Min vardag

Nu har jag fått en vardag i Shanghai och den fungerar.
Jag gör mina inköpsrundor, tränar på gymmet och pluggar kinesiska.
Idag satte jag mig i parken för att plugga. Det är inte lönt att försöka sätta sig på gräsmattan då blir man bara bortkörd......men det finns ju faktiskt ett litet kafe där också.......hit kommer jag nog att gå rätt ofta för att plugga.
Det känns inte lika mycket som ett äventyr längre att bara promenera runt i Shanghai och upptäcka. Att gå ut och testa nya restauranger varje kväll är inte heller lika spännande.
Nu vill jag ha min vardag och kunna laga god mat hemma.
Jag har hittat de affärer jag behöver inom 2km räckvidd. 
Min inköpsrunda börjar alltid i Lianhua som ligger på Xinzha Lu, bara ett stenkast härifrån. Här finns nästan allt jag behöver och de har ett förvånansvärt stort utbud av västerländska varor. Sen fortsätter jag till min fruktaffär som ligger precis vid ingången till vårt bostadskomplex. Fullastad med tunga matvaror, går jag upp och lastar av.
Sen strosar jag vidare till Portmans på Nanjing Xi Lu. Här finns både Baker & Spice, med mycket gott bröd, och så City Shop. På City Shop kan man hitta det mesta. Visst är det dyrt, men det kan det vara värt ibland.
Vill jag så ha toalettartiklar så går jag till Watsons som ligger i ett köpcentra på Nanjing Xi Lu strax innan Shimen Lu. Skulle det nu ändå vara något viktigt som man inte hittar kan man ju alltid försöka hos Feidan på Dagu Lu eller hos Avokado-tanten på Wulumuqi Lu. 
Fast hittar man inte precis vad man behöver, så går det också bra med selleri............"

Mina snart 2 första veckor tillbaka i Shanghai har varit mycket lugna....och det har känts skönt.
Fast visst vill man det ska hända lite roligt också. Nu drar det snart igång både med Mahjong, bokklubb och SEA. 
På måndag ska det vara Coffee Morning för SEA (Shanghai Expat Association) då det är dags för alla nya medlemmar att skriva upp sig. Jag har redan anmält mig till 2 av deras utflykter.....en till Zhujiajiao och en till Nanxiang. Det ser jag verkligen fram emot. Nu vill jag upptäcka utanför Shanghai!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0