Den fruktade TCM läkaren Rebecca

Så var då dagen kommen då jag också skulle få träffa Rebecca.
Flera av mina vänner och bekanta här i Shanghai går till henne med sina krämpor. Hon verkar kunna fixa det mesta. Alla påstår att det gör fruktansvärt ont. Man blir bankad på så man får blåmärken.....men man mår bättre efteråt. Jag har varit sugen på att besöka henne, men har ju inte haft några direkta problem.
Fast.....hon kan kanske komma på att jag har problem......
Nåväl, nu är jag i Kina och detta blir nog min enda chans att bli undersökt av en TCM läkare.
Jag la ut en blänkare på facebook om att jag skulle dit. Ann-Sofie nappade direkt och ville med. Hon hade inte heller något direkt problem, men ville också bli undersökt.
 
Det var underbart väder och jag tog en skön promenad ner till Central Residens där Ann-Sofie bor. Promenaden hit gick som vanligt genom Nanhui Lu......
Vidare söderut på Shanxi, förbi Hengshan Möller Villan......
.....och så Julu Lu västerut till Huashan Lu.
 
Här träffade jag Ann-Sofie. Vi tog en taxi tillsammans till Rebecca. Det skulle inte vara så långt härifrån, men vi visste inte riktigt var det var. Nästa gång hittar vi!
Rebecca håller till på 699 XinHua Lu, lägenhet 1502.
 
På vägen dit hade Ann-Sofie och jag tagit oss en ordentlig funderare vad vi egentligen hade för problem. Jag kom fram till att min dåliga sömn är mitt största problem.....och så får jag lätt kramp.....det kunde kanske också vara ett problem. Fast jag hade hört att hon inte frågade utan bara undersökte och drog sina egna slutsatser.
 
Rebecca började med att ta pulsen på oss på lite olika ställen och så frågade hon oss faktiskt vad vi hade för problem.....då kände jag mig nästan lite skamsen.
Fast.....det hade jag verkligen inte behövt vara!
De tog oss på fullaste allvar och började trycka och banka sig igenom våra kroppar. Jag har aldrig fått en så genomgående massage. Till min förvåning tyckte jag att det var otroligt skönt.....inte alls ont!
De höll säkert på mer än en timme....jag tappade bort tiden totalt.
Det enda som jag inte tyckte riktigt om var när de masserade mitt huvud. De höll på med det rätt länge....förmodligen för att jag hade pratat om dålig sömn.
 
Så fick jag då slutligen min dom;
Min njure är svag och den är banken. Den har inte tillräckligt med pengar och det vill kroppen ha. Vi måste komma till banken och ta ut pengar, men vägarna som går runt om njuren är blockerade så vi kommer inte in. vi måste rensa upp på vägarna.....
Till slut förstod jag att jag har dålig matsmältning och kroppen får slita hårt med det på nätterna. Det låter faktiskt rätt logiskt.....och det stämmer bra in om jag tänker efter.
Jag fick en del förhållningsorder som jag kanske kommer att ha svårt att leva upp till, men jag ska definitivt arbeta på att förbättra min matsmältning.
Ann-Sofie fick också en liten udda förklaring till sina problem.....Här får hon sin dom.
.....och här får jag instruktioner om hur jag ska banka på benen på äkta kinesiskt vis.
 
När vi var klara med våra undersökningar och hade fått våra domar, bestämde vi oss för att gå tillbaka till Central Residens. Vädret var fortfarande lika fantastiskt!
 
 
 

.....och så kom vi igenom Huashan Park. Första gången för mig!
Här var det hundträff!
Nu ska jag nog hitta tillbaka till Rebecca igen.....om det blir en andra gång.
Jag har inte bestämt mig ännu.....
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0