Tillbaka i Shanghai

Denna veckan har jag haft fullt upp med att komma ifatt med bloggandet om Xiamen.
Fast det har ju hänt lite annat denna veckan också.........
.
I onsdags var det dags för min Kulturklass med SEA. Det var tillagning av tee som gällde.
Först fick vi en allmän information om olika téer, och sedan skulle vi lära oss seremonin runt tillagning av Longjing tee. Detta tee växer i områdena runt West Lake, vid Hangzhou, och är ett mycket välkänt och omtyckt tee.
Först visade vår vackra lärare hur vi skulle göra.......
................och sen fick vi försöka själva.
På onsdag ska vi få en lektion i Kinesisk historia och kultur. Det ser jag verkligen fram emot!
Fast................. det kommer nog att bli rätt komprimerat på 2 timmar.
.
Torsdagen tillbringade jag mest i taxi och på sjukhuset. Det blev fortsatta undersökningar efter min hälsokontroll. De upptäckte en liten förändring i mitt ena bröst vid mammografin, så nu var det magnetröntgen som gällde. Jag har inte fått något svar ännu......
På torsdagskvällen blev det ytterligare en duvning i Kinesiska. Jag är verkligen glad över att vi kommit igång igen, men det får nog räcka med 1 gång i veckan.
.
Fredagen var det dags för Mahjong med min nya trevliga grupp. Vi skulle vara hos Stina som bor lite i utkanten av Shanghai. Det tog nästan en timme att köra ut, men det var som att komma till ett villasamhälle i Sverige.
Ett stort fint hus med trädgård!
Efter Mahjongen gick vi till en fräsch liten restaurang och åt lunch.
Jag var inte hemma igen förrän vid 4-tiden. Då var det bara till att invänta Kurt.
Vi skulle fira att Kurt hade jobbat exakt 2 år för Tetra Pak Kina.
Det blev en god middag på Bella Napoli i deras nyöppnade lokaler på Nanhui Lu.
Så gott med lite västerländsk mat efter all kinamat i Xiamen.
.
Så har det då blivit helg igen. Vi bestämde oss för att åtminstone börja lördagen lugnt. Jag ville skriva färdigt bloggen och Kurt hade jobb. Förutom en sväng till gymmet så höll vi oss hemma tills det var dags för Lördagsdrinken. Idag skulle vi träffas på Abbey Road. Det blev en mycket trevlig kväll med en hel del sång! Dessa tre herrarna har hittat ett gemensamt intresse.
Ett ord.....och så kommer någon av dem på en sång.
.....eller så kan man ta mobilen till hjälp.....
Vi kvinnfolk hjälpte till så gott vi kunde!
Söndag morgon vaknade jag tidigt och gick upp för att avsluta bloggandet om Xiamen.
Det verkar bli en underbar dag och då vill jag ju inte sitta här inne och kura.
Idag skulle vi hämta Kurts kavaj på skräddarmarknaden. Det blev taxi ner och promenad hem.
Det är så härligt med de här promenaderna.....man vet aldrig vad man kommer att stöta på.
Den här mahjongspelande gruppen var så mysig. Papiljotter i håret och tvätt på tork! Man är hemma, fast på gatan.
Vi råkade också komma mitt i en duvmarknad på Daji Lu. Vet inte om detta är något återkommande eller bara denna dagen, men aldrig har jag väl sett så många duvor!
En del verkade vara prisbelönta duvor, som t o m hade fått pokaler.
En del slaktades snabbt och effektivt, och plockades på plats. Bara till att välja fågel!
Vad denne mannen skulle med sina duvor vet jag inte....
Här såldes också mängder med ägg......
Det har verkligen varit en njutbar dag idag, även om det har varit lite kallt.
.
Nu började vi närma oss Xintiandi och klockan började närma sig lunchdags.
Vi satte oss på Kabb's uteservering och njöt.
Efter lunchen tänkte vi ta ett ryck på barnmarknaden för att leta sommarkläder till alla tvillingpojkarna.....Tyvärr har det inte kommit in några sommarkläder....... Kurt hade tänkt ta med sig en del när han ska till Sverige nästa vecka, men det får bli till nästa sverigeresa.
.
Nästa stopp på vår promenad blev Fejken, för Kurt behövde en ny resväska.
Jag börjar nästan gilla Fejken......
När vi skulle börja förhandla om priset så tittade försäljaren på mig och sa...
- Du bor i Shanghai eller?
- Ja, det gör jag.
- Så om jag säger ett pris på 580:- så tycker du det är hutlöst?
- Ja, det tycker jag!
Han skruvade på sig, och till sist sa han 380:-.
- Nej, sa jag...jag ger inte mer än 200:-.
- Okey då!
Vi gick upp till lilla Jenny på andra våningen också, för att se om hon hade några jackor åt Kurt.
Det hade hon......Här behöver jag inte ens om att pruta. Hon ger mig ett vettigt pris med en gång.
Jag handlat mycket av henne!
.
Nu behövde vi bara gå en sväng till mataffären och fruktaffären också innan vi drog oss tillbaka till lägenheten igen.
Söndagkväll och slappekväll! .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback