Zhangjiajie - Tianmen Mountain (2013-04-28)

Det blev en tidig söndagsmorgon!
Strax innan 7 var vi på Pudongs flygplats.
Allting flöt på bra och klockan halv 11, efter drygt 2 timmars flygning, var vi framme i Zhangjiajie.
Här möttes vi av en mycket ung flicka, Matilda, som visade sig vara 22 år.
Hon skulle vara vår guide under dessa 4 dagarna. Hennes engelska var lite knackig och vi var förmodligen hennes första västerländska kunder, men hon var en riktig liten pärla.

Det första vi gjorde var att äta lunch, sen skulle vi ta världens längsta kabinbana upp på Tianmen Mountain.
Tianmen Mountain(1518,6m) betyder Heaven Gate Mountain. Berget är döpt efter den dörrliknande grotta som kännetecknar berget, Dörren till Himlen.
Kabinbanan som går upp hit är nästan 7,5km lång och startar nere i centrala Zhangjiajie.

Det var ett magiskt landskap med hisnande vyer!
Väl framme med kabinbanan, tog vi en promenad utmed klippväggarna.

Man förstod att man var i Kina när man möttes av alla de röda banden.
Visst kan man känna sig religiös och liten när man vandrar här. Så nära gud att han skulle kunna höra....eller läsa.....ens önskningar. Bästa sättet verkar då vara att skriva sin önskning på ett rött och synligt band och knyta det runt ett träd.

Efter ett par kilometers promenad kom vi upp till en mellanstation. Här satt en gammal klasskamrat till vår guide Matilda och spelade citra.

Nu skulle vi fortsätta med sittlift upp till ytterligare en högre belägen utpost.
Härifrån skulle vi gå de 999 stegen som skulle leda oss till Dörren till Himlen.
Siffran 9 är en symbol för långt liv, så det är inte någon slump att det är 999 trappsteg.

Det är väl inte så mycket att tillägga till de här bilderna.
Det var en rätt krävande trappa, men den var väl värd mödan. En hisnande känsla!
Nu skulle vi ta buss tillbaka ner till mellanstationen och så åter kabinbanan ner till Zhangjiajie.

Klockan var inte mer än 4 när vi var incheckade på hotellet, men det hade varit en lång dag.
Nu hade vi ett par timmar för oss själva innan vi skulle bli upphämtade för att gå och se The Lovestory Between the Fairy Fox and The Woodsman. Klockan halv 7 skulle vi bli upphämtade vid hotellet igen.
Vi tog en promenad i den lilla staden Zhangjiajie (ca1,7miljoner invånare).
Vi hittade en liten restaurang där vi åt en riktigt god middag.
Menyn var nästan bara på kinesiska utan bilder, men vi förlitade oss på servitrisen...... och så var det ett par bilder som vi kände igen.

Vissa trevliga bitar fanns det väl med staden, men inte så imponerande precis.

Nu var det dags för föreställningen, som hölls utomhus.
En helt fantastisk scen uppbyggd runt en damm, omgärdad av berg.
Det var en saga om en Fairy Fox (vit räv) som kunde förvandlas till kvinna. Hon var förtrollande vacker!
Rävkungen ville gifta sig med henne, men hon hade blivit förälskad i en man i skogen.
Det var mängder med ljus och ljudeffekter och man visste aldrig riktigt var man skulle titta på scenen. Över 500 aktörer och musiker rörde sig på scenen och på bergssidorna....verkade det som. De använde sig av en hel del projektioner.
Jag har nog aldrig blivit så trollbunden av en föreställning.....och då förstod jag inte ens språket.
Visst....de hade en översättning till engelska vid sidan, men det var inte så lätt att förstå den engelskan heller.

Historien slutade lyckligt i alla fall, så jag kunde sova gott den kvällen.