Taipei here we come!

Klockan två lämnade vi lägenheten för att flyga till Taipei.
Flyget tar bara en och en halv timme, men vi var ändå inte på hotellet förrän närmare åtta på kvällen.
Vi bodde på Taipei Park Hotel på 317, Sec.1, Fuxing S Rd.
Ett mycket trevligt hotell och vi hade en fantastisk utsikt från rummet.
 
Fast det allra bästa var nog läget.
 
På torsdagskvällen blev det bara en kortare promenad i området och en enkel middag på en lokal restaurang.
På fredagen skulle Kurt jobba och jag skulle ut på egna äventyr. Vi gav oss båda iväg klockan nio på fredagsmorgonen.
 
Jag hade hört att det skulle finnas en kabinbana som man kunde åka upp med i bergen någonstans i närheten av Taipei Zoo. Jag hörde mig för på hotellet och det visade sig vara enklare än jag hade trott.
Vårt hotell låg alldeles intill MRT stationen Daan, härifrån gick bruna linjen raka vägen till Zoo och Maokong Gondolan. Jag köpte ett "Daypass" för 50 kronor på stationen och då hade jag alla resor betalda...även gondolen. Nu var det bara till att åka!
När jag kom till slutstationen, Taipei Zoo, följde jag skyltarna mot Maokong Gondolan.
Jag hade hört att det fanns Crystal Gondola och Regular Gondola och att man skulle ställa sig i olika köer för detta.....Glöm köerna....vi var inte så många som åkte upp idag.
Jag valde i alla fall en Crystal Gondola med glasgolv.
Visst hade jag en fin utsikt över Taipei.....och hela den fantastiska natur som omger Taipei.
 
Det tog cirka 30 minuter att komma upp till Maokong stationen.
Här uppe fanns det flera små cafeer och restauranger, och dessutom utmärkta promenadslingor.
Det var lite svårt att följa slingorna, för det mesta stod på kinesiska.
Fast....det ordnade sig rätt bra ändå. När jag kom tillbaka insåg jag att det var vid denna skylten jag skulle ha gått ner för att hitta början till de olika slingorna.
Jag hittade mina egna promenader.
Det här lilla fiket såg mysigt ut tyckte jag, så här slog jag mig ner och njöt av utsikt, gott kaffe och våffla.
Så var det då bara till att ta Gondolan ner igen....eftermiddagen planerade jag att tillbringa på Zoo.
Det var ett litet men välplanerat zoo.....och det kostade bara 12 kronor att gå in.
Det hela var uppbyggt utmed en Boulevard, med olika sektioner vid sidorna för djur från olika zoner eller världsdelar.
Det betonades noga att man inte fick glömma att ta en biljett till pandorna  när man köpte biljett. På den biljetten stod ett klockslag när man kunde få tillträde dit.
Det lät som om det skulle vara något storslaget....jag var full av förväntan!
I denna byggnaden fanns pandorna.....inga köer idag.
När man väl kom in fick man gå på ett led runt byggnaden för att titta på de få pandor som fanns här. Även om det inte var mycket folk, så fick man inte stanna upp utan skulle hela tiden röra sig framåt.
En panda hann jag i alla fall få korn på genom glaset.
Den mest spektakulära varelsen som jag såg, var nog orangutangen. Inte visste jag att de var så stora!
Han såg verkligen ut som Bigfoot!
Han var t o m, större än gorillan....åtminstone längre och gängligare.
Flodhästarna vid "Flodhästtorget" hade det allt lite tråkigt för tillfället, men de var i full gång med att bygga om deras anläggning.
Det vart en mycket varm dag....och de flesta djur hade dragit sig tillbaka till skuggiga skrymslen. Om noshörningen inte hade skugga, eller verkligen föredrog värmen det vet jag inte.
Detta var första gången jag såg Mongoliska Vildhästar.
Rätt lika fjordingar, tycker jag....fast inte lika lätta att tämja.
Här fanns som sagt det mesta från tropisk regnskog till Antarktis.
Längst bort i djurparken låg isberget, med pingvinerna.
Klockan 4 var jag tillbaka på hotellet...något trött i fötterna.....
 
Nu hade vi ett glittrigt 1001 utanför fönstret. Byggnaden glittrade verkligen i solen!
Den är konstruerad som ett bamburör...........ödmjukt och starkt.
 
Vi hade bokat bord till klockan 7, på en svensk restaurang ikväll.
Restaurangen hette Flavors och låg på No. 13 Alley 26 Lane 300, Sec.4. Ren'ai  Rd. Vi hade blivit rekommenderade att gå dit av våra Shanghai-vänner som hade varit där ett par veckor tidigare.
 
Vi tittade på "Tripadvisor appen" som vi har på telefonen och insåg att restaurangen låg inom promenadavstånd.
.....åtminstone vad vi kallar promenadavstånd.....
Vi var ju lite osäkra på om vi skulle hitta, så vi gick från hotellet redan klockan sex.
 
Visst hittade vi! ....och nu har vi förstått vad de menar med Alleys, Lanes och sektioner.
Det tog faktiskt inte mer än en halvtimme att gå dit, men vad gjorde det att vi var tidiga....vi var ju hungriga!
Det största problemet med denna restaurangen, var att välja vad vi skulle äta.
Allt lät ju gott!
Vi valde 2 olika förrätter och ett menyalternativ att dela på. Helt fantastisk mat!
Svensk husmanskost med en rejäl knorr!
 
Mätta och nöjda!
Nu väntar vi bara på den Skånska Äppelkakan!
 
Vi frågade på restaurangen om de kände till någon musikbar i närheten.
De gjorde de....China Pa....Vi hittade dit, men tyvärr var det stängt för renovering.
Vi strosade hemåt lite lugnt och tittade på nattlivet. Det är inte svårt att orientera sig i Taipei.
Det är bara till att ta sikte på 1001.
 
 
Vi såg en hel del Falun Gong människor... här i tyst demonstration.
 
Så hamnade vi på en nattmarknad.................
..........men vi var inte hungriga.
Nu var det dags att sova!
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0