Två dagar kvar innan Tibet!

 
Så var det då bara 2 dagar kvar innan det är dags att åka till Tibet.
På torsdagen var jag och tränade ett sista träningspass innan resan och så blev det en sväng till Fabric.
Jag hade bestämt med Lena, Lydia och Cathrin att träffa dem utanför Fabric klockan ett.
Det gick snabbt med taxin idag så jag hann med att ta en liten sväng bort till de gamla kvarteren först. Det var första gången sedan i våras. Tråkigt att se hur mycket de har hunnit riva sedan sist. Fast trots det står försäljarna kvar utanför sina hus. Denna försäljerskan försöker sälja lite spetsar.
 
De verkar ha råd med bilar i alla fall. De får ju trots allt en slant när de mister sin bostad.
 
......och kommersen är i full gång som vanligt.

Visst rivs det mycket, men det byggs också!
Nu kan man verkligen se att det nya tornet som byggs på Pudong-sidan kommer att bli mycket högre än Financial Tower.  Financial Tower ser litet och pluttigt ut. Det som ändå är en av världens högsta byggnader!

 
Så var klockan ett och jag drog mig mot vad vi kallar "Fabric".
Anledningen till att jag ville hit idag, var först och främst att jag hade ett linne jag ville få kopierat och jag hade sett det perfekta tyget. Lydia ville hänga med för hon ville också kopiera mitt linne. 
Vi gick direkt till 3dje våningen bås 360.
På dockan till vänster hänger tyget som jag hade förälskat mig i.
Vi skulle inte ha så mycket övrigt idag.....lite skjortor till Kurt hade jag tänkt. Det blev 7 skjortor för 110 kronor styck. Dessutom en klänning och skjorta till mig.
Tänk så det kan gå!
Det var inte bara jag som handlade.....Vi tillbringade 2 timmar på marknaden och det blev mycket provat och prutat.....fast provrummen är lite primitiva.
 
Idag har det varit mahjong igen!
Ingen hade riktigt räknat med att det skulle bli någon mahjong idag eftersom det är sista dagen innan Kinesiska Nationaldagen. De flesta åker emellertid inte iväg förrän imorgon.
Vi var hela 9 stycken hemma hos Lena.
Först frukost.......
 
.....och sedan mahjong.
Det började segt för.......men så kom jag igång.
Jag gick nog med vinst med en 3 eller 4 kuai(kronor) idag!
 
Efter mahjongen skulle vi ut och äta lunch tillsammans. Valet föll på Sashas på Dongping Lu. Vi hade inte bokat bord, men hoppades på att få plats ändå.
Vi fick plats!
Vi var de enda där! 
Visst blev vi lite misstänksamma, men vi beställde ändå mat.
De som inte skulle åka till Tibet imorgon beställde in Prosecco. Den kom in hyfsat snabbt.
Fast maten! .......efter ca 45 minuter kom de in med en soppa och en sallad. Sen fick vi vänta igen.....
 
Strax innan 3 efter ca 2 timmars väntan hade vi fått all mat, förrätt och huvudrätt.
 
Då gällde det att snabbt få betala så att de som hade vidare planer kunde sticka.
Nera, Annsofie och jag tog svängen om Wulumuqi tanten. Jag hade planerat att köpa lite parmesanost och så slank det med en bit Emmentaler också. Man får ju passa på när man är där!
Sen blev det en timmes rask promenad hem igen i det underbara vädret.
 
Nu är jag "up to date" med mitt bloggskrivande och så ska det packas ikväll.
Det blir ingen alkohol till middagen denna fredagskväll.
Enligt expertisen bör man inte dricka någon alkohol och helst inte kaffe heller dagarna innan man ska till Tibet. Risken för höjdsjuka är rätt stor.
Vi kommer att flyga direkt in till Lhasa på 3500m höjd imorgon. Sen blir det till att ta det lugnt tills vi har acklimatiserat oss. Det ska bli mycket spännande!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0