En arbetsvecka i Shanghai

Så var det då måndag igen. Jag skickar iväg Kurt till jobbet och sitter själv kvar och smälter frukosten en stund innan jag sticker ner till gymmet. Idag hade jag bestämt med Kerstin att vi skulle träffas till lunch. Vi bor rätt långt ifrån varandra, så vi bestämde oss för att mötas någonstans på mitten. Det blev en promenad på ca 45 minuter och så sågs vi på Bella Napoli halv 1.
Denna restaurangen måste man nog känna till för att hitta till. Den ligger på 946 Changle Lu. En riktigt trevlig, genuint italiensk restaurang, med en mysig innergård.
Efter lunchen tog vi en sväng till Wulumuqi-tanten för att göra lite inköp. Wulumuqi-tanten är en kinesisk kvinna som har insett västerlänningarnas behov av västerländska varor. Det går så bra för henne så hon har utökat sitt "hål i väggen" till 3 "hål i väggen". Här stöter man alltid på andra svenskar. Nu hade jag en timmes promenad hem igen. På vägen gick jag inom lite andra små mataffärer. Man får ju passa på att proviantera när man hittar mat man vill ha. Denna veckan skulle det i första hand bli hemlagat och så kände jag för att vara lite huslig och baka. Tisdagen var jag faktiskt hemma och städade, putsade fönster och bakade. Inte många sådana dagar i Shanghai precis! På onsdagen hade jag bestämt med några damer att åka ut till gardinmarknaden. Det finns marknader för det mesta här. Den ligger lite utanför stan, men en av kinnorna har bil och chaufför, så vi fick åka med henne. Här fanns det tyger må ni tro!
Anneli som är ansvarig för allt pysslande i Svenska Klubben är en mycket flitig besökare här.
Min främsta anledning till att åka hit var duktygerna. För 20:- metern får du ett snyggt duktyg. De fållar dukarna också för en ringa peng. Jag köpte 5 dukar i olika storlekar och de andra kvinnorna köpte på sig en hel del de också. Det blev för mycket för att de skulle kunna sy allting dirtekt så det fick bli ett återbesök på torsdagen. Torsdagen flög förbi. Först fixa naglarna inför helgen och så ut till tygmarknaden. Det blev inte mycket tid över.......dessutom skulle jag ju ställa iordning lite inför Mahjongen på fredagen. Denna gången skulle vi vara hos oss. Det är alltid lika roligt att få spela mahjong, men ack så dåligt jag spelar.....jag skulle behöva träna mycket mer! Vi åt en mycket god lunch på Gex efter Mahjongen och sedan återvände jag till en tom lägenhet.
Jag som hade tänkt ta kort på mina kära vänner när vi spelade, nu fick jag ta kort på ett tomt bord istället. Snart fredag kväll! Nu blev det till att förbereda en Janzons Frestelse, invänta Kurt och så bar det iväg till Daning Theater och Rhapsody in Rock med Robert Wells.
Vi åkte dit tillsammans med Ann-Louise och Lars. Robert Wells är verkligen en virituos! Han hade en del gästartister också, bl a en finsk sångerska som heter Saara Alto.
Efter showen tog vi en öl med Ann-Louise och Lars sen var det dags för sängen. Imorgon väntar ju Glamour Night med Svenska klubben!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0