Pärlodling i Suzhou!

Nu är jag precis hemkommen från mig utflykt med SEA till Suzhou.
Det var ca en och en halv timmes bussresa dit. Jag hamnade bredvid Mary från Michigan och vi hann prata rätt mycket under de sammanlagt 3 timmarna i bussen.
En mycket trevlig ny bekantskap!
.
Vårt första stopp blev vid ett litet skjul, vid en kanal. Här bodde ett par som odlade pärlor. När vi kom dit plockade de upp några musslor för att visa oss.
Det var lite skrangligt att stå ute på deras brygga, så de fick ta med musslorna till framsidan så alla kunde se. Här demonstrerade maken hur man kunde avläsa hur gammal en mussla var genom att titta på årsringarna, precis som på ett träd. Efter att man planterat in den vävnad som ska bli till en pärla bör musslan ligga orörd i vattnet minst 5 år, så det är viktigt att kunna avgöra åldern. Skillnaden mellan sötvattenspärlor och saltvattenpärlor är att i sötvattensmusslorna kan man plantera in många "frön" och det blir många pärlor i en mussla. I saltvattenmusslorna blir det bara en pärla per mussla.....det medför givetvis att de är dyrare. Saltvattenpärlorna är också mycket rundare i formen. De pärlor vi fick se hade många olika former och färger.
Vårt nästa stopp var vid Pärlmarknaden där en kvinna visade oss hur man planterade in "embryo" i en mussla.
Man använder sig av en donatormussla, där man försiktigt skär ut en hinna som putsas till perfekt storlek. Sedan opereras dessa mycket små bitar försiktigt in i en mussla som man bara öppnar en liten glipa i för att inte störa musslan. Sedan läggs musslan tillbaka i vattnet och ska ligga så ostörd som möjligt i minst 5 år. En av de pärlor vi såg var ca 10 år. En mycket vacker och stor pärla!
Efter detta var det bara shopping som gällde. Visst fanns här många affärer, men det var verkligen tomt på folk. Jag var inte riktigt upplagd för shopping och inte Mary heller, så vi gick bara runt och tittade på dyrgriparna. Jag vågar nog påstå att jag kan köpa samma pärlor i Shanghai till ett mycket bättre pris.
Trevligt med en utflykt var det i alla fall, och lite har jag lärt mig om pärlor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback