Måndag - Ny vecka!

Varje vecka känns som ett oskrivet blad. Vad ska jag fylla den med?

Denna veckan börjar med lunch med Svenska Klubben på den lilla franska restaurangen Le Saleya.
Vi träffas redan kl 10.30 för Annelie ska berätta om organisatonen "Heart to Heart",
en hjälporganisation som samlar in pengar för att hjälpa fattiga kinesiska barn som behöver en hjärtoperation. Visst tycker man att Kinesiska staten borde ha pengar till detta, och det har de säkert också...men....
Efter en trevlig föreläsning och lunch bestämde Frida och jag oss för att vi ville till Botaniska trädgården.
Fast först till Wulumuqi-tanten........hit ville vi bara för att få bekräftat att det var lönt att ge sig hit för att handla....det var det!
Nu började vi leta efter närmaste T-station. Vi vandrade runt en del och varmt var det, men vi kom fram till sist. Nu skulle vi ett flertal stopp innan vi kom till Shanghai South Railway Station. Vi frågade efter vägen och blev rådda att ta taxi, men nej....vi ville gå!
Som sagt, varmt var det och längre än vi hade räknat med. Vi kom på en marknadsgata igen, med allsköns delikatesser. Som enda västerlänningar, plockar vi givetvis fram våra kameror.
Såååå genuint!
Vi gick och gick och visst var det en upplevelse att komma ut i det "verkliga" Kina. Fast......det var ju så varmt!

Äntligen - Här har vi Botaniska trädgården!
Fast nu var klockan är snart halv 5 och vi var rysligt trötta så vi tog en taxi direkt tillbaka hem.
Nu vet vi åtminstone var det är och att det inte finns någon T-bana i närheten. Det blir taxi direkt nästa gång!

Tisdag är det dags för kinesiska igen. Bara Frida och jag denna gången. Stackars Kurt går ju misste om de flesta lektionerna....någon måste ju jobba och tjäna pengar.
Efter kinesiskan blir det gymmet och sedan sticker Frida iväg på sitt.
Idag är det helt strålande väder och jag vill bara ut i parken och få lite sol, och så kan man ju alltid passa på att plugga lite också.
Förra gången vi satt här och pluggade kunde vi sitta på gräsmattan, men dagens parkvakt var lite mer nitisk.
Så fort jag satte mig på gräset blåste han i sin pipa. Ok - bara till att lyda - på stenmuren fick jag sitta.
Efter ett tag kom han från andra hållet....en kille som satt på muren hade lagt sig bakåt för att vila ryggen.
En skarp vissling och upp med honom. Min kasse låg visst lite på gräset - ytterligare en vissling....
Visst är det en polisstat!

Nu kändes det som om det var längesedan vi var ute på något, så när Kurt kom hem från jobbet stack vi till Maya's. En trevlig mexicansk restaurang som är känd för att ha de bästa Margerithas i stan.
Visst, det är bara tisdag, men vi måste ju prova dem - De var mycket goda!
Det var en underbar kväll, så vi strosade vidare i French Concession. Satte oss på en uteservering och tog en kaffe och drog sedan vidare till Cotton Club. Hit skulle eventuellt Frida komma för att jamma senare på kvällen.
Vid 11-tiden kom hon tillsammans med en nyfunnen vän - Alexandra från Frankrike.
Frida var uppe och spelade några låtar och sedan var Kurt o jag nöjda. Hem och i säng! Det är ju trots allt jobbardag imorgon för Kurt. 

Onsdag och äntligen ska vi få lära oss Mahjong - Ett mycket traditionellt kinesiskt spel.

Kerstin hade bjudit in till nybörjarkurs och det var över förväntan roligt!
Tyvärr kommer det att dröja 2 veckor innan nästa gång, för nästa vecka är Frida och jag i Beijing.

Nu sitter vi bara hemma och tar det lugnt. Det åskar och regnar ute och det känns härligt att få sitta inne.
Ikväll ska vi ut och äta middag med Camille Rose på en liten ekologisk Hot Pot restaurang som ligger här intill. Frida och jag gick förbi den på vägen hem och fick en rundvisning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0