Kinesisk symbolism

Idag var det dags för lunch och föreläsning om kinesisk symbolism.
Återigen ett arrangeman av SEA!
Jag tog en härlig promenad i sommarvädret ner till restaurang Madison på 18 Dongping Lu. Det tog mig nästan en timme, men man vill ju bara vara ute i detta vädret!

Evenemanget började med att Marybelle Hu, som är en känd och kunnig antikhandlare från Shanghai, enkelt och kortfattat försökte lotsa oss genom djungeln av kinesiska symboler. Det är mycket man ska ha i åtanke om man ska ta med sig en gåva till någon. Man ska inte ta med sig äpplen till en som ligger på sjukhus, för då önskar man livet av personen. Är det en bröllopspresent ska man helst ge något som betyder att man ska få många barn(granatäpple eller lotus) eller lycka(fjärilar), och vid födelsedagar ska man ge något som betyder långt liv(tranor eller persikor).
Det var för mycket för mig att hålla i huvudet, men nu har jag googlat lite och hittat en sida som heter Kinatrenden.se här kan man faktiskt läsa lite mer om symboler i den kinesiska tankevärlden.
För visst är det intressant! Man stöter på det överallt i Kina!

Efter föreläsningen fick vi en helt fantastisk gourmetlunch. Det var mest amerikanskor här och alla verkade känna varandra, så det kändes lite udda från början. Men.....det lossnade efter ett tag och det visade sig vara mycket trevliga människor som jag förmodligen kommer att träffa igen. 

Efter lunchen blev det en timmes promenad hem igen, en stunds vila och så en timme på gymmet.
Nu har jag precis varit ute och ätit Kinamat med Tore.
Ja, vem är då Tore undrar ni väl.....jo vår granne från Sverige som har blivit vår granne i Shanghai.
Visst är väl världen allt bra liten ändå!?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0