Shanghai med Krister och Lena

Vid halv 10 på förmiddagen, väntade Krister och Lena i en taxi utanför Ladoll.
Idag skulle vi börja med Pärlmarknaden i Hongqiao. Både Lena och jag var sugna på lite pärlor och Krister försökte tappert visa lite intresse.
 
För min del blev det sammanlagt 37 par örhängen. Det mesta på beställning!
 
Efter pärlmarknaden blev det taxi raka vägen till Tygmarknaden. Att sy upp kläder var det inte tid för, men om jag ska visa någon del av Shanghai så är denna delen. Här märker man att man är i Kina!
Dessutom behövde jag ju lämna in mina skor till skomakaren.
Han hade damsällskap idag, så han hann inte laga dem på direkten som han brukar göra. Jag får hämta dem imorgon istället.
Vi promenerade vidare i detta genuint kinesiska bostadsskvarter.
Här råder ett charmigt kaos överallt......men om man så kommer till en skola blir det en väldig konstrast.
Nu var det dags för lunch!
Det blev taxi till French Concession och Coconut Paradise. Ska man hinna se Shanghai på bara ett par dagar, så är taxi suveränt.
Efter lunchen strosade vi hemåt genom French Concession. Vi tittade inom Hengshan-Möller Villan och deras Rose garden, innan vi gick vidare mot Weihai Lu och svängde in i de nyrenoverade Lilong-området som ligger mellan Weihai Lu och Nanjing Lu. Här finns en otrolig entreprenörsanda! Varje gång jag har gått här på sistone, så har det dykt upp nya små fik, restauranger eller affärer.
Här finns allt från enkelt till exklusivt.
Nu var vi nästan hemma vid Ladoll, så vi tog en sväng upp till lägenheten och laddade med en kopp kaffe innan vi skulle ge oss på Fejken.
Fejken var rätt snabbt fixad....Först blev det Jenny och ett par Moncler jackor......
....och sen gick vi ner till Panny för att köpa klocka.
Hos Panny fick vi gå in i det allra heligast.
Sen gällde det att kunna tråckla sig ut i butiken igen.
Efter Fejken skiljdes vi åt ett litet tag. Vi gick hem på varsit håll för att samla oss inför middagen.
Klockan halv 7 kom Lena och Krister återigen i en taxi och plockade upp oss på vägen.
Nu skulle vi äta ännu mera kinamat, på Sichuan Citizen, en annan av mina absoluta favoriter i Shanghai.
Jag brukar föredra Lost Heaven framför Sichuan Citizen, men jag får nog börja omvärdera det.
Det var en riktigt god middag vi fick här!
På vägen hem ligger Cantina Agave.....här har de god Margeritha.
Varför inte ta ett stopp här också?
Det blev en skön kvällspromenad hemåt, men sen var vi tvugna att säga hej då till Lena och Krister. Nu bar det åter hemåt för dem, efter en kort men intensiv kinaresa.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0