Lake Yamdrok

På måndagen var det dags att lämna Lhasa och köra till Lake Yamdrok ca 10 mil söderut. För att komma dit fick vi köra över Khama-La passet som var 4 900 m.ö.h.
 
Lake Yamdrok är en helig sjö....jag kan förstå varför. Den är näst intill heligt vacker!
 
 
 
 
Fast visst var det lite turism här också....helt i min smak denna gången.
Jag gillar Tibetansk Mastiff.....och getter också!
Jakarna är inte så dumma de heller.....
 
Den här damen hade utvecklat en viss likhet med sin get, tycker jag....eller är det tvärtom?

Nu skulle vi köra vidare till Shigatze.
Det var meningen att vi skulle ta vägen över Karo-La passet (5 200 m.ö.h), men denna vägen hade de tvingats stänga. Det fick bli vägen över Kharo-La passet igen.
Alla pass är utmärkta med böneflaggor......det ser tyvärr något skräpigt ut.
 
Det gjorde inget at vi missade Karo-La passet.....det är lika magiskt var man än kör.
Backe upp och backe ner, stenöken med uttorkade flodfåror, ibland lite åkermark i dalarna där små byar försöker livnära sig.
 
 
 
 
 
 
 
Att man sedan kan hitta en restaurang här, med riktigt god mat....det är näst intill otroligt!
 
 

När vi närmade oss Shigatze blev landskapet mer öken än stenöken på sina håll.
Var kom ökensanden ifrån?
 
Så kom vi då fram till Shigatze.
En riktigt trevlig liten stad. Här skulle vi sova en natt på Tashikyuta Hotel.
Syrgastuberna stod redo i foajen!
 
 
Vi tog en promenad i den färgstarka staden.
.
 
Idag skulle guiden välja restaurang åt oss.
Det blev återigen ett lyckat val - Third Eye Restaurant
Jag har varit så inställd på att maten i Tibet skulle vara närmast oätlig, så jag blir lika överraskad varje gång.
 
I nästan alla restauranger vi varit på, har det funnits ett litet altare med bild på Panchen Lama nr 10 (den siste äkte Panchen Lama). Det fanns det även här........
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0