Hangzhou med Svenska Klubben!

Idag var det dags för utflykt till Hangzhou med Svenska Klubben. Det blev Bullettrain från Shanghai Railway Station. Visst var den uppe i över 300km/h några gånger, men det tog sin lilla tid ändå. Vi var inte framme förrän närmare halv 10. Där väntade resten av gruppen på oss och så gav vi oss iväg till första sevärdheten.

Först åkte vi till the Six Harmonies Pagoda, eller Liu Hu Pagoda.  Den härstammar ända från 600-talet. Visserligen har den blivit nerbränd och återuppbyggd sedan 600-talet, men den är ändå mycket gammal. De som ville kunde gå upp till 7:de våningen....och givetvis ville vi det. Här hade vi en underbar utsikt över Hangzhou. Det finns ytterligare en pagoda i stan, men det är en nyare variant.
Vårt nästa stopp blev China National Tea Museum för att få provsmaka tea. Hangzhou är känt för sitt gröna tea, men våra favoriter blev istället deras Oolong tea och deras svarta tea. Efteråt var det givetvis fritt fram att handla.
Nu började vi bli hungriga och guiden tog oss till en typisk kinesisk restaurang där vi skulle få smaka på alla lokala specialiteter. De kom in med den ena rätten efter den andra. Visst tycker jag om kinesisk mat, men det var nog inte riktigt de rätter som jag själv skulle ha beställt in, om jag hade fått bestämma. Fast.....jag brukar nog vara rätt feg när jag beställer. Mätta blev vi i alla fall.....åtminstone de flesta.

Efter lunchen drog vi vidare till Ling Yin Templet. Templet låg precis vid Botaniska Trädgården så omgivningarna var verkligen vackra. Vi fick gå en lite bit för att komma dit, men utmed hela den sträckan var det klippväggar där olika figurer var utkarvade. Mycket vackert!
Både omgivningarna och templet var en trevlig överraskning. Vi har hunnit med ett antal tempel sedan vi kom till Kina, men ingenting i klass med detta. Det som tilltalade mig mest i templet var nog rummet med de 300 lärjungarna. Det var 300 kopparstatyer, alla med olika personlighetsdrag, ansiktsuttryck och attribut. Här hade jag kunnat gått länge och tittat. Fast tiden rann iväg och vi hade egentligen 2 punkter kvar på vår agenda, West Lake och Hefang Street, fast vi hade bara tid för det ena. Guiden försökte ta kommandot och ville definitivt ta med oss till Hefang Street - Alla tycker ju om att shoppa!?.....Fast då ryckte Anna-Lena in och sa till på skarpen att vi skulle till West Lake. Man kan ju inte åka till Hangzhou utan att ha besökt West Lake!  West lake som är med på UNESCO's lista över World Heritage.

Efter en promenad utmed West Lake var det dags för de flesta att åka hem. Klockan var bara 5 och flera av oss hade inte bokat återresan förrän kl 8, fast de flesta var trötta och ville hem ändå. Guiden erbjöd sig att försöka byta deras biljetter. P-O, Kurt och jag bestämde oss istället för att stanna och äta middag i Hangzhou.  Anneli, som har bott i Hangzhou pekade ut en lämplig riktningen åt oss för att ge oss ut på restaurangjakt. Vi kom faktiskt hela vägen ner till sjön igen innan vi hittade något som vi blev nöjda med. Det blev en liten italiensk restaurang.....vi fick ju ha lite variation mot den kinesiska lunchen. Det var riktigt mysigt här nere vid sjön på kvällen. Nu skulle man ju egentligen haft ännu mer tid. Fast....klockan 8 gick tåget. Det fick bli det långa benet före till stationen.