Shanghai Oriental Art Center (2014-01-25)

Lördag......idag skulle vi få uppleva något nytt!
Ronnie och Nera kom med föreslaget att se Celtic Legends. Vi nappade direkt!
Irländsk musik och dans är aldrig fel, och så hade vi ju aldrig varit på Shanghai Oriental Art Center.
 
Vi skulle träffas på Fat Olive på Xizang Lu klockan 17, för att äta lite mat innan föreställningen.
Det blev promenad ner för Kurt och mig.....även om luften tyvärr inte var så bra längre.
 
Trots den dåliga luften, så hade musikanterna redan börjat samlas utmed Nanjing Lu.
När vi kom till Xizang Lu (Tibet Rd) fortsatte vi söderut och korsade Yan'an.
Här observerade vi ett gammalt torn.......det måste vara det gamla klocktorn som sägs vara det enda som finns kvar sedan den tid då People's Park var en hästkapplöpningsbana.
Sydöstra hörnet av People's Park.....där är vi ju nu!
 
 
Så kom vi då fram till Fat Olive på 228 Xizang Lu. Restaurangen ligger på 6te våningen i något som kallas Silver Court Building. Inte lätt att hitta om man inte känner till restaurangen.
Här serverar de mat från medelhavsområdet, och vi åt lammsouvlaki som var helt ljuvliga.
 
Efter middagen blev det taxi ut till Shanghai Oriental Art Center som ligger i Pudong.
 
 
Om man vill ta tunnelbanan hit, så är det också rätt smidigt. Då går man av vid Science and Technology Museum på linje 2.
Föreställningen började prick 19.15 inför en fullsatt lokal.
Det var inte lätt att sitta stilla i stolen till denna medryckande musiken......och benen på dansarna var definitivt inte stilla.

Efter föreställningen ville vi få lite mer av den irländska atmosfären, så vi tog en taxi till O'Malley's Irish Pub på Taojiang Lu. Gissa om vi blev besvikna när vi upptäckte att den hade stängts ner. Det fick bli Oscar's Pub som ligger uppe vid Fuxing Lu istället. Lite levande musik blev vi också bjudna på......inte så irländskt kanske och alldeles för hög volym, men vi hade ju trevligt sällskap.
 
Söndag morgon skulle både Kurt och Ronnie upp och jobba.
Det är snart det kinesiska nyåret och för att arbeta igen klämdagarna, bestämmer staten att man ska arbeta vissa söndagar. Det var mycket lugnt på kontoret. Många hade redan tagit ut ledighet och det var ju knappast någon korrespondens från övriga världen. Vid lunch kom Kurt hem igen....
Det var återigen klar himmel så vi gav oss ut en liten sväng. Det enda mål vi hade var att vi skulle inom Marks&Spencer och köpa lite räkor till middagen. Dessutom ville jag gärna inom mitt nagelställe och boka tid tills på onsdag. Vi kom förbi Spin. Jag passade på att dra in Kurt dit för att visa vad jag vill köpa med mig härifrån till Sverige. Han höll med om att de har snygga prisvärda grejor.
På denna hyllan står det mesta av det jag vill ha.

Så som jag har sett det, så har det alltid varit 2 våningar på Spin, därför blev jag lite nyfiken när jag såg en trappa till.......här finns en bar!?
Undrar just om den alltid har funnits där?
 
Vi gick vidare till mitt nagelställe på Jiaozhou Lu, så nu har jag en bokad tid till klockan 10 på onsdag. Det ska bli så skönt!
 
Jiaozhou mynnar ut bakom Jing'An Templet precis vid de här fina gubbarna.
Vi fortsatte Nanjing Lu österut, tillbaka hemåt.
Det blev en sväng inom City shopen vid Portman och vid Portman passade jag också på att ta passfoto.
Vi sticker till Kambodja på onsdag kväll, då behöver jag passfoto både för att fixa visum och för att komma in i templen.
Nu var det väl ändå bara Marks&Spencer kvar.......Nja kanske en titt in till GAP också. De har rejäl rea och Kurt behöver ju jeans. Jodå, det blev lite handlat där......
 
Nu hägrade en god middag hemma och kanske en film på det.
Visst tittade vi på film. En riktigt dålig sådan....The Wolf of Wallstreet......lång var den också.
Fattar inte varför vi inte bara stängde av!?
 
Idag sitter jag i godan ro och skriver blogg. En sväng till gymmet har jag hunnit med. Denna veckan har jag inte mycket annat för mig än att gå igenom sommarkläderna och förbereda packningen tills på onsdag, när vi drar iväg till Kambodja......jo, jag ska ju fixa naglarna också förstås.
Hårt liv jag lever!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0