Nedräkning.....

Så var då sista veckan i Shanghai, för denna säsongen, inne.
Måndagen hade jag avbokat alla sociala arrangeman. Jag behövde verkligen en dag för mig själv.
Jag skrev ifatt på bloggen, körde ett rejält pass på gymmet, gjorde müssli och fick tid att tänka igenom min packning.
Fast när Kurt kom hem på kvällen var jag redo att sticka ut.
Vi traskade ner till Tianzifang vid Taikang Lu. Jag har kommit fram till att det inte alls är för långt att promenera dit. 45 minuters rask promenad så är man där.....
 
Jag ville komma till Rambler Garden för att äta en gång till innan det var dags att åka hem. Det var här vi åt lunch med bokklubben och blev bjudna på saltlakrits från Ramlösa.
Vi blev inte bjudna på lakrits denna gången, men det var gott och trevligt ändå.
Efter middagen gick vi runt lite i kvarteren innan vi tog en taxi direkt hem igen.
Vi var hemma redan klockan 8, så vi hann med en film o lite myskväll också.
 
Tisdagen var fullspäckade med aktiviteter.
Cathrin och jag tog en gemensam taxi till Central Residens för att möta upp med Ylva, Lena och Ann-Sofie. Härifrån tog Ann-Sofies chaufför över.
Vi skulle börja med att köra ut till en outlet för märkeskläder. Det låg långt ute på vischan....tur vi hade chaufför, en vanlig taxi-chaufför hade nog haft svårt här. Det visade sig ligga i Qipu.
 Vi trodde alla, att det skulle vara en outlet för Odd Molly kläder, men här fanns allt möjligt........

.........fast inte så mycket Odd Molly. Jag hittade trots det en Odd Molly kofta som jag blev mycket nöjd med.
 
Efter klädshoppingen skulle vi till DTL. 
DTL är en stor kinesisk möbelkedja som tydligen skulle ha en butik i detta området. Hit har jag velat komma länge. Mest för att se mycket kinesiska möbler på display för att kunna avgöra om det verkligen är något man vill ha med sig till Sverige.
Det tog ett tag innan chauffören lyckades leta sig fram till lokalerna, men fram kom vi och här fanns mycket att titta på.
 
Denna trumman köpte jag....det är ett härligt ljud i den, men den kan även användas som ett litet sidobord.
De har en hel del trädgårdsmöbler och parasoller också. Det kan kanske vara lönt att återvända hit för att köpa något sådant strax innan flytten.
Vill ni veta mer om DTL, så kan ni gå in på deras hemsida http://www.dingtang.com.
 
Vägg i vägg med DTL ligger en annan möbelaffär som heter Paddy Field.
Den är också väl värd ett besök.
 
 
Nu bar det tillbaka in mot stan igen.
Vi skulle ju äta lunch med bl a Lena o Stina, som snart ska flytta hem till Sverige.
Det var bokat på Amokk på Ferguson Ln.
Så många farväl.....det känns verkligen att vi kommer att splittras.
Fast visst kommer vi att träffas i Sverige!
 
På onsdagen skulle det ha varit yoga.....fast........jag avbokade för att fixa naglarna.
Vad har det tagit åt mig??
 
De öppnar inte förrän 10.30 på förmiddagen, så jag var där och hängde på låset.
Jag fick hänga rätt länge......när jag hade väntat en halvtimme började jag misstänka att butiken helt slagit igen, eller att de blivit sjuka. Det blev till att gå hemåt igen.
När jag kommit halvvägs hem upptäcker jag att jag är ute en timme för tidigt.
Åter till nagelstället och nu är det öppet!
 
Efter säsongens sista manikyr och pedikyr, promenerade jag till The Lounge på Dagu Lu för ytterligare en avskedslunch med Lena och Stina.
Jag kom lite för tidigt.....men kände mig lyxig idag.
Beställde ett glas vin och satte mig direkt i solen.
Efter ca 15 minuter i solen stod jag inte ut längre utan flyttade in i skuggan. När de andra kom, kom vi fram till att det nog var för varmt i skuggan också....Vi fick gå in och sätta oss.
Efter en mycket god Waldorfsallad till lunch, gick vi över till grannen Nova och åt efterrätt.
 
Efter lunchen tog Cathrin och jag en sista sväng inom Fejken, sedan var det bara till att ge sig hem och svida om inför middagen.
Vi skulle ses på Maya på Julu Lu kl 18.
Cathrin och jag slog återigen följe, Kurt gick raka vägen från jobbet och snart var gänget samlar igen.....
Det blev ingen sen kväll............Lena och Stefan skulle upp klockan 5 nästa morgon för att definitivt flytta tillbaka till Sverige.
 
Torsdagen är alltså min sista hela dag i Shanghai innan sommaruppehållet.
Åsa och jag hade bokat in min favoritpromenad!
Härligt att någon vill följa med mig!
Klockan 10 träffades vi vid Fabric på Lujiabang Lu. Inte för att sy upp kläder denna gången utan för att promenera. Först blev det rivningskvarteren mellan Lujiabang och Gamla Stan.
Här håller sig försäljarna krampaktigt kvar.

 
Vi letade oss fram genom så små gränder som möjligt i nordvästlig riktning.
Dessa mössorna såg något varma ut i den 30 gradiga sommarvärmen.
Här var det rakning på gång.
 
 
De kokar faktiskt sitt tevatten i tunnan på cykeln!
Återigen en liten spishäll.
 
Vår "Grändvandring" slutade vid Fuxing Lu/Xizang Lu.
Nu var vi nära "Bird and Fish market"....lite norrut på Xizang Lu, så var vi där.
Första gången för Åsa!
Efter detta besöket korsade vi Xizang Lu och gick en sväng på Antikmarknaden.
 
Här blev det till och med lite shoppat.
När vi nådde Xintiandi, så var vi både törstiga och hungriga.
Det blev en mycket välbehövlig paus!
Nu var det dags att gå hemåt. Vi slog följe första biten och kom förbi The Langham Hotel.
Här stod denna fina taxibil och dörrvakt.
 Nu skiljdes våra vägar. Jag kom förbi ytterligare några mysiga kinakvarter vid Chongqing Lu/Jiangyin Lu och ut mot Chengdu Lu. Här finns alltid något spännande att titta på.
De här kvinnan sitter och matar fågelungar.

När jag kom hem hade jag några timmar på mig innan Kurt och jag skulle ut och äta med en kollega till Kurt.
Vi hade bokat bord på Bali Laguna igen. Det är inte många restauranger som slår den uteserveringen.
En mycket trevlig avslutning på våren i Shanghai.
Imorgon gäller det att packa!
Innan 11 måste jag vara på väg till flygplatsen och jag har knappast börjat packa......
 
Den 19 augusti är jag tillbaka.....ha en skön sommar kära bloggläsare så hörs vi då.
Fast vem vet....vi kanske ses i Sverige!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0