Shopping, shopping, shopping.......

Nu är det början till avslut för oss här i Shanghai.
Det är mindre än 2 veckor kvar innan jag reser hem för att hålla sommar och när jag kommer tillbaka i Augusti har jag knappt 6 veckor på mig innan det är dags att flytta hem för gott.
Jag planerar för fullt vad vi ska dra igång med i Sverige, samtidigt är det mycket man vill hinna med innan vi lämnar Kina.
I Sverige ska vi börja bygga!
Därför en dag vid datorn för att beställa huskataloger.....lagom sysselsättning dagen efter en fest.
 
......och i Shanghai vill jag hinna handla allt som vi vill ha med oss till Sverige.
Vilket innebär shopping, shopping, shopping!
 
I måndags började jag dagen med ett "Bloggmöte".....
.....men sedan stack Ann-Sofie, Cathrin och jag vidare till Studio FH, på 1520 Huashan Lu.
 
Cathrin tog med mig dit förra måndagen, men då missade Ann-Sofie det.
Nu hade jag hunnit tänka till och visste vad jag ville ha.
Det blev den här lampan.....
....3 stycken faktiskt när jag ändå var igång.
Man kan inte plocka med sig varorna direkt, utan får beställa. sedan tar det 3 - 4 veckor innan man kan hämta varorna.
 
När vi gick därifrån rullade den här tjusiga Ferrarin upp bredvid oss.
Det finns folk med pengar i Kina!
 
På tisdagen var det dags att testa Pärlan (Pärlmarknaden) igen.
Det har varit ombyggnad på gång länge, men nu skulle det vara klart.
Lite vilsna kände vi oss allt......man hittade ju inte till de bås som man var van vid.
Här har blivit så flott!
Det var ingen av oss som gjorde några direkta kap, men till nästa gång känner vi oss kanske inte lika vilsna.
 
Nu gick vi tvärs över gatan till Lao Wai Jie (Utlänningsgatan som den heter på kinesiska, eller Restauranggatan som vi kallar den) och åt lunch istället. Det blev Mexico Lindo idag.....en av mina absoluta favoriter.
Efter lunchen var det tänkt att vi skulle dra åt olika håll, men vi förflyttade oss bara en bit på Restauranggatan till en annan restaurang och beställde vin.
Här blev vi sittande rätt länge.....
 
På onsdagsförmiddagen var det dags för yoga, men på eftermiddagen var det shopping igen.
Nu var det Fejken som gällde!
Cathrin och jag skulle inte möta Nera förrän vid halv 2, så vi hann hem och lämna yoga-mattorna först. Förra gången jag var på Fejken så var polisen där och gjorde en razzia....nu var det som vanligt igen.
Nera's huvudsakliga mål var att köpa klocka.....det blev 2 stycken, och Cathrin och jag passade också på att köpa en varsin till.
Det är riktigt trevligt att gå på Fejken nu. De flesta försäljarna vet at vi bor här, så på många ställen har vi fasta priser. Det blir t o m lite personliga relationer med vissa av försäljarna.
Panny, på kortet ovan, ska till Sverige i sommar och hälsa på kunder som har blivit vänner.
Lilly, är också mycket trevlig. Idag fick vi även träffa hennes son.

På onsdagskvällen hade Kurt och jag bestämt oss för att gå ut och äta.
Vi måste passa på med det också!
Under våra första månader i Shanghai lagade vi knappast någon mat hemma. Nu har det övergått till att vi nästan aldrig äter ute i veckorna.
Om vi ska hinna äta på våra favoritrestauranger igen innan vi flyttar hem, så måste vi börja beta av dem nu.
Så....onsdag kväll var det Bali Laguna som gällde.
Det var en perfekt kväll för att sitta på en uteservering.
En helt underbar kväll!
 
På vägen hem gick vi inom "Japanen" vid Jing'An templet.
"Japanen" är en Japansk matkedja som ligger i källarplanet under varuhuset strax öster om templet.
Affärerna håller öppet rätt länge, och vi ville ju köpa med oss lite ingefärste hem.
Som vanligt får jag leta länge för att hitta vad jag vill ha här..........
....men, men.....skam den som ger sig.
Här har vi det!
Det är mysigt med kvällspromenader i Shanghai. Det är verkligen en neonbelyst stad!
Jag har inte tänkt på hur färgerna skiftar vid Shanghai Center förut.
Undrar just om folket på uteserveringen märker av det???
 
Andra belysningar är lite mer diskreta....
Så var halva veckan gången.....
På torsdag väntar SEA lunch på Hakkasan och på fredag blir det Mahjong.
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin

1) Jisses vilken söt son Lilly har- det är något speciellt med asiatiska bebisar- så otroligt söta!
2) En sån Ferarri skulle man kanske köpa sig? Rätt flashig... killarna hade nog gillat den- en riktig mammabil;)
3) Ja tack- mer ingefärste vill vi gärna ha- sitter faktiskt och dricker en kopp just nu;)

2014-05-28 @ 09:57:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0