Shanoukville ( 2014-02-02)

Vi kom till vårt hotell, Sokha Beach Resort, i Sihanoukville vid 6-tiden på kvällen.

Detta är det enda hotellet i Sihaoukville som har en privat strand. Vi bokade här, eftersom vi hört att det är väldigt skräpigt på de andra stränderna. Fast denna kvällen hann vi inte utforska stranden. Det blev till att checka in på rummet och gå ut och äta en bit mat. De har lite olika restauranger att välja på inne på området, och det var ju det enklaste idag. Vi åt en god middag på Lemongrass, som ligger nere vid stranden. Billigt enligt svenska mått mätt, men ack så dyrt för att vara i Kambodja.
Vi gick en liten runda på kvällen.....det är så vackert när det är upplyst överallt.
Denna draken vakade över oss.....undrar om Sokha har någonting med "drake" att göra, för vid andra änden av stranden stack det upp en drakstjärt?
Nu drog vi oss tillbaka till rummet. Vi bodde i den nya delen.....med alla kineser.
Det verkade vara en statusgrej var man bodde. I receptionen tyckte de inte att vi skulle äta frukost i den matsal som låg närmast oss......"där var så mycket kineser", påstod de. Vi hade ju hört hur trångt det var i den andra matsalen så vi åt ändå frukost bland våra vänner kineserna ändå, de första dagarna......och det gick bra.
Den 5 februari åkte emellertid de flesta hem och då testade vi den andra matsalen.......det var en klasskillnad som inte bara hängde på kineserna. Då passade vi också på att byta till ett hotellrum i huvudbyggnaden.

På söndagsmorgonen var vi ivriga att få komma ut i solen. Det var verkligen en härlig strand.
Vi promenerade givetvis utmed stranden flera gånger under veckan. I den ena delen kunde man skönja något som såg ut som en kåkstad, och även en liten enkel boning precis vid slutet av stranden.
Som kontrast till detta låg områdets flottaste villor här.

I andra ändan av stranden hade allmänheten viss tillgång till stranden och här stack drakstjärten upp.

Utan att prata med varandra, så var vi flera bekanta från Shanghai som hade bokat semester till Kambodja delvis under samma tid. Till lunch första dagen träffade vi Lena o Arne,
Nu bestämde vi att vi skulle dra ihop alla våra vänner på en gemensam middag på Lemongrass på kvällen.
10 pers blev vi...... inte illa!
I dagsljus ser restaurangen ut så här......
Kvällen efter var vi 6 pers som gick ut tillsammans. Denna gången tänkte vi utforska nattlivet på grannstranden.
Det var viss skillnad......
Fullt med folk, stolar direkt på stranden.......och billigt!!!!
Ett riktigt backpacker ställe, men rätt mysigt för oss också!

God mat har de också!
Kambodjas Amok, blev en av våra absoluta favoriter....både med fisk, kyckling och biff.
Restaurangerna på vårt område och restaurangerna på denna stranden var verkligen två ytterligheter. Fast när vi bokade en båttur, blev vi rekommenderade en annan restaurang i byn.
En superb rekommendation!

Lite dyrare än på stranden kanske, men gourmetmat, perfekt service och härlig miljö....för en mycket billig peng.
Nu kan det ju verka som om vi bara var ute och åt och drack......Vi njöt verkligen av vår fina resort också.
Dessutom var vi hyfsat flitiga på gymmet. Något som jag brukar totalvägra när jag är på semester.
Till luncher och middagar strålade vi samman med Lena och Stefan.

Att bli hembjudna till Lena och Stefan på en drink före maten, kändes inte heller helt fel.
De bodde i en villa på området och det kändes nästan som "hemma hos".
Här fick vi också se hur Durian växer.....de hade en buske i "sin trädgård".
En annan frukt som jag aldrig har lyckats se på träd förut, är ananas.....det fanns också här.

Det allra bästa på denna semestern var nog ändå båtutflykten till Saracen Bay på Koh Rong Samloem.
Man kan åka dit både med en långsam båt som skulle ta 2 timmar, och en snabbåt som skulle ta 35 minuter. Vi valde den snabba.....vi ville ju tillbringa tiden på ön. De hade lite problem med att hålla tidsschemat så det blev en del väntan ändå.

Vi blev helt betagna av ön!
Vattnet var klarare, sanden var vitare.....än någon annanstans vi hade varit.

Här fanns inga hotell, men man kunde hyra en bungalow på stranden för 20 - 60$. De närmast strandlinjen kostade 60$. Här fanns ett par olika serveringar och ett par barer.
Allt man behöver med andra ord.
Det var meningen att båten skulle gå tillbaka klockan 4......men inte ville vi lämna stranden.
Till vår lättnad, kom inte båten förrän klockan 6.
.......och det tog definitivt mer än 35 minuter att åka tillbaka.
Först skulle vi till den stora ön Koh Rong för att lämna och hämta passagerare och när vi åkte härifrån fick de inte någon riktig fart på motorn. Vi tuffade fram i snigelfart i en och en halv timme.....då lyckades de laga motorn och då gick det undan. Visst blåste det och stänkte in i båten, men det gjorde ingenting.
När vi kom in till fastlandet igen, gick vi genomblåsta och saltstänkta, direkt till Coolabah och åt en underbar middag.

Detta blev sista middagen i Sihanoukville med Lena och Stefan, som skulle resa tillbaka till Shanghai nästa dag.
Så tomt det blev utan dem........

Vår sista kväll gav vi oss ner till grannstranden igen. Fast denna gången tog vi ingen tuctuc........Det var fortfarande ljust när vi gick, så vi vågade oss på att testa om man kunde gå tvärs över näset.......och det gick. Det var som att komma ut på landet direkt.

Fast här fanns en del små "värdshus" här också.

När vi kom ut till en asfalterad väg kändes det som om vi var nästan framme.......
Fast nu stötte vi på ett slumområde. De viftade ivrigt bort oss......detta var inte någonting de ville visa turisterna. Till sist kom vi i alla fall ner till stranden. Det fick bli en drink på stranden och amok till middag denna sista kväll i Sihanoukville.

Imorgon bär det av till Phnom Penh!