En vecka med mycket god mat!

Så var det då vardag i Shanghai igen!
På måndagen försökte jag skriva så mycket som möjligt på bloggen.....jag hade ju en del att skriva om nu. Fast ibland vill inte datorerna som vi vill. Det var otroligt segt!
Jag misstänker att de ibland är inne och kollar vad man lägger upp.
Frågan är om de är misstänker att jag har något fuffens för mig på min dator. Om jag går in på vår iPad så kan jag söka hur lätt som helst på Google.se, men det går inte alls på den stora datorn längre.
Det gäller att ha tålamod med "Storebror".
 
En paus från bloggskrivandet hade jag i alla fall på måndagen.
Kurt och jag skulle till Nepals konsulat och söka visum. Det gick snabbt och lätt, sedan åt vi lunch tillsammans på Element Fresh.
Element Fresh kan sallader och juicer!
En sallad med lamfilé, getost, aprikoser, pinjenötter och stekt kapris....det kan inte slå fel.
Juicen var grön cantaloup, färsk ananas och ingefära....inte dumt det heller.
Efter lunchen gick jag tillbaka hem och Kurt fick gå tillbaka till jobbet.
 
På tisdagen hade jag också en lunchdate. Denna gången med Mahjonggänget och några till.
Jag hann med en runda på gymmet först och fick sedan en härlig promenad ner till Le Salaya, på 570 Changle Lu, i French Concession. Promenaden började utmed Taixing Lu som så många gånger förut.
French Concession är inte heller så dumt, med de fina platanträden.
Jag var först till restaurangen, men eftersom det skulle vara en vinlunch så beställde jag ett glas Sauvignon Blanc och satte mig och väntade.
 
Jag behövde inte vänta länge!
 
 
Snart var alla samlade!
Det blev en lång lunch, och efter lunchen drog hela gänget iväg till Spin.
Just en sådan skål/skålar som Lena håller i på detta kortet köpte jag. Flera skålar som bildar en Loturblomma...... Vi var nog 4 eller 5 stycken som köpte samma skål.
 
På onsdagen var det dags för yoga igen.
Cathrin och jag strålade samman klockan 9 som vanligt och fick en liten uppvärmningspromenad på 45 minuter innan vi skulle börja. Efter yogan gick till Xintiandi och åt lunch.
Klockan hade inte hunnit bli 12, så det var fortfarande rätt tomt på uteserveringarna.
 
Skönt för oss, då kunde vi välja att sätta oss var vi ville.
Det blev faktiskt Element Fresh idag också.....och jag valde exakt samma mat som förra gången. Varför ändra på ett vinnande koncept!
 
Direkt efter lunchen tog vi en taxi till vårt lilla nagelställe på Jiangshuo Lu. Naglarna måste ju fixas inför helgens kräftskiva!
På vägen hem gick vi inom affären och handlade lite middagsmat.
Onsdagen var lite "Lillefredag"!
På torsdagen var det nämligen Mooncake Festival och torsdag till lördag var alla lediga från jobbet. De fick visserligen ta igen klämdagen genom att arbeta på söndagen.....ingenting är riktigt heligt här.
 
Så skönt att få ha Kurt hemma en extra dag.
Vi bokade bord på Isola för att äta långlunch. Det var första gången Kurt åt lunch på detta stället och jag kunde riktigt se hur det vattnades i munnen på honom när han såg förrättsbuffén.
Isola ligger på 4:de våningen i IFC Mall på Pudongsidan. De har en fin terrass där man har utsikt mot Oriental Pearl Tower.
Efterrättsbuffén var inte så illa den heller!
 
Efter lunchen tog vi tunnelbanan tillbaka till East Nanjing stationen på Puxisidan, och så blev det en mysig promenad i folkvimlet. Det var definitivt mer folk än vanligt.....det kryllade!
När vi kom till det lilla caféet C'est la Vie satte vi oss igen och njöt.
 
Nu blev det bara ett stopp till.....Big Movie....vi har ju fått slut på filmer.
Det blev 8 nya filmer för 80RMB. Bara de nu fungerar, så är det ett riktigt bra pris.
Vi behövde inte äta något mer den dagen........
Det blev kraschlandning i soffan med The Great Gatsby på TV.
 
På fredagen var Kurt också ledig. Nu skulle vi passa på att hämta hans 60-års present....och eventuellt hitta någon annan möbel som vi vill ha med oss till Sverige.
Första stoppet blev Mu Galleri. Här skulle vi hämta Kurts bänk.
 
Den kommer att passa superbt i en inglasad veranda i Djuvanäs.
Vi hade trott vi skulle kunna få bänken hemlevererad, men det var de inte riktigt med på. Vi lämnade bänken där, för att titta vidare på ytterligare möbler vid Hongqiao Bird and Flower Market.
Visst är det mycket man blir sugen på, men det mesta skulle vara svårt att passa in i vårt svenska hem.
Vi tog en taxi tillbaka till Mu Galleri, hämtade bänken och så bar det hemåt igen.
Skönt att ha någon timme hemma innan vi skulle möta upp med Nera och Ronny för middag på Coconut Paradise. Det blev en mysig kvällspromenad dit.
 
 
Visst var det lite mörkt att sitta ute....fast det är så skönt att det äntligen blivit så svalt så man kan njuta av uteserveringarna.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0