Påsk?

Idag ska det visst vara långfredag!
Det märker man då ingenting av här. Kurt är på jobbet och Frida har stuckit upp till Moganshan, dit hon har blivit inbjuden för att spela på Naked Retreats Festival. Det är ett ställe som lär ligga uppe i bergen utanför Shanghai. Kurt och jag försökte också boka in oss, men det var fullt överallt. Mycket populärt tydligen!

Vi ska istället gå på en James Bond fest på Påskafton. Karlarna kommer till största delen att vara klädda i smoking och kvinnorna i någon blåsa i Bond-brud stil. Det går bra med annat också givetvis, som Bikini eller badbyxor t.ex.....direkt uppkommen ur polen.....men jag tror inte så många nappar på det.
Det blir catering, fast som förrätt ska vi hjälpas åt att fixa lite svensk påskmat.....och det är faktiskt inte så lätt som det låter.
Jag ska göra ansjovisrullar och blev erbjuden 2 burkar ansjovis av Anna-Lena som bunkrat upp när hon var i Sverige sist. Riktigt alla ingredienser har jag inte lyckats få tag på och ansjovisen räcker knappt, men det får bli vad det blir.

Vad jag tycker är jobbigast än så länge är att fortfarande inte veta var man kan hitta allting. När man ska laga mat får man gå till flera olika affärer och köpa lite här och lite där.
Vi har City Shopen som har en hel del västerländska varor, men är svindyr, och i närheten av den finns också "Baker and Spice" där de har gott bröd. I vår egen "närbutik" kan vi hitta de flesta basvarorna. Frukt köper vi i ett stånd precis vid vårt område. Carrefour är en stor mataffär som finns efter ett par stopp med tunnelbanan. En något rörig affär, men tar man tid på sig så kan man hitta det mesta. Sedan har jag hört talas om Metro som ska vara en bra mataffär som ligger i Pudong (vid andra sidan floden) och så måste jag till den beryktade Wulumuqi-tanten någon gång. Wulumiqi-tanten är en kvinna på Wulumuqi Road som har förstått att man kan tjäna pengar på alla utlänningar. Hon började med en affär i ett litet hål i väggen, men har utökat och gör nu strålande affärer.
Hon säljer det som västerlänningar inte kan hitta någon annanstans. Om man söker något och hon inte har det så får man peka ut det i hennes katalog och så beställer hon hem det.
Hit vill jag snart................

Fast nu sitter jag här hemma och blir frustrerad igen, för min magsjuka har inte släppt.
Jag skulle ju varit på en föreläsning nu på morgonen, men det fick brinna inne.
I eftermiddag måste jag ut, då ska jag nämligen få mitt "residential permit".
Måtte magen ha lugnat sig tills dess!
Vad det gäller festen imorgon så hoppas jag verkligen att den inte också brinner inne.....

GLAD PÅSK på er alla Påsk-firare!

Kommentarer
Postat av: Bi

Glad Påsk

2011-04-23 @ 18:45:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0