Själv i Hong Kong!

Jaha.....så har då Kurt stuckit till Tetra Pak kontoret i Hong Kong.
Vad ska jag ta mig för?
Lite planer hade jag.....jag ville sätta mig någonstans där jag hade fri Wi-fi så jag kunde komma in på min iPhone och så ville jag köpa en iPad.
Om man ska köpa en iPad någonstans så är det i Hong Kong. Det blir ju lite skillnad när man slipper varuskatten på 17%.
Jag gick uppför Nathan road och kikade lite i affärerna. Det slutade med 5 basplagg för lite drygt 500 och en iPad. Det blev en besvikelse när jag märkte att jag trots fritt Wi-fi inte kunde komma in på nätat på min telefon. Jag hade inte rätt abonnemang. Man får ju abstinensbesvär!!!
Jag drog mig tillbaka till hotellet och gick in på deras dator istället. Här kunde jag åtminstone kolla min mail. Sen höll jag mig på rummet och läste tills det var dags att gå ut på middag med Kurts affärskontakter.
Lite besviken var jag på mig själv, för att inte ha utnyttjat dagen bättre, men det var ändå rätt skönt att ta det lugnt.
.
Det blev en sen middag. Vi fick invänta Kurts kollegor Shitong och Marco som kom med ett försenat flyg från Europa. Sedan bar det av till en "Seafood" restaurang på Kowloon sidan tillsammans med leverantörer.
Restaurangen låg alldra längst ut på udden i Kowloon, öster om centralorten.
Vilket ställe!!
.
Mr Chan väntade på oss på restaurangen. Nu var det bara till att bestämma vad vi skulle äta.
En sådan middag!
Jag börjar som sagt uppskatta den här maten mer och mer.
Dessutom ett mycket trevligt sällskap!
.
På onsdagen skulle Kurt träffa leverantörerna för lite allvarligare diskussioner och jag visste precis vad jag skulle göra.
Idag skulle jag gå på Hong Kong Museum of History.
Jag hade tid på mig fram till lunch då jag åter skulle träffa Kurt och leverantörerna, för att sedan köra direkt till flygplatsen för återfärd till Shanghai.
Museumet öppnade kl 10 och jag var där i god tid före öppnandet. Det ligger på Kowloon sidan och det var inte långt för mig att gå dit från hotellet. Jag strosade runt i området tills museumet skulle öppna.
Ett riktigt trevligt område!
Här ligger också Hong Kongs Science Museum och även ett universitet efter vad jag förstod. Ingången till Historiska Museumet låg uppför dessa trappor.
Museumet är väl värt ett besök och inträdet till den permanenta utställningen är gratis.
Fast till min besvikelse jag hann inte igenom alltihop.
Museumet är indelat i två våningar. Nedre våningen gäller prehistoriskt om hur landet bildades och även historien om de olika etniska grupper som hör hemma i området.
Den andra våningen som jag verkligen hade sett fram emot att besöka rörde sig om Opiumkriget, japanernas invasion osv. Tyvärr hann jag bara skanna av den andra våningen lite snabbt innan jag vid 12-tiden var tvungen att ta mig över till Hongkongön för att möta upp med Kurt och övriga.
Det är ett mycket trevligt museum som är väl värt att besöka....men man ska ha tid på sig!
.
Nu skulle jag snabbt ta mig till IFC byggnaden på Hongkongön där företaget hade sitt kontor. Bredvid "The Mac Store" skulle vi ses och den är ju inte så lätt att missa.
Mötet drog ut på tiden, så det blev en snabblunch innan vi i ilfart åkte ut till flygplatsen.
Vi hann i alla fall med planet utan problem.
.
Klockan 7 var vi hemma i lägenheten och klockan 8 skulle vi träffa Marco och Shitong igen. Nu skulle vi bli presenterade för Shitongs blivande fru Amber.
En mycket trevlig bekantskap på alla sätt!
Nu ska hon flytta hem till Shitong och leva som expat fru i Lund. Det klarar hon säkert galant efter att ha bott på Irland i 12 år. Nu ska hon koncentrera sig på att lära sig svenska, som kommer att bli hennes 5:te språk.
Klockan han bli midnatt innan vi var hemma igen, efter en mycket trevlig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback