The Great Wall - Mutianyu

Nu sitter jag hemma i Shanghai igen och skriver.
Igår var det äntligen dags för The Great Wall och solen sken för första gången sedan vi kom till Beijing.
Vår guide och chaufför kom och hämtade oss kl 9 på hotellet. Det tog ca 1,5 timme att köra till muren, så vi hann få mycket matnyttig information på vägen.
Guiden Charlie följde med upp på muren och promenerade med oss ett tag. Fast jag tyckte det gick lite för sakta. Jag var ju på Mutianyu med Frida i våras och visste hur långt jag ville gå. Frida och jag hade kommit till muren där det stod en skylt om att man fick fortsätta på egen risk. Nu ville jag fortsätta bortom den muren och då gällde det att traska på rätt så raskt. P-O och jag drog i väg och guiden bestämde sig för att stanna och vänta på oss.
Den tar faktiskt på krafterna, den där vandringen. Det går brant uppför och min andning blev allt lite ansträngd......men vi kom förbi gränsposten och ytterligare 2 vakttorn, så jag är helt nöjd.
Fast det var väl inte så mycket mer att se egentligen, bara fler trappsteg....och så nådde jag ju mitt mål. Sedan var det bara till att traska tillbaka igen och det är rätt snabbt gjort.
Muren är verkligen värd att komma till! Det är otroligt vackert och mäktigt!

När vi kom ner från muren igen var det dags för lunch. Lunchen var inkluderad i utflykten, så vi visste inte riktigt var vi skulle äta. Vi hoppade in i bilen och blev körda till ett ställe som hette The Schoolhouse. Restaurangen var byggd som en skola. Det fanns olika klassrum, mötesrum och matsal. Vi satt i ett av mötesrummen. Vi fick välja en huvudrätt och en dricka.....fast så kom de in med lite humus och bröd till att börja med...och sen kom de in med en rejäl sallad. Huvudrätten kom in och så trodde vi att vi var färdiga...fast då kom de in med färsk frukt, chokladkaka och cheesecake. När de sedan frågade om vi ville ha kaffe eller tea så blev vi nästan helt lyriska!

Mycket nöjda med lunchen, hoppade vi in i bilen igen. Nu skulle vi köra 4 mil på bergsvägar tills vi kom till Ming gravarna. Det var en härlig väg, vi körde genom små byar där det fanns både åsnor, kameler och en massa hundar....och så folk förstås.
Platsen för gravarna valdes av samme kejsare som lät bygga Förbjudna staden. Att han valde just den platsen var för att han fann god naturlig fengshui där. Det finns ett berg i bakgrunden och vatten framför. Det var spännande at få komma hit, men kanske inte något som kommer att ligga på prioritetslistan om jag ska på sightseeing med fler gäster.

Vi var tillbaka på hotellet vid 5-tiden, men nu kände vi inte för att dra iväg för långt för att äta middag. Guiden Charlie sa att det fanns riktigt bra restauranger på 6:te våningen i ett av varuhusen på Wangfujing, så efter att vi tagit igen oss lite på hotellet så blev det middag på en kinesisk restaurang där. Det var faktiskt riktigt gott det med!
Vi drog runt lite på stan efteråt. Wangfujing sjuder alltid av liv! När vi närmade oss den Katolska kyrkan såg vi en massa fladdrande ljus och hörde musik. Först kom vi till en ensam man som sjöng något som nog skulle vara opera. Bara ett stenkast från honom var flera hundra människor samlade. De hade lysdioder på huvudet och i händerna och dansade Linedance till musik som nästan överröstades av operasångaren. I ytterligare ett hörn av torget hade en grupp samlats för att lyssna på sin musik. De dansade något som mer liknade en vanlig tryckare. All denna musik på ett enda torg....ljudet flöt ihop.  Sen gick vi tillbaka till hotellet för att avrunda med att titta på alla de kort som vi tagit under dagen.

Idag hann vi inte så mycket innan det var dags att checka ut. När vi kom till flygplatsen såg vi att vårt plan hade blivit cancellerat. Vi gick genast till China Eastern's disk och raskt blev vi inbokade på en flight som gick mindre än en halvtimme senare. Så det var bara till att skynda sig till gaten. Ibland har man tur! 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0