Jing'an Tempel och French Concession

Idag tänkte jag ta med P-O till French Concession, men då kan vi ju lika gärna titta in till Jing'an templet på vägen.
Det var nog något särskilt på gång här idag, för det var gratis entre och kryllade med folk. Tyvärr var inte P-O's guide så väl förberedd så hon kunde berätta vad det var.
Härifrån fortsatte vi söderut mot French Concession. Denna delen av stan är känd för att vara lite mer västerländsk med små lummiga gator. Det skiftar ständigt mellan fashionabla små boutiquer och genuina kinesiska småaffärer. Dessutom är här fullsmockat med små trevliga restauranger. Tvätt som hänger på tork är också ett typiskt inslag....men det är visserligen detsamma över hela stan.
Här var det inte svårt att hitta en restaurang för att få en god lunch. Le Saleya...en av mina givna favoriter...blev valet, och jag tror nog att P-O blev nöjd. Jag drog med mig P-O kors och tvärs på smågatorna. Jag ville ju gärna visa honom Wulumuqi-tanten som hade gett mig kredit, och alla andra trevliga kvarter. Som vanligt blev det många timmars promenerande, men han har inte klagat ännu så det blir nog mer vandrande.....
En liten paus tog vi när vi kom till Baker & Spice bageri på Anfu Lu. Här har jag svårt att gå förbi utan att ta en kaffe och en Pain au Chocolat. Vi hittade många alternativa maträtter i småstånden som kantade gatorna, men riktigt sugna blev vi inte. 
På vägen hem gick vi förbi Hengshan Moller Villa. Det är som ett sagopalats, med en underbar trädgård som är väl värt ett litet stopp. Här kan jag rekommendera att man sätter sig och blir serverad "Afternoon Tea". Nu var det dags för P-O och mig att dra oss hemåt, så något längre stopp blev det inte.
Efter ca 7 timmars rantande på stan var det skönt att komma hem och vila benen lite. Fast kl 7 var vi ute igen....Nu blev det taxi. Vi åt en mycket god och trevlig middag på den australienska restaurangen Kakadu, på Jianguo Xi Lu. 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0