Sista dagen med Frida i Shanghai

Idag skulle Frida hänga med mig på Mahjong hos Nera.
Det var en något trött Frida som hasade sig upp på morgonen.
Eftersom det regnade räknade jag inte med att vi skulle få taxi. Vi tog istället tunnelbanan till Jiangsu Lu. Jag har aldrig stigit av tunnelbanan här, men jag visste att det skulle vara ganska nära till Nera härifrån.....och jag hade ju karta.
Det hade nog varit nära, men jag drog iväg i helt fel riktning.
Stackars Frida fick kämpa på för att hänga med mig. Jag går snabbt i normala fall, men blir jag stressad lägger jag in ytterligare en växel.
Vi blev en halvtimme sena, men vad gjorde det, vi hann ju spela i alla fall.
Efter Mahjongen gick vi till Marienbad Café på Wukang Lu och åt lunch.
 
Denna passande skylt satt på väggen vid vårt bord.
De flesta splittrades upp efter lunchen, men Jennica hängde med Frida och mig till Fuzhou Lu.
Fuzhou Lu kan också kallas konstnärsgatan. Här säljs alla sorters konstmaterial, pennor och papper.
 
När Frida var här första gången var vi i en affär och köpte papper. Vi kom ihåg att det var flera våningar i affären och att den låg på södra sidan av gatan......Nu gällde det om vi skulle kunna hitta tillbaka.
Det gjorde vi......nästan direkt till och med!
Både Frida och Jennica började intensivt leta efter fina papper.
Efter Fuzhou Lu stack jag direkt hem, medan Frida tog en extra sväng till Uniqlo.
 
Idag var sista kvällen med Frida och då skulle vi äta Teppanyaki på Tairyo på Nanjing Lu.
Här betalar man 248:- per person och då äter och dricker man så mycket man orkar och kan.
Vi började med sashimi och suzhi, gick vidare till skaldjur,fisk, oxfile, lamm och så stekt banan och glass till efterrätt.
 
Nu hade vi bara en sak kvar på vår "To Do" lista......eller kanske 2......
Vi ville gå Nanjing Lu på kvällen och titta på folk och vi ville gå till Woodenbox.
Det blev tunnelbana ner till Nanjing East och så promenerade vi lugnt västerut igen.
Denna unga tjej från Hongkong ville gärna bli fotograferad tillsammans med Frida.
Det brukar vara massor med folk som samlas på Nanjing Lu, för att sjunga eller dansa tillsammans, men ikväll stötte vi bara på denna gruppen.
Alla var inte lediga denna fredagskväll.
Här monteras byggställningar.
Nu började vi närma oss Woodenbox.
När man kommer till dessa tjusiga statyer är det bara till att svänga in till vänster....och där ligger detta runda lilla hus där musiker spelar nästan varje kväll.
Idag hade vi tur.....det var ett mycket bra band som spelade.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0