gott och köpte sig en position i Zhujiajiao.
 
Det var en mycket varm, men givande dag och vi var nog alla lika slut när vi kom tillbaka till Shanghai kl 16.30 igen.....och lite trött i huvudet var jag allt när vår Dennis kom kl 19 och vi skulle ha vår lektion i kinesiska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0