Sista dagen i Shanghai för Pirkko och Hans

Pirkko och Hans sista dag i Shanghai började i Fuxing Park.
Parken var ursprungligen en privat trädgård under Mingdynastin. Efter opiumkriget tog fransmännen över den. Den har med andra ord funnits här länge.....
Hit kommer gammal som ung för att umgås, eller bara flanera runt och titta på alla andra.
När mannen hade skrivit klart på marken tittade han bestämt upp på mig och sa......
"Wo xinku le"..."Jag har arbetat hårt". Ville han kanske berätta om sitt slitsamma liv?
 
 
Efter parken blev det taxi raka vägen till Bali Laguna i Jing'An Parken, för att äta lunch. Det ligger i andra änden av stan, men jag vill så gärna få visa upp mina favoritrestauranger.  
Tur att det är billigt med taxi!
 
Efter lunch gick Hans för sig, och Pirkko och jag gick till mitt lilla nagelställe på Julu Lu.
Pirkko var lite tveksam till om hon skulle bry sig om det först, men så bestämde hon sig för både manikyr och pedikyr.....och det ångrade hon inte. De gör ett grundligt jobb!
När vi var klara, tog vi en lugn promenad hemåt. Från Weihai Lu svängde vi in på en av de renoverade Lilongs som går rakt över till Nanjing Lu. Detta har verkligen blivit fashionabla kvarter. Kanske inte riktigt den standard som västerlänningar är vana vid, men vilket läge!
Varje gång jag går här så har det öppnats någon ny liten affär eller servering.
Så var det då sista kvällen......
Vi ville ju gå på Teppanyaki också, så nu det var sista chansen.
Vi hade tänkt spela lite mahjong den sista kvällen, men när väskorna var packade var vi redo för sängen. Det har varit två mycket trevliga veckor med Pirkko och Hans, men imorgon tidigt flyger de tillbaka till Sverige.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0