Söndag igen! (2013-03-10)

Så är det då söndag igen efter en helt ordinär, men mycket trevlig vecka i Shanghai. På måndagen hade jag inte något på schemat förutom att träna, stryka och rent allmänt stöka här hemma. Kurt skulle åka till Beijing den dagen, men hann ändå hem och åt lunch med mig innan han stack.
Jag hade sett fram emot att vara hemma, men det blev rätt långtråkigt. Inte minst kvällen blir lång när man är ensam..
Stackars Kurt..... så många ensamma kvällar han har haft när jag har varit i Sverige.
.
På tisdagen skulle jagträffa Cathrin och Lena. Cathrin hade aldrig varit i väskaffären Label 88 (3213 Honmei Lu), där de gör sina egna väskor. Mycket snygga väskor i fint skinn som kostar mellan 400 och 700 kronor. Mer än på Fejken, men vad hade man fått betala i Sverige??.....och så är det ju inte en kopia!
Det blev faktiskt jag som köpte en väska till härifrån.....jag känner inte igen mig själv....jag är ju ingen väskmänniska!?!
Vi tittade också in till Mu Galleri som ligger precis intill. Här har de möbler och inredningsprylar som jag är riktigt sugen på att köpa med mig hem till Sverige. Fast det får bli precis innan vi flyttar....vi har ju ingenstans att förvara det.
Nu var det dags för lunch! Vädret var underbart, så vi satte oss på Big Bamboo's uteserveringen, som ligger på restauranggatan vid Hongmei Lu.....och här blev vi sittande.......
Vi hann ändå in en sväng till Pärlmarknaden som ligger precis intill. Jag hade tappat ett örhänge, så jag behövde fylla på förrådet. Ja, man kan nog kalla det ett förråd. Jag köpte 5 par örhängen för 100 kronor....då är det äkta pärlor och silver som gäller.
Nu kände Lena att det var dags att dra sig hemåt, men Cathrin och jag fortsatte ut till Blomstermarknaden. Den ligger ju också i dessa krokarna. Det var länge sedan jag var här, men jag skulle ju ha Mahjongen hemma hos mig på fredag, så varför inte piffa upp lägenheten lite.
På onsdagen skulle jag egentligen haft Kulturklass, men den blev inställd. Synd....det skulle vara Kinesisk Historia och Kultur. Det lockade mig mycket mer än ceremonierna runt tee tillagning. Klockan ett skulle jag i alla fall träffa några vänner på Rose Garden i Hengshan-Möller Villan för att dricka Afternoon Tea. Det blev en härlig promenad dit. Jag fastnade för 2 olika små hus på vägen dit. Ett litet hus med en tillbyggnad på taket och så givetvis en av French Concessions små mysiga affärer.
Fast ändå trevligare var det att sitta och prata med goda vänner i denna mysiga lilla trädgård.
Trevlig kväll blev det också! Kurt var hemma igen, och vi gick ut och åt Teppanyaki med Håkan och Tore.
.
Torsdagen var inte lika rolig. Jag städade hela förmiddagen och sedan var det taxi ut till tandläkaren för att fixa min trasiga tand. Jag tappade en bit av en tand när vi var i Thailand, och nu skulle det göras en krona. Drygt två timmar i stolen denna gången och en timme nästa. Fast visst är det skönt att man kan få det fixat här i Kina. Det var en mycket duktig tandläkare. Jag blir ordentligt besiktigad här. Ett par läkabesök till har jag på gång, men bröstcancer verkar de ha avskrivit mig från i alla fall. Skönt! .
Så var det då fredag och dags för Mahjong. Vi var bara 4 idag, men det räckte ju gott. Efter mahjongen gick vi till Nova för att äta lunch. Vi hade bokat på uteserveringen, för idag var det sommar. Vi fick ett bord i solen först, men det var på tok för varmt....vi fick flytta in i skuggan.
Här satt vi till klockan 4 och bara pratade.....Inte kände jag för att gå hem och laga mat nu....inte för att gå ut och äta heller.... det blev en mysig hemmakväll. Vi beställde hem pizza och tittade på film.
.
Så var det då lördag och 30 grader varmt!
Var kom det ifrån? Vart tog våren vägen?
Idag skulle Kurt och jag gå på guidad tur på Urban Planning Museum. Vi har varit där en gång förut, men fick inte så mycket ut av det då. Nu skulle Spencer Dodington ge oss lite mer kött på benen.
Vi gick givetvis dit. Bara en dryg halvtimmes promenad, men det var varmt....och vackert!
Som vanligt var det mycket givande att få en rundtur med Dodington. Han pratade både om det gamla Shanghai och planerna inför framtiden.
Två givande timmar tillbringade vi på museumet. Sedan blev det en härlig, men svettig promenad i sommarvädret.
.
Sen satt vi länge och väl och åt lunch på den italienska restaurangen Nolita på Dagu Lu.
Detta är definitivt en ny liten favorit. Mycket god mat och trevlig service! .
Nu gick vi hem och vilade en stund innan det var dags för Lördagsdrinken med svenska Klubben. Egentligen hade vi inte lust att ge oss ut igen, men vi hade lovat........
Det skulle vara på Kabb i Xintiandi denna gången. Återigen ut på promenad......
...och visst var det trevligt! Denna gången var det lite nyanlänt folk här. Ett par trevliga smålänningar som i nog kommer att träffa igen!
.
Nu sitter jag här söndag morgon och både vår- och sommarvärmen har försvunnit. .
Visserligen 8 grader varmt, men det blåser och är riktigt ruggigt. Idag ska vi ta det lite lugnt på dagen, fast det blir middag på en restaurangskola ikväll, tillsammans med några av de trevligaste människorna i Shanghai.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback