Shopping!

Idag skulle Frida och jag verkligen ut och shoppa!
Vi hade fått rekomenderat en affärsgata där man kunde hitta bra och billiga kläder.
Precis vad alla vill ha - Eller hur?

Vi tog en taxi direkt till Qipu Lu för att vi verkligen skulle orka med att gå i så mycket affärer som möjligt.
Fast det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Detta är tydligen inköpsmarknad för affärsinnehavarna i stan.  Det var säkert billigt......men det var stånd efter stånd med kläder och knökafullt med folk. Hade man vågat sig in i gyttret och hittat något så fanns det ingenstans att prova ändå. Visst hade man kunde köpa med sig lite olika storlekar hem, så billigt som det var, men var det så vi ville ha det?
Lite obehagligt var det också.....det gick ju inte att ta fel på att vi inte riktigt hörde dit. Försäljarna var på oss som hökar och en kvinna följde tätt efter mig hela tiden. Gissa om jag höll hårt i handväskan.
Detta är första gången som jag kännt mig illa till mods i Shanghai.

Kontrasten mot innerstan och alla flotta affärer fick oss också att känna oss obehagliga till mods. Det var så uppenbart fattiga kvarter......vad har försäljarna på Qipu Lu betalat för sina varor?
Att man dessutom har avsättning för märkeskläder för tusentals kronor inne i stan känns absurt.

........och så går vi två bortskämda västerlänningar därifrån, för vi betalar hellre pengar för att få handla i lugn och ro.

Köplusten för kläder kom av sig.....Vi hamnade på Fuzhou Lu (Konst- eller pysselgatan) istället. Här finns en "Foreign Language Bookstore" och massor med små affärer med pennor, papper och annat pyssel.
Dessutom tog vi en sväng på Jingling Lu som är musikgatan. Här hittar man den ena musikaffären efter den andra. Frida funderade på att kanske börja spela dragspel, så hon var runt och provspelade lite.

Trött och sliten efter en heldag på stan tänker jag bara slappa nu....även om både Frida o Kurt har stuckit till gymmet. Klockan 8 ska vi vara på Wooden Box för att äta en bit mat och lyssna på live musik.

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Hej!

Det är nog lugnare på Kullagatan.

Jag spelade dragspel som ung(yngre)men mitt rostade och blev obrukligt när vi hade fukt i källarren för många år sedan. Tittar lite i annonser efter ett begagnat, men även de är dyra. Så passa på att köp i Kina, kanske billigare där? Ha det så gott! Kram Gunnel

2011-04-29 @ 12:36:20
Postat av: Karin

Affär med papper, pennor och annat pyssel - dit kommer nog Frida gå tillbaka, väl? =)

2011-05-01 @ 20:40:20
Postat av: Jejja

Jodå, Frida kommer definitivt att gå hit igen.

Både till Pysselgatan och Musikgatan.

2011-05-03 @ 03:36:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0