Tillbaka i Shanghai! (2014-03-28)

Så var jag då tillbaka i Shanghai igen efter en intensiv månad med barn och barnbarn.
En sådan kontrast!!!
Det är två helt olika liv och jag njuter av båda två.
 
Nu är det den bästa tiden i Shanghai och jag kommer att suga ut så mycket som möjligt av det.
Fast......idag avstod jag från en utflykt till Botaniska trädgården med mina fina vänner, bara för att sitta hemma och ta det lugnt. Jag måste lyssna på kroppen också. Jetlaggen är inte så rolig att tampas med. Jag har haft svårt att sova sedan jag kom hit och behöver landa lite.
 
Vi drog igång rätt bra direkt när jag kom i lördags.
Det blev lördagsdrink med Svenska Klubben på Kaiba (479 Wuding Lu), en belgisk pub.
Här var det öl som gällde!
Efter drinken gick vi till en Uigurisk restaurang som ligger precis i närheten.....och som jag aldrig har kollat namnet på.....tillsammans med Lena och Magnus. Nya trevliga människor som kommit hit, men som tyvärr bara ska vara här en månad. Magnus är professor i Företagsekonomi och ska undervisa på universitetet.
Efter en mycket trevlig middag gick vi hem och jag längtade verkligen efter sängen.
Fast.....när jag väl lagt mig blev jag klarvaken. Jetlag!
Jag somnade inte förrän vid 5-tiden.
 
Kurt väckte mig vid 9 på söndagen för att jag skulle komma in i rätt rytm.
Vädret var härligt så vi gav oss ut på promenad utan att ha några direkta planer.
En solig dag innebär tvättdag, och tvätt hängde det överallt.
Ibland kan man undra om de verkligen valt rätt ställe att hänga sin tvätt på.
Vita skjortor???....inte efter att ha hängt här.....
Tvätten kan också vara en liten indikator på var folk bor.
I detta rivningskvarteret hade man nog räknat med att alla skulle varit utflyttade....men inte....
Här bor man kvar så länge man kan.
Det blev en rätt rejäl promenad för Kurt och mig.
Vi kom förbi Antikmarknaden och insåg att Kurt aldrig hade varit där.
Jag har inte riktigt tänkt mig att Kurt skulle vara intresserad av vad som säljs här, men det är ju ändå ett turistmål i Shanghai. Det är trevligt att titta uppåt på husen också. Husen är nog mer antika än det som säljs i stånden.
Efter att ha promenerat ett tag bestämde vi oss för ett mål på färden. Vi bestämde oss för att gå till Tianzifang vid Taikang Lu för att äta lunch.
Som vanligt kom vi förbi både armod och välstånd på vägen.....om man nu ska kalla något armod?? Man väljer helt enkelt att leva på olika sätt.
Så kom vi då till slut ner till Tianzifang. Ett mysigt litet område med små gränder, fyllda med uteserveringar och boutiquer.
Det blev långlunch och så en god glass på vägen hem.
 
Efter nästan 6 timmar på stan började vi så närma oss hemmet igen.
 
Nu hägrade sängen, men efter en microsömn på 5 minuter gick jag upp. Jag vågade inte riskera att inte somna i natt. Det fick bli en spännande film som kunde hålla mig vaken.......fast jag höll mig vaken till 2-tiden ändå.....Jetlag!!!
 
På måndagen skulle jag försöka mig på gymmet igen efter en månads uppehåll. Det var jobbigt!!!!
Det sägs att kondition är en färskvara??  Gott gjorde det i alla fall.....
Sen var det en snabb dusch och så ut för att träffa Annica och Lena på lunch. Vi skulle träffas på A taste of New Zeeland på Dagu Lu. Nära och bra för både Annica och mig. Annica har nämligen precis flyttat in på "Top of the City", ett bostadskomplex som ligger på Dagu Lu.
En trevlig restaurang som har ett varierat utbud av rätter. Mycket god mat!
....och givetvis mycket trevligt sällskap!
 
På vägen hem gick jag inom både City Shopen och vår lilla kinaaffär Lianhua. Nu gäller det att proviantera om jag ska börja laga mat igen.
 
Idag sitter jag här hemma och väntar på en vattenleverans som skulle komma på förmiddagen.....förmiddagen har gått, men än så länge inget vatten.
Så....nu har jag en ursäkt till varför jag bara sitter här......om man nu behöver en ursäkt för att ladda batterierna.
Shanghailivet kan vara hektiskt och snart är jag redo!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0