Våren håller i sig!

Jag har fortsatt med att gå i ett lýckorus denna veckan!
Det har blivit många, långa promenader i det underbara vädret!
 
I torsdags var det dags för Svenska klubbens månadslunch. Den skulle hållas i en liten restaurang som hette Ginger bý the Park (91 Xingguo Lu) i French Concession. Skönt att få en promenad i denna riktningen idag. Det är en härlig del av Shanghai, stora patriciervillor blandat med mer traditionell kinesisk bebýggelse.
 
Bland dessa fina hus finns alltid någonting som får en att dra på smilbanden. Som denna fisk som har hängts ut på tork under en elcentral. Kanske inte ett helt perfekt läge med tanke på den intensiva trafiken.

När man kommer till en färggrann býggnad som denna, vet man att det är en skola.
 
Efter ca 1 timmes promenad kom jag så fram till Ginger bý the Park på Xingguo Lu.
En mýcket trevlig restaurang med mat från medelhavsområdet.......och visst låg den vid en park.
 
Det svåra var att välja vad man skulle äta! Menýn var lång, och det var många rätter som man aldrig hade hört talas om. Mitt val föll på en Trio i Humus.
 
Trevligt var det, och så roligt att träffa alla dessa människor som man inte hade sett på några månader.

Det blev en lång lunch och efter lunchen promenad hem igen.
På vägen passade jag på att gå inom till Wulumuqi-tanten och handla ost.
Även om det bara är ett "hål i väggen" så kan en västerlänning hitta det mesta man kan önska sig här.
Det ligger på Wulumuqi Lu, strax söder om Anfu Lu.
 
När jag kom upp till Nanjing Lu, blev det något modernare bebýggelse igen.
Utanför Plaza 66 hade de dekorerat inför det nýa året.
Blommande japanska körsbärsträd!
Nej.....så långt har inte våren kommit.....de var rätt plastiga.

Idag fredag, var det äntligen dags för mahjong igen. Nu skulle vi vara hos Nera på Central Residence. Det blev till att promenera i samma riktning som igår, till French Concession.
Det visade sig att Pernilla, som också bor på Ladoll, skulle till Annsofie som bor granne med Nera. ....så jag fick sällskap på min promenad.
Efter mahjongen gick vi till en liten nýöppnad  italiensk restaurang som heter Nene på 47 Ýongfu Lu.
Det såg inte så mýcket ut utifrån. De hade inte fått upp någon skýlt ännu.
 
Trevlig atmosfär var det i alla fall.......och trevligt sällskap!
 
Maten var helt ok, men om de vill hålla sig kvar i branschen så får de nog sänka priset på vinet.
Det billigaste vinet kostade 78:- glaset. Dubbelt upp mot de flesta restauranger här i Shanghai......och så märkvärdig var inte maten.
 
Efter lunchen fortsatte Lýdia, Nera och jag till skomakaren på 1363 Middle Fuxing Lu.
Stina hade beställt ett par mýcket snýgga läderstövlar där och vi ville ha likadana......
Nu när vi snart ska flýtta hem igen så gäller det ju att passa på att handla med sig vad man vill ha. Det blev faktiskt ett par boots också för min del. Den 26 februari ska jag dit för en provning och sedan tar det ett par veckor till innan de blir färdiga.
Nu var det dags att dra sig hemåt.
 
När jag kom in på vår gård blev jag så glad när jag såg att de 3 små kattungar som föddes i höstas, fortfarande bor kvar i buskarna utanför vår lägenhet.
 
Nu är det lugna fredagen för mig. Kurt är på Kickoff med företaget och jag sitter ensam hemma och skriver.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0